Hej! Skall lägga jordkabel till garaget och undrar om jag kan lägga jordkabeln i en befintlig dagvattenledning med vatten från suprännor. /Jan

• Gilla
multix
  • Laddar…
Tycker jag låter bra, enkelt att byta kabel om 75 år eller så.

Jag är väl inte lika förtjust med elkablar i dagvattenledningar, så vore det min kabel skulle jag göra mig omaket att gräva ner ett kabelskyddsrör (utan vatten) eller lägga kabeln i marken utan skyddsrör.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag är väl inte lika förtjust med elkablar i dagvattenledningar, så vore det min kabel skulle jag göra mig omaket att gräva ner ett kabelskyddsrör (utan vatten) eller lägga kabeln i marken utan skyddsrör.
Men om man nu gräver bör man väl lägga kabelskyddsrör? Gärna med slät insida och utan skarpa böjar.

F fribygg skrev:
Men om man nu gräver bör man väl lägga kabelskyddsrör? Gärna med slät insida och utan skarpa böjar.
Ja det tycker jag, men det beror ju på hur ekonomisk man är. Det ligger oändligt många mil kabel i marken som fungerar utmärkt år efter år efter år.

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Kabel i dagvattenledningen torde ligga torrare än ett kabelskyddsrör som inte alls har något fall eller utlopp, typ

Protte

Lägger man kabelskyddsrör "punkterar" man rören på alla lågpunkter så ev vatten rinner ut, dessutom försöker man täta "inloppen".
Dessutom förväntar man sig inte att det ska ligga en elledning i ett dagvattenrör så bara det utgör ett faromoment.

• Gilla
Charliea och 2 till
  • Laddar…
Janhe62 Janhe62 skrev:
Hej! Skall lägga jordkabel till garaget och undrar om jag kan lägga jordkabeln i en befintlig dagvattenledning med vatten från suprännor. /Jan
Vilken spännande överraskning den som gräver upp röret ska få. ;) Om du inte gräver ner ett markeringsband ovanpå röret. Men då kan du passa på att lägga en gul slang istället.

Min fiberkabel ligger i dagvattenröret, om NÅGON ska gräva upp det röret torde hen titta i brunnarna och undra vad det är för svart slang som ligger där.

om någon gräver tvärs mitt rör torde det kvitta om fiberkabeln ligger i eller bredvid dagvattenröret, det blir avgrävt.

Protte

Jag tror knappast att någon här bryr sig om vart du har din fiber men vissa av oss gillar inte när man har oortodoxa elinstallationer som på inget sätt följer dom "normer" som finns.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag hade undvikit det eftersom man kanske behöver spola rören i framtiden och det blir kanske svårare med kablar i röret?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.