Har ett mindre hyreshus med en inredd friggebod på tomten.

Nu när jag renoverar så vill jag göra om elen så alla lägenheter får egen mätare.

Idag går det en matning från huvidcentralen till en mindre central som sitter i lgh 1, den centralen hör till lgh 1, men matar även vidare till friggebodens lilla central.

Är det ok att klippa matningen till friggeboden och skarva den i en egen dosa inne i lgh 1 med matning från huvidcentralen ?
Vet att det är 3fas draget ut till friggeboden men inte dimension, gjort av elfirma.

Ska inte peta i det här själv utan vill bara ha reda på om det är ok att skarva inne i en annan lgh, "min" elektriker har häcken full just nu och får inte tag på någon annan.
 
nino nino skrev:
Har ett mindre hyreshus med en inredd friggebod på tomten.

Nu när jag renoverar så vill jag göra om elen så alla lägenheter får egen mätare.

Idag går det en matning från huvidcentralen till en mindre central som sitter i lgh 1, den centralen hör till lgh 1, men matar även vidare till friggebodens lilla central.

Är det ok att klippa matningen till friggeboden och skarva den i en egen dosa inne i lgh 1 med matning från huvidcentralen ?
Vet att det är 3fas draget ut till friggeboden men inte dimension, gjort av elfirma.

Ska inte peta i det här själv utan vill bara ha reda på om det är ok att skarva inne i en annan lgh, "min" elektriker har häcken full just nu och får inte tag på någon annan.
Men inte kan han ha så fullt att han inte kan ha ett 5 minuters telefonsamtal????????
 
E elmont skrev:
Men inte kan han ha så fullt att han inte kan ha ett 5 minuters telefonsamtal????????
Nej förvisso men han svarar inte på meddelande, pratade med han på affären och det kändes att han absolut inte hade tid.
Småbarnsförälder också.

Det är bråda tider före jul :)

Om jag vet hur man får göra så kan eller kan inte fortsätta med renoveringen ett tag
 
Att han inte svarar på meddelanden förstår jag fullt ut, det är väl det sämsta sätet att hålla kontakt med en hantverkare. Varje fråga kräver en eller flera motfrågor och bäddar för frågetecken missförstånd. Med ett samtal kan man lösa frågetecknen omedelbart
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ja nu är det inte bara en elektriker utan min närmsta granne så jag har rätt bra koll på han och hans arbete, umgås privat och hjälper varandra med än det ena än det andra.

Vet att det är mycket nu åt han därför vill jag inte ringa, jag vill inte heller åka dit på kvällstid och fråga.

Uppskattar att du tar dig tid att svara, men det hade ju förmodligen gått snabbare att svara ja eller nej på frågan jag ställde...

Jag kan vänta till mitten av januari då jag vet att det är mycket mindre att göra men då får jag stå still mitt i renoveringen, vilket jag iof får göra om man inte kan skarva där men kan man det så är det bara att köra på
 
Nu är det ju så lyckat att den som svarar är fri att svara hur man vill och tycker man att frågeställningen skaver lite kanske svaren inte blir som frågeställaren önskar. Men som tur är behöver ju inte frågeställaren över huvud taget bry sig i dom svar som denne inte tycker om.
Det är ju faktiskt så att det är inte svart eller vitt jag kanske aldrig skulle sätta skarven i en "annan" lägenhet medans "din" elektriker gladeligen skulle göra det. Därför ska man fråga den som ska göra jobbet.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Då tolkar jag det som att det inte är förbjudet enl gällande regler, men att man helst ska söka annan lösning

Vad är det som skaver?

Skulle du sagt tvärt Nej då hade jag nöjt mig med det svaret då du inte brukar va den som håller på med gissningar och tyckande (iof har jag uppfattat det så, men det kan ju vara fel)
 
I tidigare regler var det mesta klart om hur man skulle och inte skulle göra men så är det inte längre därför kan man inte säga ja eller nej rakt av utan det blir alltid att det beror på.
Men som jag skrev tidigare jag skulle inte skarva i en "främmande" lägenhet av flera orsaker bla man ska inte behöva gå in i en främmande lägenhet för att komma åt skarven.
 
E elmont skrev:
I tidigare regler var det mesta klart om hur man skulle och inte skulle göra men så är det inte längre därför kan man inte säga ja eller nej rakt av utan det blir alltid att det beror på.
Men som jag skrev tidigare jag skulle inte skarva i en "främmande" lägenhet av flera orsaker bla man ska inte behöva gå in i en främmande lägenhet för att komma åt skarven.
Nej det var precis det jag tänkte, dumt att ha den där, men å andra sidan så är det väl inte ofta man behöver komma åt den.

Nu slog det mig att jag ev kan borra ut och sätta skarven i trapphuset, ovanför/sidan av lgh dörren.
Det vore ju på alla sätt bättre antar jag, blir ju 210cm upp sen tar man ett doslock som skruvas, eller det kanske finns ännu säkrare lock & dosor man kan använda så ingen kan pilla i dom?
 
RoTe
Ska du inte ha elmätaren i lgh måste du ju dra en ny matning, är det så enkelt gjort?
 
RoTe RoTe skrev:
Ska du inte ha elmätaren i lgh måste du ju dra en ny matning, är det så enkelt gjort?
Det blir även en ny matning till lgh elcentral men den antar jag att man byter i hela dess längd och inte skarvar.

Matningen till friggeboden är väl nån typ av kabel som får förläggas i rör i mark och den blir ca 5m för kort för att nå till huvudcentralen, så det är den biten som behöver skarvar på.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.