Medan jag sågar spånskivor till köksrenoveringen vandrar tankarna till akt 2 av elrenoveringen. En central bytt och en kvar.
För att motivera en trefasgrupp som delas till enfasiga förbrukare behövs "speciella skäl" enligt tidigare trådinlägg. Är +15m kabeldragning att räkna som "speciellt"? Valet står alltså mellan +15m 5G1.5 eller +45m 3G1,5 och nya borrhål i väggarna.
Från centralen skulle jag vilja ha 5-ledare genom källaren som matar belysning/vägguttag i vedbod och uterum, samt fyra infravärmare i uterummet. Två faser till ir-värmare, en till belysning/vägguttag. Avgrenat via kopplingsdosa i vedboden och en matning från kopplingsdosa med två faser till ir-värmarna, en till belysning/vägguttag. Allt utanpåliggande.

/Höghus
 
Det är en åsiktsfråga... Egentligen ser jag inte det enda skälet 15 meter som tillräckligt för att anse det vara speciellt. Men då du har möjlighet att utföra gruppen på ett bra sätt så säger jag inte emot.

Det som talar emot är blandningen av infra och allmänuttag. Jag antar att infran blir fast ansluten? Dels kan spänningsfallet bli besvärande det det som sitter i uttagen, dels kanske man vill kunna styra/frånskilja infran centralt. Det är inte en klockren trefasgrupp. Två st gruppledningar hade varit bättre.
 
Infrisarna är idag fast anslutna med individuella allpoliga strömbrytare. Centralstyrning inte önskvärd.
Spänningsfallet för uttagens fas skulle alltså komma sig av strömmen i neutralledaren när infrisarna körs på de två andra faserna?
Bättre alltså med en tvåfasgrupp för värmare och en enfas för belysning/uttag?
Jag har funderat på att skrota en av värmarna som aldrig används, är det isf lämpligt att göra om till enfas 3G2,5 16A för tre värmare @1kW?

/Höghus
 
Jag tänkte mig en tvåfasgrupp till infran, men när du säger 3 x 1 kW så varför inte en trefasgrupp? Det blir en lyxig fördelning av belastningen på faserna. Har du öht utrymme för att belasta en av faserna med 13 A? Jag skulle inte göra så.

Sedan en separat 1-2-3-fasgrupp till uttag och belysning.

Det är vad jag skulle önska mig, men det är min åsikt. Med central styrning tänkte jag på nåt manöverdon eller timer som förhindrar att man glömmer infran och förhindrar olovlig/oavsiktlig användning. Visst går det att koppla in på en trefasgrupp som samsas med annat...men ordning och reda är också en punkt att tänka på som jag inte nämnde tidigare. Infran är en snäll last när jag tänker efter så den skulle inte störa belysning o annat på samma långa gruppledning. Så dina första ide är som sagt inte dålig eller direkt felaktig, om du kan skylla på någonting ;)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tänkte mig en tvåfasgrupp till infran, men när du säger 3 x 1 kW så varför inte en trefasgrupp? Det blir en lyxig fördelning av belastningen på faserna. Har du öht utrymme för att belasta en av faserna med 13 A? Jag skulle inte göra så.

Sedan en separat 1-2-3-fasgrupp till uttag och belysning.

Det är vad jag skulle önska mig, men det är min åsikt. Med central styrning tänkte jag på nåt manöverdon eller timer som förhindrar att man glömmer infran och förhindrar olovlig/oavsiktlig användning. Visst går det att koppla in på en trefasgrupp som samsas med annat...men ordning och reda är också en punkt att tänka på som jag inte nämnde tidigare. Infran är en snäll last när jag tänker efter så den skulle inte störa belysning o annat på samma långa gruppledning. Så dina första ide är som sagt inte dålig eller direkt felaktig, om du kan skylla på någonting ;)
Det jag kan skylla på är väl att det blir ett minimum av kabel att köpa med en trefasgrupp.:cool:

/Höghus
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.