Jag skulle vilja gärna få hjälp med att koppla om en 3fas 380V pinnsvets LHE170 J till en 220V 1fas. MVH
ESAB LHE 170J svetsmaskin med tekniska specifikationer, på gul bakgrund med person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppna där kabeln går in och fota där så kanske det går att se något. Vad har du att koppla in den i? Den kommer att bli ganska begränsad om du kopplar den i ett vanligt vägguttag.

• Älska
lotfi
  • Laddar…
L lotfi skrev:
Jag skulle vilja gärna få hjälp med att koppla om en 3fas 380V pinnsvets LHE170 J till en 220V 1fas. MVH
[bild]
Tittar jag på bilden och tolkar märkplåten rätt så går det inte att koppla den på enfas
Du har trefas på bådaalternativen, olika huvudspänning och olika frekvens.
Beroende på dessa så anger märkplåten vilken ström svetsen drar.
Har jag fel så rätta mig gärna :thinking:

• Gilla
lotfi och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt Uffe.
220 V är nog för Norge.
Nej det där är en 3-fas maskin.
6 pulskopplad likriktare ger aldrig mindre än 0,86 x toppspänningen och lite drossel på det får man fin likström.
Kopplar man den som enfas är spänning nere på 0 för varje halvperiod och då behövs det en STOR drossel om det ska bli fin likström.

Protte

• Gilla
lotfi och 1 till
  • Laddar…
Det kontrolleras ju lätt genom att öppna och titta. Men nog är enfastransformatorer generellt vanligare än trefastransformatorer i svetsar. Jag tittar på primärströmmen också. Det känns som så orimligt höga matningsströmmar om det skulle vara trefas.

• Gilla
lotfi och 1 till
  • Laddar…
Mja, tycker "3~" på flera ställen är tydligt?
Jag blir förvånad om den går på enfas?

Tjahapp...:
Elektriskt kopplingsschema för LHE 170 J med olika spänningar och frekvenser.
Skapa konto

(Stulen från länken ovan...:))

Svetsen är väl bara förbered för norsk trefas...

Gammal näst intill outslitlig teknik. Bilden på framsidan visar en trafo och likriktare, men elektriskt är det snarare 3 primärspolar med justerbar induktans. Strömmen ändras genom att man justerar järnkärnans position. Läget ändras med en vev och en kedja.

Edit: Missade bilden men den vart redan postad...

Det var ju tydligt. Jag är fortfarande förvånad över hur mycket ström den vill ha på primärsidan.

A Avemo skrev:
Det var ju tydligt. Jag är fortfarande förvånad över hur mycket ström den vill ha på primärsidan.
Vad är det för cos fi på den?

Hittar inget...står bara "kVAr", men inga siffror...notera "k"...:geek:

blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det för cos fi på den?
Om jag förstår rätt vad som hör ihop så har vi sekundärt 170 A och 27 VDC vid primärt 22 A och 380 VAC. 14 kVA in vid 4,6 kW ut. Vad som är effektfaktor och vad som är förluster kan vi ju spekulera i. Men jag konstaterar att jag använt svetsar med en utström på 160A som var enfasanslutna med stickpropp. Därav är jag förvånad över hur mycket ström den uppges dra utan att ha så våldsamt hög utström.

Kan primärströmmen vara angiven vid kortsluten sekundär?

A Avemo skrev:
Om jag förstår rätt vad som hör ihop så har vi sekundärt 170 A och 27 VDC vid primärt 22 A och 380 VAC. 14 kVA in vid 4,6 kW ut. Vad som är effektfaktor och vad som är förluster kan vi ju spekulera i. Men jag konstaterar att jag använt svetsar med en utström på 160A som var enfasanslutna med stickpropp. Därav är jag förvånad över hur mycket ström den uppges dra utan att ha så våldsamt hög utström.
kVAr fylls väl i om det monteras kondensatorer internt.

Jag får cos fi till 0,32 - 0,36 (170A resp 120A) utan hänsyn till värmeförluster, men man kan ju läsa manualen… :rolleyes:

0,7 i verkningsgrad och effektfaktor 0,5 samt ”bara” 0,2kW i tomgångsförlust.

Manualsidan med tekniska data för svets, markerat område visar tomgångseffekt och verkningsgrad.
Skapa konto

En modern liten svets betydligt betydligt bättre verkningsgrad, men då är det bara en fas och 230V :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.