Har läst de trådar som finns om ovanstående på forumet men några frågor kvarstår. Fördelar med Fk är att den är lättare att hantera ute i bostaden vad gäller böjar mm och passar bättre i snabbkopplingar. Varför brukar Rk och inte Fk användas i centralen när man kopplar från matning eller jordfelsbrytare till dvärgbrytarna? Kort sagt, vad är fördelen med Rk?

Mvh/ Skandiamannen
 
  • Gilla
mykee2
  • Laddar…
Finns FK i 6 mm2 eller grövre, jag har aldrig sett det? Kan nog vara därför RK används. "På min tid", jag var elis en stund för 30 år sedan, så använde vi MK, en mellanvariant i trådgrovlek mellan FK och RK. RK kan bli lite spretig om man inte ser upp.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det som främst avgör där är att FK bara finns upp till 2.5 mm2 och normalt samt även vettigt är att hälla sig till 6 mm2 för interna kopplingar i en bostadscentral. Tidigare brukade kopplingarna ske med MK den har med tiden blivit ovanligare därav kantringen mot RK som används i större mängd för hela areaspannet tex industriellt i maskinutrustningar eller allmänt i apparatskåp, manöverkretsar i ställverk osv.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det som främst avgör där är att FK bara finns upp till 2.5 mm2 och normalt samt även vettigt är att hälla sig till 6 mm2 för interna kopplingar i en bostadscentral. Tidigare brukade kopplingarna ske med MK den har med tiden blivit ovanligare därav kantringen mot RK som används i större mängd för hela areaspannet tex industriellt i maskinutrustningar eller allmänt i apparatskåp, manöverkretsar i ställverk osv.
Ok tack. Men om en central matas med 2,5 mm2 ( 3 ledare+ Pen ) så måste det väl räcka med Fk/Rk 2,5 mm2 för vidarekopplingar från jordfelsbrytare?
 
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Ok tack. Men om en central matas med 2,5 mm2 ( 3 ledare+ Pen ) så måste det väl räcka med Fk/Rk 2,5 mm2 för vidarekopplingar från jordfelsbrytare?
Det gör det givetvis och vid den arean är skillnaderna oavsett vilken parameter man nu snöar in på helt obetydlig. Det går bra med EK också i såna fall tex taget från någon kabel. Att tänka på rent praktiskt är att hålla sig till samma typ och area under samma plint/klämma/anslutning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
En viktig anledning är att RK inte är godkänt i många moderna kopplingsplintar. FK funkar i princip alltid.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
En viktig anledning är att RK inte är godkänt i många moderna kopplingsplintar. FK funkar i princip alltid.
Nu är du förhoppningsvis ute i installationen där RK inte direkt hör hemma och inte centralens interna förbindningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hagers Quick Connect för normapparater t ex är väl bara godkänd för EK, FK och MK om jag inte minns fel? Om man använder RK måste den skruvas och då försvinner poängen med snabbkopplingen. Dessutom behöver man ha två sorters kablar med sig i bilen.
 
useless useless skrev:
Hagers Quick Connect för normapparater t ex är väl bara godkänd för EK, FK och MK om jag inte minns fel? Om man använder RK måste den skruvas och då försvinner poängen med snabbkopplingen. Dessutom behöver man ha två sorters kablar med sig i bilen.
På utgående sidan är ju FK eller EK och area 1.5 - 2.5 mm2 det vanliga och där snabbanslutningarna gör sig bra. Samma när fasskena används och ingen anslutning, överkoppling görs men där ledare ansluts tex från HB till JFB eller mellan rader eller enstaka komponenter finns inga nackdelar med RK snarare tvärtom vid 6 mm2 eller större. MK är nog ovanligt numera i bilarna skulle jag tro, sen finns ju det fackmässiga alternativet RK med hylsa men det gör sig eller hör inte hemma på BH.
 
Trådar jag internt i en central använder jag alltid RQ
Och även om centralen matas med 2,5 mm2 så använder jag 6 mm2 om det inte är från säkring till någon kontaktor eller till ett relä
Då blir det area beroende på märkströmmen på säkringen
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.