Tittar jag på bilden och tolkar märkplåten rätt så går det inte att koppla den på enfasL lotfi skrev:
Du har trefas på bådaalternativen, olika huvudspänning och olika frekvens.
Beroende på dessa så anger märkplåten vilken ström svetsen drar.
Har jag fel så rätta mig gärna
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Helt rätt Uffe.
220 V är nog för Norge.
Nej det där är en 3-fas maskin.
6 pulskopplad likriktare ger aldrig mindre än 0,86 x toppspänningen och lite drossel på det får man fin likström.
Kopplar man den som enfas är spänning nere på 0 för varje halvperiod och då behövs det en STOR drossel om det ska bli fin likström.
Protte
220 V är nog för Norge.
Nej det där är en 3-fas maskin.
6 pulskopplad likriktare ger aldrig mindre än 0,86 x toppspänningen och lite drossel på det får man fin likström.
Kopplar man den som enfas är spänning nere på 0 för varje halvperiod och då behövs det en STOR drossel om det ska bli fin likström.
Protte
Det kontrolleras ju lätt genom att öppna och titta. Men nog är enfastransformatorer generellt vanligare än trefastransformatorer i svetsar. Jag tittar på primärströmmen också. Det känns som så orimligt höga matningsströmmar om det skulle vara trefas.
Mja, tycker "3~" på flera ställen är tydligt?
Jag blir förvånad om den går på enfas?
Jag blir förvånad om den går på enfas?
Svetsen är väl bara förbered för norsk trefas...
Gammal näst intill outslitlig teknik. Bilden på framsidan visar en trafo och likriktare, men elektriskt är det snarare 3 primärspolar med justerbar induktans. Strömmen ändras genom att man justerar järnkärnans position. Läget ändras med en vev och en kedja.
Edit: Missade bilden men den vart redan postad...
Gammal näst intill outslitlig teknik. Bilden på framsidan visar en trafo och likriktare, men elektriskt är det snarare 3 primärspolar med justerbar induktans. Strömmen ändras genom att man justerar järnkärnans position. Läget ändras med en vev och en kedja.
Edit: Missade bilden men den vart redan postad...
Hittar inget...står bara "kVAr", men inga siffror...notera "k"...
Om jag förstår rätt vad som hör ihop så har vi sekundärt 170 A och 27 VDC vid primärt 22 A och 380 VAC. 14 kVA in vid 4,6 kW ut. Vad som är effektfaktor och vad som är förluster kan vi ju spekulera i. Men jag konstaterar att jag använt svetsar med en utström på 160A som var enfasanslutna med stickpropp. Därav är jag förvånad över hur mycket ström den uppges dra utan att ha så våldsamt hög utström.blackarrow skrev:
kVAr fylls väl i om det monteras kondensatorer internt.A Avemo skrev:Om jag förstår rätt vad som hör ihop så har vi sekundärt 170 A och 27 VDC vid primärt 22 A och 380 VAC. 14 kVA in vid 4,6 kW ut. Vad som är effektfaktor och vad som är förluster kan vi ju spekulera i. Men jag konstaterar att jag använt svetsar med en utström på 160A som var enfasanslutna med stickpropp. Därav är jag förvånad över hur mycket ström den uppges dra utan att ha så våldsamt hög utström.
Jag får cos fi till 0,32 - 0,36 (170A resp 120A) utan hänsyn till värmeförluster, men man kan ju läsa manualen…
0,7 i verkningsgrad och effektfaktor 0,5 samt ”bara” 0,2kW i tomgångsförlust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En modern liten svets betydligt betydligt bättre verkningsgrad, men då är det bara en fas och 230V
Klicka här för att svara