Hej kära forum
Behöver hjälp med en sak. Vår elnätsleverantör vill byta elmätaren, men problemet för oss är att den nya mätaren är för stor och får inte plats i vårat fasadskåp (bild 1).
Jag är allt annat än intresserad av att lägga några större summor på att bygga om så jag tänkte sätta 2-3 vinkeljärn i spånskivan innerst och sen bygga en ny yta (spånskiva) som överlappar den högra av de nedre propp-plåtburkarna. Se bild 2 för ungefärlig placering, rödmarkering.
Första frågan: Se bild 3. Kan man kapa av dessa två rostiga järnstavar? Det behövs för annars får mätaren inte plats på djupet.
Fråga 2. Är det några risker med att skruva i spånskivan längst in?
Tacksam för svar
Behöver hjälp med en sak. Vår elnätsleverantör vill byta elmätaren, men problemet för oss är att den nya mätaren är för stor och får inte plats i vårat fasadskåp (bild 1).
Jag är allt annat än intresserad av att lägga några större summor på att bygga om så jag tänkte sätta 2-3 vinkeljärn i spånskivan innerst och sen bygga en ny yta (spånskiva) som överlappar den högra av de nedre propp-plåtburkarna. Se bild 2 för ungefärlig placering, rödmarkering.
Första frågan: Se bild 3. Kan man kapa av dessa två rostiga järnstavar? Det behövs för annars får mätaren inte plats på djupet.
Fråga 2. Är det några risker med att skruva i spånskivan längst in?
Tacksam för svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen aning. Den kom så med installatören av laddboxen och han installerade den så utrymmessmart han kunde. Jag har inte en susning hur den ser ut innanför plasten.V ViktorHg skrev:
Jag är mer sura på elnätsbolaget som är allt annat än tillmötesgående och fick suga ut måtten på den nya mätaren. All annan info om den hänvisar de till att min elinstallatör kan hitta på någon elsmart-sida.
Jag är direkt ointresserad av att ta ut en elektriker för ett sådant skitjobb för att någon valt en överdrivet stor elmätare och inga alternativ.
Om du tar bort delarna upptill är säkert utrymmet ok precis som det en gång är utlagt för trots att det är i nutid lite snålt. I princip skulle du stå utan ström med din mentalitet den är vansinnigt långt från varje sund inställning till hur saker både fungerar och måste fungera i det system vi lever i.R Rampage2216 skrev:Ingen aning. Den kom så med installatören av laddboxen och han installerade den så utrymmessmart han kunde. Jag har inte en susning hur den ser ut innanför plasten.
Jag är mer sura på elnätsbolaget som är allt annat än tillmötesgående och fick suga ut måtten på den nya mätaren. All annan info om den hänvisar de till att min elinstallatör kan hitta på någon elsmart-sida.
Jag är direkt ointresserad av att ta ut en elektriker för ett sådant skitjobb för att någon valt en överdrivet stor elmätare och inga alternativ.
Jag skulle föreslå att se över placeringen av lastbalanseringen istället. Föreslagen placering av nya mätaren låter inte genomtänkt. Kanske kan din elektriker montera laddboxens normkomponenter i en kapsling nere till höger där du också har utgående plint. Byta utgående plint till en som monteras på skena.
Hur kan du understå dig att använda det direkt obsoleta "plikt" i inlägg till TS som är direkt "ointresserad".E elmont skrev:
Jag tror snarare man skall se det som att problemet är att du använt utrymmet som är avsett för mätaren till något annat. Det finns en standard för hur mycket plats som skall finnas i skåpet för mätaren.R Rampage2216 skrev:
Sen kan jag väl hålla med om att det är en bisarr teknikutveckling att elmätarna bara blir större och större med tiden.
Den är ju kopplad på vägen mellan en av faserna och sen ut till laddboxen. Det är inte kopplat via proppskåpet inne i huset.E elmont skrev:
Jag vill gärna lösa det genom minimal åtgärd.
Hur ska jag veta hur stor mätare som ska få plats? Det finns ingen information någonstans hur mycket utrymme jag måste tillhandahålla för mätaren. Det enda jag har att utgå från är hur stor den gamla mätaren är. Och all annan elektronik blir mindre och mindre med åren.
Sen tycker jag att de kan gott erbjuda att när deras elektriker ändå är på plats att för en viss summa dra om ev installationer för att få plats.
Ja men då måste jag dra om elen till det och så ska det kalibreras om igen. Det undviker jag gärna.GK100 skrev:
Om du tar bort delarna upptill är säkert utrymmet ok precis som det en gång är utlagt för trots att det är i nutid lite snålt. I princip skulle du stå utan ström med din mentalitet den är vansinnigt långt från varje sund inställning till hur saker både fungerar och måste fungera i det system vi lever i.
Har någon av er några förslag till svar på de 2 frågorna jag ställde i ursprungsinlägget?
Ja allvarligt talat är det nog enklast att du flyttar på din utrustning som är insatt där upptill. Det ska inte behöva vara så stort jobb och i forumets nutida anda kanske du kan reklamera det till den som utan insikter och tillräcklig kunskap gjort det på så sätt. Och trots att elektronik ibland blir mindre är det av olika anledningar inte alltid så. Trots allt är mätarna möjliga montera på de normenliga ytorna det måste vara nog så oavsett.R Rampage2216 skrev:Den är ju kopplad på vägen mellan en av faserna och sen ut till laddboxen. Det är inte kopplat via proppskåpet inne i huset.
Jag vill gärna lösa det genom minimal åtgärd.
Hur ska jag veta hur stor mätare som ska få plats? Det finns ingen information någonstans hur mycket utrymme jag måste tillhandahålla för mätaren. Det enda jag har att utgå från är hur stor den gamla mätaren är. Och all annan elektronik blir mindre och mindre med åren.
Sen tycker jag att de kan gott erbjuda att när deras elektriker ändå är på plats att för en viss summa dra om ev installationer för att få plats.
Ja men då måste jag dra om elen till det och så ska det kalibreras om igen. Det undviker jag gärna.
Har någon av er några förslag till svar på de 2 frågorna jag ställde i ursprungsinlägget?
Jaha, jag fattar inte mycket men tror jag får en bild av din ide. Är plåtburken nere till höger där faserna går ut till gatan igen efter att ha varit hemma hos mig?elmontören skrev:
Jag skulle föreslå att se över placeringen av lastbalanseringen istället. Föreslagen placering av nya mätaren låter inte genomtänkt. Kanske kan din elektriker montera laddboxens normkomponenter i en kapsling nere till höger där du också har utgående plint. Byta utgående plint till en som monteras på skena.
Vad kostar en sådan ombyggnad mellan tummen och pekfingret?
Hur skulle det funka att montera mätaren på luckan istället? Det svarade aldrig nätbolaget på.
Hur ska jag veta att hela skåpet ska vara reserverat för mätaren. Det har ingen av de elektrikerna som varit ute hos mig nämnt. Det var installatören av laddboxen som föreslog att placera den i fasadskåpet för där är ändå gott om plats för mätaren och jag slipper ha den inne i huset, dvs vi slipper dra kabel genom ytterväggen vilket skulle kostat extra vid installation.C cpalm skrev:Jag tror snarare man skall se det som att problemet är att du använt utrymmet som är avsett för mätaren till något annat. Det finns en standard för hur mycket plats som skall finnas i skåpet för mätaren.
Sen kan jag väl hålla med om att det är en bisarr teknikutveckling att elmätarna bara blir större och större med tiden.
Den standarden är då totalt omöjlig att hitta för oss dödliga i så fall. Att min nya mätare är 50% större än den gamla är absurt.