Hej,
Är sugen på att installera smarta "puckar" bakom mina lampknappar i form av Shelly.
Som exempel ser det ut så här bakom en av dem:
Den svarta går till "pil" och 1 och den orange går till L
Betyder detta att jag inte har en neutralledare och därmed måste köpa deras version som inte kräver neutral?
Uppdatering:
Strax ovanför knappen sitter en kopplingsdosa:
Kan jag dra en ny kabel ner från den dosan och sedan lägga till den till de befintliga neutrala?
Är sugen på att installera smarta "puckar" bakom mina lampknappar i form av Shelly.
Som exempel ser det ut så här bakom en av dem:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den svarta går till "pil" och 1 och den orange går till L
Betyder detta att jag inte har en neutralledare och därmed måste köpa deras version som inte kräver neutral?
Uppdatering:
Strax ovanför knappen sitter en kopplingsdosa:
Logga in
Skapa konto
Kan jag dra en ny kabel ner från den dosan och sedan lägga till den till de befintliga neutrala?
Redigerat:
Dom blåa är troligtvis N (mät eller kolla om de t.ex. går till uttag), men isåfall byt helst ut Torixen mot en modernare toppklämma med snabbanslutning från Wago el. Helacon.
Lättare att lyckas göra en säker anslutning då, förutsätter förstås att man klipper av och sen skalar fram frisk och rak koppar.
Lättare att lyckas göra en säker anslutning då, förutsätter förstås att man klipper av och sen skalar fram frisk och rak koppar.
Så var det. Drog en ny neutralkabel från kopplingsdosan ner till kontakten där jag kunde koppla in Shelly:n enligt anvisningen. Funkar klockrent.
Och ja, jag borde ha bytt ut till en ny toppklämma, men byggvaruhusen där jag bor stängde innan jag insåg att jag inte hade fler än till kopplingen vid Shelly:n
Logga in
Skapa konto
Och ja, jag borde ha bytt ut till en ny toppklämma, men byggvaruhusen där jag bor stängde innan jag insåg att jag inte hade fler än till kopplingen vid Shelly:n
Klicka här för att svara