Är det här att anse som klokt, vettigt och fackmannamässigt?

I mitt hus finns två elcentraler. Dels en ny, med gott om lediga säkringsplatser men mycket kabel. Och sedan en gammal som sitter fyra meter bort med ett fåtal säkringsgrupper i den. Den gamla centralen servade tidigare hela huset, men efter ombyggnad och utbyggnas så servar den bara halva huset.

Planen är därför att be elektrikern dra vidare ett sedan tidigare förberett 25 mm VP-rör från den nya centralen till platsen där den gamla centralen är, och sätta en kopplingsdosa med DIN-skena där.

I VP röret
  • 3 st 2,5 mm faser (spis)
  • jord 2,5 mm (alt 4 mm)
  • nolla 2,5 mm (alt 4mm)
  • 5 st 1,5 mm faser (olika säkringsgrupper)
Alternativt kan fler rör användas om det blir för fullt i 25mm-röret.
Det kan också vara möjligt att slå ihop flera grupper, t.ex. belysning och diskbänksbelysning, kyl/frys och diskmaskin, etc.

Husets huvudsäkring är på 16A.

I kopplingsdosan sätts en nollskena, en jordskena och 8 kopplingsplintar. Sedan flyttas grupperna från den gamla elcentralen på nya dvärgbrytare i den gamla elcentralen.

Vad är då vinsten med detta?
  • Det blir snyggare, en mycket mindre kopplingsbox jämfört med den gamla elcentralen och jordfelsbrytaren.
  • All el samlas i den nya elcentralen.
Varför då inte dra separata flexrör eller kablar för varje grupp från den nya elcentralen? Det är en möjlig lösning som är helt korrekt.
  • Det blir en mycket större kabelstam, svårt att komma fram med på ett snyggt sätt.
  • Det blir flera kopplingsdosor som behövs om grupperna ska separeras fysiskt, fult och svårkopplat.
  • Det är redan väldigt mycket kabel i den nya elcentralen, översikten försämras.
 
Totte_S
Det är ändå lite svårt att få en klar bild av vad du vill uppnå. En liten skiss hade hjälpt till.
Vill du ha två centraler med normbrytare, eller få in alla normbrytare i nya centralen genom att skarva dom i din låda?
 
Jag är inte heller riktigt med på beskrivningen. Men det låter för mig som du vill ha dels en trefas spisgrupp, dels 5 st enfasgrupper i samma rör. Men med bara en nolla och jord. Det är inte OK.

Dela upp på ett rör per grupp, och det skall vara nolla och jord till varje grupp.
 
pelpet pelpet skrev:
Är det här att anse som klokt, vettigt och fackmannamässigt?

I mitt hus finns två elcentraler. Dels en ny, med gott om lediga säkringsplatser men mycket kabel. Och sedan en gammal som sitter fyra meter bort med ett fåtal säkringsgrupper i den. Den gamla centralen servade tidigare hela huset, men efter ombyggnad och utbyggnas så servar den bara halva huset.

Planen är därför att be elektrikern dra vidare ett sedan tidigare förberett 25 mm VP-rör från den nya centralen till platsen där den gamla centralen är, och sätta en kopplingsdosa med DIN-skena där.

I VP röret
  • 3 st 2,5 mm faser (spis)
  • jord 2,5 mm (alt 4 mm)
  • nolla 2,5 mm (alt 4mm)
  • 5 st 1,5 mm faser (olika säkringsgrupper)
Alternativt kan fler rör användas om det blir för fullt i 25mm-röret.
Det kan också vara möjligt att slå ihop flera grupper, t.ex. belysning och diskbänksbelysning, kyl/frys och diskmaskin, etc.

Husets huvudsäkring är på 16A.

I kopplingsdosan sätts en nollskena, en jordskena och 8 kopplingsplintar. Sedan flyttas grupperna från den gamla elcentralen på nya dvärgbrytare i den gamla elcentralen.

Vad är då vinsten med detta?
  • Det blir snyggare, en mycket mindre kopplingsbox jämfört med den gamla elcentralen och jordfelsbrytaren.
  • All el samlas i den nya elcentralen.
Varför då inte dra separata flexrör eller kablar för varje grupp från den nya elcentralen? Det är en möjlig lösning som är helt korrekt.
  • Det blir en mycket större kabelstam, svårt att komma fram med på ett snyggt sätt.
  • Det blir flera kopplingsdosor som behövs om grupperna ska separeras fysiskt, fult och svårkopplat.
  • Det är redan väldigt mycket kabel i den nya elcentralen, översikten försämras.
Ska du ha en kopplingsdosa med Nollskena och jordskena samt 8 plintar så blir det ju en rätt stor dosa, blir nog till med en box. Sätt en liten 1 radig elcentral med 13 eller 18 moduler om du nu vill byta centralen och köra dvärgbrytare.
 
Det går bra att göra som du tänkt, om allt får plats i ett 25 mm rör.
Neutralledaren bör vara 6 mm², och det är bra om de enskilda grupperna är lite fördelade mellan faserna.

Det kanske räcker med en dosa som är jämförelsevis 4 moduler bred. Det är inte jättelångt till 8 moduler, vilket gör att du bara behöver 5G6 mm² mellan skåpen.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag inser att det var svårt att förklara i text så jag gjorde skisser över de olika alternativ som finns och de problem som jag vill lösa.

Det är till 100% i grunden estetiska problem som jag söker en legitim elektrisk lösning på. Problemet idag är att den gamla diazedcentralen är stor och ful, och dessutom hänger det en jordfelsbrytare på den. Om jag kunde avveckla den centralen så slipper jag en ful kabel och kan reducera storleken på centralen. Den gamla elcentralen saknar också huvudbrytare så om jag vill stänga av strömmen i den måste det göras i huvudsäkringsskåpet och då stänger man strömmen till hela huset.

Den mest estetiska lösningen vore om man bara hade en kopplingsbox och gemensamt rör. Och jag inser att den kan vara tveksam, därför frågar jag.

Utöver de lösningar som jag funderar på så finns också alternativet att bara bygga en låda runt den gamla elcentralen och måla in kabeln lite snyggt, så får det vara nog med det.



Diagram över elektrisk installation med nuvarande och alternativa lösningar för att dölja en ful kabel och reducera storlek på elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Schematiska skisser som visar två alternativ för att organisera en elektrisk installation med kopplingsboxar och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara de två sista alternativen som är regelrätta, och alt 3 endast om du har en grupp per kopplingsdosa..
 
Den gemensamma neutralledaren i alternativ 1 är det enda som tänjer lite på reglerna. Det är ingen normal lösning, men jag tycker den kan motiveras i detta fall.

Alternativ 3 ser jag därför som bäst. Då slipper man också läsa regeln som åtskillnad som tillåter en gemensam dosa för alternativ 2.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Tack för svar alla, och särskilt Bo Siltberg som är försiktigt positiv till alla mina lösningar.

Det som jag gillar bäst med alternativ ett med gemensam jord och nolla är att det är så enkelt och snyggt. På en dvärgbrytarplats (modulplats) på en din-skena får man in tre kopplingsplintar. Med 5 enfasgrupper, en trefasgrupp samt en större nollplint och jordplint av den här modellen så krävs det en kapsling som har plats för fem moduler. Exemplet nedan från Clas borde fungera.

Som jag förstått det är problemet med den här typen av lösning att det är en något udda lösning och att det kanske inte är uppenbart för den som jobbar i anläggningen hur det fungerar? För eltekniskt är det ju fullt funktionellt och säkert.

Var är "regelverket" egentligen? Är det elsäkerhetsverkets föreskrifter? T.ex. ELSÄK-FS 2021:1
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-2021-1/



Kopplingsplint för DIN-skena med tre anslutningar och blått montagefäste.
https://www.clasohlson.com/se/Kopplingslåda/p/Pr327387000
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då slipper man också läsa regeln som åtskillnad som tillåter en gemensam dosa för alternativ 2.
Vi som gärna läser regeln om åtskillnad för att förstå varför alternativ 2 kan vara godkänt (trots att vi tror att det är fel), vart ska vi vända oss?
 
Regelverket heter SS 436 40 00. Denna standard har presumtion av elsäkerhetsverket vars föreskrifter är väldigt tunna idag.

Relevanta utdrag är

521.8 Kretsuppbyggnad
521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler
eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då
flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.

Detta har bäring på alternativ 2 där varje rör ska innehålla samtliga ledare, inkl nolla och skyddsjord. Alternativ 1 slirar lite här på det där med samma krets. Det skulle egentligen funnits en separat brytare som bryter bort samtliga fasledare för att det ska betraktas som samma krets. Med lite god vilja kan man se huvudbrytaren som en sådan. Man kan också diskutera ifall det krävs ett gemensamt överströmsskydd.

521.8.2
Gemensam neutralledare ska inte användas för flera kretsar. Enfasgruppledningar utgående från en
flerfasgrupp med endast en neutralledare kan dock användas förutsatt att det klart framgår att så
är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt
avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningssatta ledare.
ANM – För fördelning av en för flera kretar gemensam skyddsledare se kapitel 54.

Återigen är alternativ 1 tveksamt. Jag hade varit emot lösningen om det inte handlat om en kort ledning mellan två centrallådor.

521.8.3
Då flera kretsar avslutas i samma kopplingsdosa ska anslutningarna för varje krets separeras av
isolerande avskiljningar utom om kopplingsdon enligt SS-EN 60998 eller om kopplingsplintar i
överensstämmelse med SS-EN 60947-7 används.

Som vanligt gäller att läsa hela texten, inte bara början, och förstå dess syfte. De pratar om isolation, inte förväxling som man kanske kan tro även om det också är viktigt. Det sunt att man är uppmärksam på det där med flera kretsar i samma kopplingsutrymme. Man får då helt enkelt tänka till vilken separation som är nödvändig. Om det hade handlat om en klenspänningskrets till belysning i samma dosa som 230 V så ställs ju helt andra krav.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra svar. Mycket bra med hänvisning till reglerna sådär. Jag blir glad av sådana väl motiverade svar.

Tänker jag efter så sitter det en gammal ringledningstransformator bredvid den gamla elcentralen. Den driver dörrklockan. Skulle det vara okej att montera en ny transformator i samma kapsling på samma din-skena? Då blir det en apparat till man kan ta bort.
 
Ja det går bra.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Har testat lite att stoppa in2 st 4mm ledare, 3 st 2,5 mm och 6 st 1,5mm i ett 25mm flexrör och det var inga som helst problem. Väldigt gott om plats. Kommer inte att vara några som helst problem med en 6mm nollledare heller.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går bra att göra som du tänkt, om allt får plats i ett 25 mm rör.
Neutralledaren bör vara 6 mm², och det är bra om de enskilda grupperna är lite fördelade mellan faserna.

Det kanske räcker med en dosa som är jämförelsevis 4 moduler bred. Det är inte jättelångt till 8 moduler, vilket gör att du bara behöver 5G6 mm² mellan skåpen.
precis tänkte också det var vettigt med en grov 5-ledare och dela upp senare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.