tommib
Rörelsevakt med skymningssensor som stängs av när de inte är där?

Är det just när de anländer som är problemet? I så fall Nexa alternativt någon gsm-baserad lösning som tänder när den blir uppringd (dvs ingen kostnad då samtalet aldrig besvaras).

ClasseClas
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det där ser lovande ut! Kollar(y)

Vet inte hur det är med ikea trådfri om dem kräver internet? Det går inte att styra över internet bara via wifi.
Krävs det inte internet så kan man ju ha en router stående för wifi bara.

E etompau skrev:
Tveksamt om Bluetooth fixar detta avstånd inifrån en bil.
Det tror jag att det gör. Kör själv plejd och tycker att det brukar fungera fint att tända och släck utebelysningen när jag är utomhus, trotts att styrningen sitter inne i elcentralen.

Kör dock astour på belysning ute så det är sällan jag tänder eller släcker manuellt.

U
N nybyggarn3 skrev:
Det tror jag att det gör. Kör själv plejd och tycker att det brukar fungera fint att tända och släck utebelysningen när jag är utomhus, trotts att styrningen sitter inne i elcentralen.

Kör dock astour på belysning ute så det är sällan jag tänder eller släcker manuellt.
Vi har plejd i gästhuset och kan tända och släcka belysningen i där 25 meter bort när jag står inne i köket i stora huset. För oss funkar signalen då 25m och igenom två ytterväggar.
All ytterbelysning går via gästhuset elcentral därav plejd där.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
har ni satt alla Plejd-puckar i elcentralen?

Plejd nyttjar mesh-nätverksfunktionaliteten i Bluetooth och bygger upp sitt eget lokala nätverk

avståndet från kontrollenheten (telefonen) till styrd apparat beror inte på deras inbördes avstånd – utan avståndet från telefon till närmaste Plejdpuck och därefter avståndet mellan alla ingående Plejdpuckar, så har man ett antal Plejdpuckar i fastigheten så kan det gå rätt bra att "prata med avlägsna Plejd-puckar", men är det bara en singel-Plejd i nätverket så blir räckvidden begränsad

harka harka skrev:

Plejd nyttjar mesh-nätverksfunktionaliteten i Bluetooth och bygger upp sitt eget lokala nätverk

avståndet från kontrollenheten (telefonen) till styrd apparat beror inte på deras inbördes avstånd – utan avståndet från telefon till närmaste Plejdpuck och därefter avståndet mellan alla ingående Plejdpuckar, så har man ett antal Plejdpuckar i fastigheten så kan det gå rätt bra att "prata med avlägsna Plejd-puckar", men är det bara en singel-Plejd i nätverket så blir räckvidden begränsad
Sant. Men alla är inne och det fungerar när telefonen är ute

det är definitivt ett fall som fungerar om Plejd-pucken inne är rimligt nära ute

men det har hänt mer än en gång att en innehavare av ett lite mer omfattande Plejd-system stoltserat över den goda Bluetooth-täckningen "överallt, till alla anslutna apparater", bara för att bli förvånade/besvikna när de ska upprepa succén på en annan plats där det bara installeras en Plejd

inte så att det är fel på Plejd-systemet som så, men om man inte är införstådd i hur mesh-tekniken fungerar så är det svårt att flytta över erfarenheterna från en installation till en annan

Redigerat:
U
harka harka skrev:

Jag är fullt medveten om det och att varje puck kommunicerar via de andra puckarna
Men när vi byggde det huset installerade vi inte plejd (visste inte ens att det existerade då) och sen när elektrikern som kopplade allt i gästhuset förespråkade plejd så testade vi. Så vi har endast ett nätverk med plejdar i gästhuset. Främst används det för att styra flera spritt placerade strömbrytare olika taklampor i gästhuset, samt att styra astro på ytterbelysningen, som är matad från gästhuset.
Och jag kan släcka och tända gästhuset om jag står inne i stora huset, även fast att vi har 450mm cellulosaisolering och väldigt välisolerade fönster i huset. Jag är förvånad över räckvidden via blåtand, speciellt eftersom samma sträcka med wifi ger väldigt dålig täckning.

Jag tror en plejd kommer fungera bra för TS fall, att en plejd i närheten till ytterbelysningen klarar räckvidden till en bil 30 meter bort. Detta om plejden sitter i husets vägg som är riktad mot bilparkeringen.
De marknadsför 100m vid fri sikt och 10m inomhus. Och om det inte fungerar är det 14 dagar returrätt på distansköp om de inte uppfyller förväntningarna.

Det kan dock va en något dyr lösning men det enda jag kan komma på som kan tända och släcka på distans och som samtidigt behåller funktionen att styra lampan via en strömbrytare.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Har Hue-lampor ute, går ju både att styra med rörelsevakt, timer, mobil som antingen är kopplad till wifi, över mobilnätet o.s.v.

Det blev en nexa-aktor och två nyckelringsfjärrar.

Har inte testat det än men det verkar vara rätt funktion för det dom söker.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.