B
Min jordfelsbrytare slår direkt på kaffekokaren men inte vattenkokare eller liknande.
Samma sekund jag slår på kaffekokaren slår jfb.

MEN flyttar jag kaffekokaren till annan säkring så fungerar det att köra den utan att jfb slår.

Mycket lustigt problem.
Någon som har input på detta.

S
Täcker jordfelsbrytaren hela huset, är båda uttagen jordade? Jag skulle nästan misstänka att du antingen har ett ojordat uttag eller ett ”jordat” uttag där jordstiften ej har jord. Det är det första jag skulle kollat tror jag. Förutom att du verkar ha problem med själva varan också:)

• Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med SueCia (som kan det här med el mycket bättre än jag), men en annan enkel grej att testa är ju att vända kontakten. Har du testat det? Ja, det låter dumt, men kan faktiskt hjälpa.

Alldeles oavsett är det ju vettigt att verifiera att det verkligen finns jord framdraget.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
B
Är samma jfb för 10 säkringar.

Kaffekokaren slår jfb direkt på säkring 10.
Men går på säkring 11.

Det går att köra annat på säkring 10.

Sitter kaffekokar kontakten åt samma håll när du testar uttagen ?

B
M Micro skrev:
Sitter kaffekokar kontakten åt samma håll när du testar uttagen ?
Jag testar det och återkommer.

B byron v2 skrev:
Är samma jfb för 10 säkringar.

Kaffekokaren slår jfb direkt på säkring 10.
Men går på säkring 11.

Det går att köra annat på säkring 10.
Är du säker? Det är inte bara så att jordfelsbrytaren råkar sitta på första raden?

Det kan ju vara så att det finns ett jordfel på den fasen som ligger under jfb:ns 30mA och jordfelet på bryggaren kanske bara är säg 10mA, då funkar det ju på en fas helt utan jordfel, men inte på den med fel då totalen överstiger 30mA.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.