R Rampage2216 skrev:
Huset är byggt 77-78 så din uppskattning närmare 50 år är rätt bra.
Ska kolla med dem då om det behövs. Tack.

Ni verkar vara ett gäng elektriker som svarar här.
Är det korrekt uppfattat av mig att er samlade bedömning är att ingen ansvarstagande elektriker placerar annat än mätaren I det utrymmet? Förutom om kund kräver det.(har inte jag gjort)
Även om du kräver det skulle inte någon med minsta kännedom i hur det ligger till placera det som i ditt fall.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Även om du kräver det skulle inte någon med minsta kännedom i hur det ligger till placera det som i ditt fall.
En annan sak jag tänkt på är hur många andra som fått sin laddbox installerad på detta sätt av detta företag. Och där problemet inte uppdagats än.

Även om det inte är mitt ansvar så känner man lite moraliskt åtagande att läxa upp företaget att göra rätt i framtiden.

Detta företag är stort och en goodwill lösning märks knappast på deras resultat. Och då nöjer jag mig med att varna elbilsägare för placeringen i allmänhet.
Däremot om de väljer att stå på sig och jag vinner i arn eller liknande kommer jag nämna deras namn i elbils forum och varna för deras metoder.

R Rampage2216 skrev:
En annan sak jag tänkt på är hur många andra som fått sin laddbox installerad på detta sätt av detta företag. Och där problemet inte uppdagats än.

Även om det inte är mitt ansvar så känner man lite moraliskt åtagande att läxa upp företaget att göra rätt i framtiden.

Detta företag är stort och en goodwill lösning märks knappast på deras resultat. Och då nöjer jag mig med att varna elbilsägare för placeringen i allmänhet.
Däremot om de väljer att stå på sig och jag vinner i arn eller liknande kommer jag nämna deras namn i elbils forum och varna för deras metoder.
Ingår ditt hus i ett område där de är från samma tid och där firman gjort samma jobb som du känner till menar du? Annars finns ju mer sentida typer av skåp där det är avsatt utrymme för kunden att utnyttja och då går det så klart bra. I den bästa av världar skulle ju deras arbetssätt avspegla sig i minskat resultat men så är det ju sällan åtminstone inte i den branschen och under senare decennier.

Blir intressant att följa vad som händer om du vill uppdatera tråden.

GK100 GK100 skrev:
Ingår ditt hus i ett område där de är från samma tid och där firman gjort samma jobb som du känner till menar du? Annars finns ju mer sentida typer av skåp där det är avsatt utrymme för kunden att utnyttja och då går det så klart bra. I den bästa av världar skulle ju deras arbetssätt avspegla sig i minskat resultat men så är det ju sällan åtminstone inte i den branschen och under senare decennier.

Blir intressant att följa vad som händer om du vill uppdatera tråden.
Jag har ingen aning om de installerat laddbox till andra i området. Troligen inte då inte så många kör elbil här.
Här finns hus från sent 1800-tal och framåt, och sen den största delen byggd under 70-80 talet. Sen några få 90-talshus.

Jag tänker mer över Sverige i allmänhet, detta bolag finns i hela landet. Och jag har ingen koll på hur byte av elmätare flyter på i andra delar. Men inte otänkbart att några andra lär hamna i liknande sits. Med tanke på att många skaffar elbil nu så kan problemet eskalera.

Jag håller er uppdaterade och tar gärna emot tips och råd om ni kommer på mer.

C cpalm skrev:
Jag tror snarare man skall se det som att problemet är att du använt utrymmet som är avsett för mätaren till något annat. Det finns en standard för hur mycket plats som skall finnas i skåpet för mätaren.
Sen kan jag väl hålla med om att det är en bisarr teknikutveckling att elmätarna bara blir större och större med tiden.
En modern elmätare innehåller numera bl.a en kontaktor som kräver plats, detta för att kunna bryta matningen helt till kunden, ex vid utebliven betalning, överlast i elnätet då man vill bortkoppla ett visst nätområde som har överlast mm.

Lite uppdatering.

Har försökt få lite utlåtande på plats angående installationen. Under tiden har också en undercentral i vårt hus havererat så vi behöver ändå ha elektriker så han får troligen fixa fasadskåpet också.

Dock visar det sig att installatören av laddboxen dragit el från min sida i skåpet, genom nätbolagets sida och sedan till laddboxen. Enligt elektrikern med en aningen tunn kabel med tanke på att den ska kunna bära upp till 25A.
Dessutom måste installatören ha brutit plomberingen, vilket dock nätbolaget inte har fått någon information om.

Min elektriker var något förbryllad över varför han gjort så. Och han kommer tvingas bryta plomberingen själv för att fixa till det.

Funderar på om jag har tillräckligt på fötterna för att ta det till ARN.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.