Här har du ett exempel på hur det kan se ut

Det som är viktigt är placering av belysningspynkter, uttag och strömbrytare (spec. på typ)
Även ledarmarkering så installatören vet vilka ledare som behövs för installationen
Om det gäller specifika uttag (tex för spis, ugn, k/f osv) ska detta anges
Om avvikelser från svensk standard finns ska detta ockå anges.
Bilden visar ett sätt att rita det på, men grunderna är de samma
Du kan googla på installationsritning så ser du
 
U Uffe A skrev:
Här har du ett exempel på hur det kan se ut

Det som är viktigt är placering av belysningspynkter, uttag och strömbrytare (spec. på typ)
Även ledarmarkering så installatören vet vilka ledare som behövs för installationen
Om det gäller specifika uttag (tex för spis, ugn, k/f osv) ska detta anges
Om avvikelser från svensk standard finns ska detta ockå anges.
Bilden visar ett sätt att rita det på, men grunderna är de samma
Du kan googla på installationsritning så ser du
:surprised::surprised::surprised:
(jag ser i alla fall inget exempel)
 
U Uffe A skrev:
Här har du ett exempel på hur det kan se ut

Det som är viktigt är placering av belysningspynkter, uttag och strömbrytare (spec. på typ)
Även ledarmarkering så installatören vet vilka ledare som behövs för installationen
Om det gäller specifika uttag (tex för spis, ugn, k/f osv) ska detta anges
Om avvikelser från svensk standard finns ska detta ockå anges.
Bilden visar ett sätt att rita det på, men grunderna är de samma
Du kan googla på installationsritning så ser du
Placeringar mm är redan bestämt, vill mest veta hur en snygg ritning ser ut.
Tycker ja får rätt dåligt med vettiga träffar när ja googlar, hade du ett exempel ? eller kan du lägga in en länk till något bra ?
 
Ber om ursäkt
Gllömde klistra in det
Men här är det
 
  • Gilla
kolio och 1 till
  • Laddar…
Oftast så finns det bara någon lättare skiss från husleverantören och sedan får man komma överens med sin elektriker om utförandet.
Vill Ni ha hjälp att ta fram en korrekt ritning så kan jag hjälpa till :)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Sen kan det ju som sagt göras på olika sätt
Jag gör på mitt sätt och det skiljer sig lite från exemplet jag länkade till
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Sen kan det ju som sagt göras på olika sätt
Jag gör på mitt sätt och det skiljer sig lite från exemplet jag länkade till
Tack för hjälpen, ja kladdar vidare, tar litet tid då ja får skapa symbolerna i programmet.
Återkommer så får ni ge domen :)
 
Håller du på att dokumentera elinstallationen i ditt hus, ska du utöka befintlig installation eller är det av allmänt intresse du frågar?
Om det gäller en utökning så be firman som ska göra det att även ge dig en installationsrirning
Kostar litemer men är värt pengarna
 
U Uffe A skrev:
Håller du på att dokumentera elinstallationen i ditt hus, ska du utöka befintlig installation eller är det av allmänt intresse du frågar?
Om det gäller en utökning så be firman som ska göra det att även ge dig en installationsrirning
Kostar litemer men är värt pengarna
Jag bygger nytt hus själv i lösvirke, Västänga Gård, Nybygge lösvirke. | Byggahus.se

Kanalisation är redan på plats, så det handlar om att dokumentera. Finns ju en uppenbar riska att ja glömt själv om några år.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Okej
Ska kolla igenom tråden när jag har tid
Skickade pm till dig
Vi kan höras av senare i veckan (y)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.