7 429 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Fk vs Rk i central
Har läst de trådar som finns om ovanstående på forumet men några frågor kvarstår. Fördelar med Fk är att den är lättare att hantera ute i bostaden vad gäller böjar mm och passar bättre i snabbkopplingar. Varför brukar Rk och inte Fk användas i centralen när man kopplar från matning eller jordfelsbrytare till dvärgbrytarna? Kort sagt, vad är fördelen med Rk?
Mvh/ Skandiamannen
Mvh/ Skandiamannen
Finns FK i 6 mm2 eller grövre, jag har aldrig sett det? Kan nog vara därför RK används. "På min tid", jag var elis en stund för 30 år sedan, så använde vi MK, en mellanvariant i trådgrovlek mellan FK och RK. RK kan bli lite spretig om man inte ser upp.
Bästa svaret
Det som främst avgör där är att FK bara finns upp till 2.5 mm2 och normalt samt även vettigt är att hälla sig till 6 mm2 för interna kopplingar i en bostadscentral. Tidigare brukade kopplingarna ske med MK den har med tiden blivit ovanligare därav kantringen mot RK som används i större mängd för hela areaspannet tex industriellt i maskinutrustningar eller allmänt i apparatskåp, manöverkretsar i ställverk osv.
Ok tack. Men om en central matas med 2,5 mm2 ( 3 ledare+ Pen ) så måste det väl räcka med Fk/Rk 2,5 mm2 för vidarekopplingar från jordfelsbrytare?GK100 skrev:
Det som främst avgör där är att FK bara finns upp till 2.5 mm2 och normalt samt även vettigt är att hälla sig till 6 mm2 för interna kopplingar i en bostadscentral. Tidigare brukade kopplingarna ske med MK den har med tiden blivit ovanligare därav kantringen mot RK som används i större mängd för hela areaspannet tex industriellt i maskinutrustningar eller allmänt i apparatskåp, manöverkretsar i ställverk osv.
Det gör det givetvis och vid den arean är skillnaderna oavsett vilken parameter man nu snöar in på helt obetydlig. Det går bra med EK också i såna fall tex taget från någon kabel. Att tänka på rent praktiskt är att hålla sig till samma typ och area under samma plint/klämma/anslutning.Skandiamannen skrev:
Hagers Quick Connect för normapparater t ex är väl bara godkänd för EK, FK och MK om jag inte minns fel? Om man använder RK måste den skruvas och då försvinner poängen med snabbkopplingen. Dessutom behöver man ha två sorters kablar med sig i bilen.
På utgående sidan är ju FK eller EK och area 1.5 - 2.5 mm2 det vanliga och där snabbanslutningarna gör sig bra. Samma när fasskena används och ingen anslutning, överkoppling görs men där ledare ansluts tex från HB till JFB eller mellan rader eller enstaka komponenter finns inga nackdelar med RK snarare tvärtom vid 6 mm2 eller större. MK är nog ovanligt numera i bilarna skulle jag tro, sen finns ju det fackmässiga alternativet RK med hylsa men det gör sig eller hör inte hemma på BH.useless skrev:
Trådar jag internt i en central använder jag alltid RQ
Och även om centralen matas med 2,5 mm2 så använder jag 6 mm2 om det inte är från säkring till någon kontaktor eller till ett relä
Då blir det area beroende på märkströmmen på säkringen
Och även om centralen matas med 2,5 mm2 så använder jag 6 mm2 om det inte är från säkring till någon kontaktor eller till ett relä
Då blir det area beroende på märkströmmen på säkringen
Klicka här för att svara
