Hej,
Har kommit över en kompressor från Danmark och det finns en annorlunda kontakt på den så jag ska byta till vanlig svensk. I kontakten finns bara fyra ledare, jord och tre faser. Har för mig att jag läst någonstans att trefas motorer kan använda annan fas till nolla och om det stämmer kan jag i så fall bara koppla in som vanligt i trefas kontakt men utelämna nollan?
Har kommit över en kompressor från Danmark och det finns en annorlunda kontakt på den så jag ska byta till vanlig svensk. I kontakten finns bara fyra ledare, jord och tre faser. Har för mig att jag läst någonstans att trefas motorer kan använda annan fas till nolla och om det stämmer kan jag i så fall bara koppla in som vanligt i trefas kontakt men utelämna nollan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger typskylten på motorn?
Hur är kabeln inkopplad på plinten i motorn?
Nej, en trefasmotor använder inte an tredje fas istället för nollan.
Däremot så använder inte en trefasmotor någon nolla utan bara tre faser.
Arbetshypotes: bara att flytta över kablarna till ett CEE-416-handske å utelämna nollan.
Om motorn går åt fel håll skifta två faser.
Hur är kabeln inkopplad på plinten i motorn?
Nej, en trefasmotor använder inte an tredje fas istället för nollan.
Däremot så använder inte en trefasmotor någon nolla utan bara tre faser.
Arbetshypotes: bara att flytta över kablarna till ett CEE-416-handske å utelämna nollan.
Om motorn går åt fel håll skifta två faser.
Låter som att mina tankar gick åt rätt håll då Tackar!

Jada, bilderna bekräftade min arbetshypotes.
Det är bara att byta.
Eventuellt klippa ändarna å skala om så att det blir frisk koppar. Tänk även på att alla kardeler (trådar) kommer in i kopplingspunkten, dra skruvarna ”lagom” hårt, att dra ”för hårt” skadar kardelerna, att dra ”för löst” blir glapp & varmgång.
Det är bara att byta.
Eventuellt klippa ändarna å skala om så att det blir frisk koppar. Tänk även på att alla kardeler (trådar) kommer in i kopplingspunkten, dra skruvarna ”lagom” hårt, att dra ”för hårt” skadar kardelerna, att dra ”för löst” blir glapp & varmgång.
Klicka här för att svara