2 374 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Dra svagström i huset och transformera upp vid förbrukarna
Jag har en del elarbeten som ska göras iom tillbyggnad av huset.
Då man inte får göra så mkt själv i den vägen så spånar jag lite på att dra fram svagström, typ 50 volt och sen sätta en transformator vid respektive uttag.
Det måste väl vara ok att koppla in en svagströmsgrunka även om den ger lågspänning i andra änden?
Då man inte får göra så mkt själv i den vägen så spånar jag lite på att dra fram svagström, typ 50 volt och sen sätta en transformator vid respektive uttag.
Det måste väl vara ok att koppla in en svagströmsgrunka även om den ger lågspänning i andra änden?
Utan att bedöma den säkerhetsmässiga lämpligheten i det, frågan är om du tjänar något på det i längden? Låter som att det blir dyrare utrustning (transformatorer mm), och att du kanske ändå behöver göra om det med starkström i framtiden. Det är ju t.ex. knappast ett plus vid försäljning, snarare kan det dra ner värdet på hela huset. En kreativ hemmafixar-lösning kommer sällan helt ensam, och då börjar man fundera på vad annat som döljs i väggar mm. Bättre då om man får intrycket att allt är gediget gjort enligt rådande standarder.
Om du ska få någon effekt att tala om så lär det knappast bli svagström.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Låter som en schysst brandfara . Men det kanske är planen?
2300 watt kört över 50 volt ger 46A helt bortsett från förluster i transformatorer.
men det här luktar mest fredagstråd där TS vill klaga på svenska elinstalltionsregler än något hans faktiskt vill utföra
2300 watt kört över 50 volt ger 46A helt bortsett från förluster i transformatorer.
men det här luktar mest fredagstråd där TS vill klaga på svenska elinstalltionsregler än något hans faktiskt vill utföra
Kort och gott har du kommit på en sk. "dålig idé"B bellman83 skrev:Jag har en del elarbeten som ska göras iom tillbyggnad av huset.
1. Varifrån ska du få denna 50V som ska distribueras ut i huset? Det kommer krävas en rätt häftig transformator ansluten till 230V-nätet och den får du ändå inte koppla in själv. Hur stor kapacitet har du räknat att den måste klara? Hur mycket kostar den?
2. Har du koll på hur tjocka ledningar som behövs för att klara 46A? Det är vad som behövs ut till transformatorerna för att kunna leverera 230V 10A. Det utan att vi ens räknar med förluster i transformatorerna. Så mer troligt 50-55A skulle jag gissa.
3. Transformator som klarar att transformera upp 50V till 230V 10A är rätt bastanta saker de med. Hur har du tänkt placera dem bakom vägguttagen? Hur mycket kostar de?
4. Är ganska säker på att när du transformerat upp dina 50V till 230V så får du ändå inte ansluta det till ett fast monterat vägguttag. Reglerna lär inte bry sig om varifrån dessa 230V kommer.
Så, lägg ner denna tanke direkt.
Klicka här för att svara