Hej! Min hyresvärd erbjöd sig att byta ut en strömbrytare mot en dimmer då vi köpt en ny lampa som "kräver" dimning. Det slutade med att de satte in en fjäder och gjorde strömbrytaren återfjädrande men ingen dimmerfunktion, helt värdelöst mao. De vägrar nu slutföra arbetet så då tänkte jag göra det själv istället om det känns tryggt.

Ovanför strömbrytaren sitter en kopplingsdosa och nedanför brytaren sitter ett vägguttag. Har kikat på strömbrytaren och det ser ut som på bilden. Ledarna går via strömbrytaren och löper uppåt och neråt mot dosa resp uttag från denna. Tolkar jag det rätt som att:
* Fasen (brun) är inkopplad till L och att den sedan fortsätter ner till vägguttaget.
* Nollan (blå) och jord (gröngul) är skarvade i B och fortsätter ner till vägguttaget.
* Tändtråd (svart) går till lamputtaget.

Om jag vill installera en LED-dimmer som kräver nolla, kan jag då använda mig av den nolla som är skarvad i brytaren?

I strömbrytaren sitter även en grå ledare som inte är inkopplad (går uppåt mot dosan) . Är det en tandtråd till ett förberett men ej framtaget lamputtag? Det är en gammal lägenhet och min gissning det skulle kunna röra sig om att det tidigare varit en kronbrytare. Kan det stämma?

Jag kan såklart ha missuppfattat allt och tar isåfall tacksamt emot vägledning!

Tack på förhand!

Öppen strömbrytare med markerade kablar; svart överst, brun, blå och gröngul nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk strömbrytare med inkopplade kablar och en fjädermekanism utan dimmerfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter som du tänker rätt. Förutsatt att du verkligen kontrollerat att ledarna går ned till uttaget under, att det inte bara är ett antagande.

Den gråa oinkopplade tråden kan vara lite vadsomhelst. Räkna inte med att använda den på något sätt, såvida du inte reder ut var den går.
 
H hempularen skrev:
Låter som du tänker rätt. Förutsatt att du verkligen kontrollerat att ledarna går ned till uttaget under, att det inte bara är ett antagande.

Den gråa oinkopplade tråden kan vara lite vadsomhelst. Räkna inte med att använda den på något sätt, såvida du inte reder ut var den går.
Tack! Allt är utanpåliggande och det det går ner till uttaget, så jag skulle kalla ett ett kvalificerat antagande åtminstone!

Nej den grå tråden har jag inte tänkt använda, men blev förvånad när jag såg den där!
 
Hoester hsamuelsson skrev:
Tack! Allt är utanpåliggande och det det går ner till uttaget, så jag skulle kalla ett ett kvalificerat antagande åtminstone!

Nej den grå tråden har jag inte tänkt använda, men blev förvånad när jag såg den där!
Är det utanpåliggande kan den grå bara råkat följa med för att elektrikern inte hade en kabel med färre ledare när det installerades.
 
G Gramphos skrev:
Är det utanpåliggande kan den grå bara råkat följa med för att elektrikern inte hade en kabel med färre ledare när det installerades.
Så visade det sig vara! Dimmer på plats. Tack för hjälp!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.