H hempularen skrev:
Här pratar vi om helt olika saker.

Kopplingen mellan en kopplingsdosa, i det här fallet ditt perilexuttag. Och till enfasuttaget för ugnen, skall utföras med en installationskabel. Från uttaget till apparaten, i det här fallet hällen resp. ugnen, där använder man anslutningskablar ex, RKK.

En installationskabel har en mera tålig isolering. Den kan sitta under många år. MEN den är styv, den har trådar i sig med bara en koppartråd (grov), den tål inte att böjas om och om igen. Den är avsedd att sitta fast klamrad mot väggen.

Anslutningskabeln med RKK är mjuk, trådarna i kabeln består av många tunna koppartrådar. Den tål att böjas i det oändliga. Den har en mjukare isolering som inte är lika tålig mot mekaniska skador.
Tackar för all hjälp!

Nu har jag nog rätt prylar hemma.

Går det bra att koppla ihop ledarna med en wago-koppling? Den är specad för 32A och ledararea på upp till 4 mm2. Finns det något bättre?

/Pelle

Jag skulle använda ubåt istället för wago. Men visst så går det, litar inte riktigt på wago när det gäller ugn och häll.

Wago fungerar, om man gör rätt. Viktigt att avisolera lagom långt. Man skall se att koppartråden verkligen når helt igenom kopplingen. Och utan att någon koppar är synlig vid ”ingången”.

Kan vara bra att skala lite för mycket först, köra in tråden i botten, och se hur mycket man måste klippa bort för att allt avisolerat skall komma in i kopplingen.

Rätt hanterad är en Wago bland det säkraste man kan använda och dessutom lätt att göra rätt med. Skruvförband fungerar också MEN det ställer lite högre krav på utföraren så att inga kardelar hamnar på "sidan" om skruven i stället för "under", samt att man drar med rätt moment så att det varken blir glapp efter en tid eller att man drar för hårt så att kardelar går av.

E elmont skrev:
Rätt hanterad är en Wago bland det säkraste man kan använda och dessutom lätt att göra rätt med. Skruvförband fungerar också MEN det ställer lite högre krav på utföraren så att inga kardelar hamnar på "sidan" om skruven i stället för "under", samt att man drar med rätt moment så att det varken blir glapp efter en tid eller att man drar för hårt så att kardelar går av.
Det låter ju alldeles utmärkt! Jag tycker bäst om Wago-kopplingar. Lätt att göra om utifall att något blev fel.

Tack för all hjälp! Snart är ugn och häll på plats.

Panor82
Finns även en markering på sidan av den öppningsbara wago varianten märkt <--11-->
Vilket innebär att man ska skala 11mm och det går att kontrollmäta på sidan innan man stoppar in den.
*Edit* såg att det även fanns på 773 modell jag hade hemma men där var anvisningen på 12mm.

• Transparent WAGO klämma med orange spak och märkning för 11mm skalning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.