Nyfiken som alltid undrar jag varför sladden bara levererar runt 50 V (jag mätte aldrig med multimetern).
Jag tänkte plocka isär den och kolla lite men det finns ju inga skruvar så efter en stund med stämjärn och blodiga knogar klippte jag sladden och lade resten i elektronikåtervinningen.
Det är inte vägguttaget.
Men som sagt, varför plötsligt bara 50 V?
Någon Idé om varför?
Jag tänkte plocka isär den och kolla lite men det finns ju inga skruvar så efter en stund med stämjärn och blodiga knogar klippte jag sladden och lade resten i elektronikåtervinningen.
Det är inte vägguttaget.
Men som sagt, varför plötsligt bara 50 V?
Någon Idé om varför?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Min gissning:
Avbrott i kabel eller kontakt.
Inducerad spänning och högohmigt mätinstrument kan ge dylika resultat.
Avbrott i kabel eller kontakt.
Inducerad spänning och högohmigt mätinstrument kan ge dylika resultat.
Intressant. Du menar typ att kabeln lossat och det bildas ett magnetfält som tillsammans med mätinstrumentet visar ”fel”?
Jag är med på vad induktans är men inte riktigt på felet. Men jag är inte elektriker.
Jag är med på vad induktans är men inte riktigt på felet. Men jag är inte elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Det är vanligt att man mäter en "spökspänning" på en ledare som inte är inkopplad. Om tråden ligger bredvid en ledare med växelspänning, så ger en kapacitiv koppling mellan ledarna att det blir en spänning i den oinkopplade ledaren. Men den kan inte driva mer än några mikroampere. Instrumentet drar inte mer någon bråkdels mikroampere när du mäter med det.
Kapactiv koppling innebär att elektroner som strömmar in i ledaren med växelspänning, puttar lite på elektroner i ledaren som ligger nära. Det elektriska fältet från elektroner i den spänningssatta ledaren påverar elektroner en bit bort i ledaren som inte är inkopplad. Det ger en svag ström.
Fenomenet utnyttjas i komponenten "kondensator" som är vanlig i elektronik.
Kapactiv koppling innebär att elektroner som strömmar in i ledaren med växelspänning, puttar lite på elektroner i ledaren som ligger nära. Det elektriska fältet från elektroner i den spänningssatta ledaren påverar elektroner en bit bort i ledaren som inte är inkopplad. Det ger en svag ström.
Fenomenet utnyttjas i komponenten "kondensator" som är vanlig i elektronik.
Jag tror inte på spökspänning i detta fall då det används en klassisk spänningsprovare som faktiskt belastar mätstället lite. Hade det varit en multimeter med hög impedans så.
Jag skulle gissa på dålig kontakt eller glapp i brytaren.
Är man väldigt nyfiken kan man ohmmäta skiten mellan stickproppen och uttagsbrunnen.
Jag skulle gissa på dålig kontakt eller glapp i brytaren.
Är man väldigt nyfiken kan man ohmmäta skiten mellan stickproppen och uttagsbrunnen.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
En högohmig multimeter hade förmodligen visat en högre spänning.
Får jag gissa (i felsökningssyfte) så
1) oxiderade/brända kontakter i ”limpans” strömbrytare
2) kabelbrott med lite bränd metall som forfarande ger lite resistans nog för att ge lite spänning vi spänningsdelning (kapacitiv koppling).
Spänningsprovare har oxå olinjär karakteristik och belastar såpass att ”spök-spänningar” inte blir så höga som med en multimeter och ändå detektera lägre ”obehöriga” spänningar. (Är lite nyfiken på vad standarden för spänningsprovare säger, kräver). Det faktiska värdet betyder inte så mycket mer än att det är fel.
Får jag gissa (i felsökningssyfte) så
1) oxiderade/brända kontakter i ”limpans” strömbrytare
2) kabelbrott med lite bränd metall som forfarande ger lite resistans nog för att ge lite spänning vi spänningsdelning (kapacitiv koppling).
Spänningsprovare har oxå olinjär karakteristik och belastar såpass att ”spök-spänningar” inte blir så höga som med en multimeter och ändå detektera lägre ”obehöriga” spänningar. (Är lite nyfiken på vad standarden för spänningsprovare säger, kräver). Det faktiska värdet betyder inte så mycket mer än att det är fel.
Jag kan säga att det är 230 V från vägguttaget. Inga problem med själva vägguttaget.
Mätte lite på den klippta sladden (var försiktig som en liten bäver) och 230 V där.
Tog fram grenuttaget (som jag misshandlat en aning) och mätte lite motstånd. Kunde lika gärna kört näven i vägguttaget för större klarhet. Olika värden med olika mätare. Med min nya mätare fluktuerade värdena som en hastighetsmätare på en påtänd racerförare. Och när jag mätte spänningen med den gamla mätaren i vägguttaget så får jag 206 V. Samma när jag mäter inomhus.
Så man kan säga att motståndsmätningen ger rimliga värden med den gamla mätaren men uppenbarligen fel på spänningen. Med den nya mätaren får jag rimliga spänningsvärden men motståndsmätningarna blir lite hej och hå.
Nåväl, den nya förlängningssladden fungerar i alla fall…
Mätte lite på den klippta sladden (var försiktig som en liten bäver) och 230 V där.
Tog fram grenuttaget (som jag misshandlat en aning) och mätte lite motstånd. Kunde lika gärna kört näven i vägguttaget för större klarhet. Olika värden med olika mätare. Med min nya mätare fluktuerade värdena som en hastighetsmätare på en påtänd racerförare. Och när jag mätte spänningen med den gamla mätaren i vägguttaget så får jag 206 V. Samma när jag mäter inomhus.
Så man kan säga att motståndsmätningen ger rimliga värden med den gamla mätaren men uppenbarligen fel på spänningen. Med den nya mätaren får jag rimliga spänningsvärden men motståndsmätningarna blir lite hej och hå.
Nåväl, den nya förlängningssladden fungerar i alla fall…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Från 1000000 ohm i bild 1 till 85 ohm i bild 2 i inlägg #8 tyder ju på rejäl ”glappkontakt”. Då är det bara att pilla, böja dra och banka på det som finns mellan mätprobarna och se om man kan påverka mätvärdet.
Jag kan ju inte låta bli. Så jag tog fram kapmaskinen och slaktade den förbenade grendosan. Helt otroligt att det skall vara så svårt att öppna en sådan.
Vatten. Ingen aning om det var orsaken till 50 V men man kan väl misstänka att det bidragit. Var vattnet kommer ifrån är det nya mysteriet. Men det kan nog förklara alla hoppande värden.
Men. Eftersom det var mer vatten i motsatt ände från sladden misstänker jag att den av misstag doppats i en hink vid något tillfälle. Sladden hänger ju på väggen, redo att användas.
Vatten. Ingen aning om det var orsaken till 50 V men man kan väl misstänka att det bidragit. Var vattnet kommer ifrån är det nya mysteriet. Men det kan nog förklara alla hoppande värden.
Men. Eftersom det var mer vatten i motsatt ände från sladden misstänker jag att den av misstag doppats i en hink vid något tillfälle. Sladden hänger ju på väggen, redo att användas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden