3 236 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Dra jordkabel i dagvattenledning
Hej! Skall lägga jordkabel till garaget och undrar om jag kan lägga jordkabeln i en befintlig dagvattenledning med vatten från suprännor. /Jan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Tycker jag låter bra, enkelt att byta kabel om 75 år eller så.
Men om man nu gräver bör man väl lägga kabelskyddsrör? Gärna med slät insida och utan skarpa böjar.E elmont skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Kabel i dagvattenledningen torde ligga torrare än ett kabelskyddsrör som inte alls har något fall eller utlopp, typ
Protte
Protte
Lägger man kabelskyddsrör "punkterar" man rören på alla lågpunkter så ev vatten rinner ut, dessutom försöker man täta "inloppen".
Dessutom förväntar man sig inte att det ska ligga en elledning i ett dagvattenrör så bara det utgör ett faromoment.
Dessutom förväntar man sig inte att det ska ligga en elledning i ett dagvattenrör så bara det utgör ett faromoment.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 741 inlägg
Vilken spännande överraskning den som gräver upp röret ska få.Janhe62 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Min fiberkabel ligger i dagvattenröret, om NÅGON ska gräva upp det röret torde hen titta i brunnarna och undra vad det är för svart slang som ligger där.
om någon gräver tvärs mitt rör torde det kvitta om fiberkabeln ligger i eller bredvid dagvattenröret, det blir avgrävt.
Protte
om någon gräver tvärs mitt rör torde det kvitta om fiberkabeln ligger i eller bredvid dagvattenröret, det blir avgrävt.
Protte
Klicka här för att svara