1 048 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Jordfelsbrytare slår ologiskt.
Min jordfelsbrytare slår direkt på kaffekokaren men inte vattenkokare eller liknande.
Samma sekund jag slår på kaffekokaren slår jfb.
MEN flyttar jag kaffekokaren till annan säkring så fungerar det att köra den utan att jfb slår.
Mycket lustigt problem.
Någon som har input på detta.
Samma sekund jag slår på kaffekokaren slår jfb.
MEN flyttar jag kaffekokaren till annan säkring så fungerar det att köra den utan att jfb slår.
Mycket lustigt problem.
Någon som har input på detta.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Täcker jordfelsbrytaren hela huset, är båda uttagen jordade? Jag skulle nästan misstänka att du antingen har ett ojordat uttag eller ett ”jordat” uttag där jordstiften ej har jord. Det är det första jag skulle kollat tror jag. Förutom att du verkar ha problem med själva varan också
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 946 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 946 inlägg
Jag håller med SueCia (som kan det här med el mycket bättre än jag), men en annan enkel grej att testa är ju att vända kontakten. Har du testat det? Ja, det låter dumt, men kan faktiskt hjälpa.
Alldeles oavsett är det ju vettigt att verifiera att det verkligen finns jord framdraget.
Alldeles oavsett är det ju vettigt att verifiera att det verkligen finns jord framdraget.
Det kan ju vara så att det finns ett jordfel på den fasen som ligger under jfb:ns 30mA och jordfelet på bryggaren kanske bara är säg 10mA, då funkar det ju på en fas helt utan jordfel, men inte på den med fel då totalen överstiger 30mA.
Klicka här för att svara