Hej. En fundering.
Flexrör från golv är inkommande el som ska gå upp i ett vägguttag som vidare ska gå upp i en dimmer till takbelysning. (De 2 röda dosorna)Från dimmer är en flex dragen till en dosa som ska vara i ett skåp för ev bänkbelysning. Och från dimmern går strömmen vidare upp i taket som går vidare till andra rum...
Måste ja en kopplingsdosa eller kan jag ha ström från dimmer till bänkskåp så här???
Flexrör från golv är inkommande el som ska gå upp i ett vägguttag som vidare ska gå upp i en dimmer till takbelysning. (De 2 röda dosorna)Från dimmer är en flex dragen till en dosa som ska vara i ett skåp för ev bänkbelysning. Och från dimmern går strömmen vidare upp i taket som går vidare till andra rum...
Måste ja en kopplingsdosa eller kan jag ha ström från dimmer till bänkskåp så här???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Jag tolkar frågan som om man får använda en apparatdosa som kopplingsdosa, dvs fördela matningen på detta sätt och använda A-dosan på ett sätt som inte har med dimmern och uttaget att göra.
Ja, numera är det tillåtet (det var förbjudet för ca 25 år sedan) men bör inte överdrivas. Frågan har givetvis varit uppe tidigare och det råder lite olika meningar.
I ditt fall motiveras det av att matningen kommer underifrån. Om matningen hade kommit uppifrån hade det varit naturligt med en kopplingsdosa vid taket, men det vore lite fånigt i ditt fall.
Det kan också motiveras av ett större antal strömbrytare i en flerfacksram. Det kan då bli så många ledare att de inte ryms i ett enda rör som passar i apparatdosorna. Då kan matningen få ett rör och utgående ledare i flera andra.
Du bör i vilket fall koppla som om det vore kopplingsdosor, dvs använda toppklämmor för fördelning och skarvning, inte blindterminaler på strömbrytaren. Strömbrytare och uttag bör endast ha de ledare som de själva behöver. Inkommande fas fördelas alltså i en toppklämma som i sin tur matar uttaget, strömbrytaren och vidarematningen till nästa rum, osv.
Ja, numera är det tillåtet (det var förbjudet för ca 25 år sedan) men bör inte överdrivas. Frågan har givetvis varit uppe tidigare och det råder lite olika meningar.
I ditt fall motiveras det av att matningen kommer underifrån. Om matningen hade kommit uppifrån hade det varit naturligt med en kopplingsdosa vid taket, men det vore lite fånigt i ditt fall.
Det kan också motiveras av ett större antal strömbrytare i en flerfacksram. Det kan då bli så många ledare att de inte ryms i ett enda rör som passar i apparatdosorna. Då kan matningen få ett rör och utgående ledare i flera andra.
Du bör i vilket fall koppla som om det vore kopplingsdosor, dvs använda toppklämmor för fördelning och skarvning, inte blindterminaler på strömbrytaren. Strömbrytare och uttag bör endast ha de ledare som de själva behöver. Inkommande fas fördelas alltså i en toppklämma som i sin tur matar uttaget, strömbrytaren och vidarematningen till nästa rum, osv.
Frågan är om inte kopplingsdosorna är på väg att försvinna helt. Jag satt och klickade runt på Elbutik för att köppa dosor i helgen och bestämde mig för att testa Schneiders nya Multifix-serie. Upptäckte då snabbt att där bara finns apparatdosor. Tittade på Schneiders hemsida och det är samma sak där. Vet inte om tanken är att man skall använda dem tillsammans med kopplingsdosor ifrån de gamla produktserierna, eller om det ännu inte kommit i den nya, eller om de helt enkelt rationaliserat bort kopplingsdosorna. Någon som vet bestämt?Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:
I nyproduktion av bostäder så har ytterst få kopplingsdosor använts under dom senaste 30-40 åren, nästan alltid så kopplar man endera i takdosor eller i apparatdosorna. Kopplingsdosornas sista "bastilj" var utanför våtrum där det en gång i tiden inte var tillåtet med överkopplingar i takdosan men när det blev OK så försvann även den kopplingsdosan. Men visst kan det även i dag förekomma kopplingsdosor i vissa anläggningar men eftersom det i dag finns apparatdosor med ett stort antal stosar OCH bättre planering är behovet av kopplingsdosor mycket litet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Med apparatdosa och kopplingsdosa i detta sammanhang menar jag alltså ifall det sitter en strömbrytare eller uttag i dosan eller inte, inte storleken på dosan. "Takdosa" kan nog definieras som något mitt emellan där det av hävd är tillåtet att koppla. I övriga fall tycker jag att apparatdosor bör användas med måtta för att koppla i.
Och där har vi kanske lite skilda åsikter, men jag anser att det inte är några problem då det i nästan alla fall handlar om vidarekoppling av någon/några ledningar. Kopplingsdosor (oavsett storlek) används i princip inte i dag, utom i vissa sämre planerade installationer. Mitt resonemang gäller fortfarande bostäder i första hand.
Oj, här tänker och tycker vi väldigt olika.E elmont skrev:Och där har vi kanske lite skilda åsikter, men jag anser att det inte är några problem då det i nästan alla fall handlar om vidarekoppling av någon/några ledningar. Kopplingsdosor (oavsett storlek) används i princip inte i dag, utom i vissa sämre planerade installationer. Mitt resonemang gäller fortfarande bostäder i första hand.
Jag och fler med mig (iaf de jag samarbetar med) sätter gärna kopplingsdosor. Med fler och fler puckar och sämre utrymme i takdosorna iom DCL uttag kommer jag inte att ändra mig heller. Det hör väl till att jag arbetar ofta på en liten ort och det brukar bli jag som får eftermarknaden på mina egna jobb. Allt blir lättare med kopplingsdosor och personligen tycker jag inte ett doslock är fulare än en brytare.
Till TS tycker jag att det funkar utmärkt utan kopplingsdosa i detta fallet. Vid kompletteringar och tillbyggnader gör man ofta det som är enklast, vilket i slutändan blir billigast.
"Du bör i vilket fall koppla som om det vore kopplingsdosor, dvs använda toppklämmor för fördelning och skarvning, inte blindterminaler på strömbrytaren. "
"I övriga fall tycker jag att apparatdosor bör användas med måtta för att koppla i."
"Och där har vi kanske lite skilda åsikter, "
"Oj, här tänker och tycker vi väldigt olika." "... kommer jag inte att ändra mig heller."
Det är mycket åsikter...
"I övriga fall tycker jag att apparatdosor bör användas med måtta för att koppla i."
"Och där har vi kanske lite skilda åsikter, "
"Oj, här tänker och tycker vi väldigt olika." "... kommer jag inte att ändra mig heller."
Det är mycket åsikter...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Ja, och?
Jag konstaterar att installera el är inte en absolut vetenskap ochBo.Siltberg skrev:
att det kan förklara varför elektriker ibland utbrister: "Hur tänkte dom här!?" utan att det nödvändigtvis har begått något formellt fel.
Och kanske också varför det är bra att, som här, flera yttrar sig, så man kan välja en egen väg fram.
(Här är det dock lurigt eftersom en icke elbehörig inte självklart förstår vilka 'tyckanden' som kan kombineras.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Forumet är starkt, det gäller bara att som alltid läsa alla svar och aldrig lita på ett enskilt svar. Vad reglerna säger skrev jag i #2. Anledningen till det tidigare förbudet ligger troligen i att man ville hålla det enkelt i A-dosor, troligen samma skäl till förbudet mot att använda överkopplingsklämmor (blindplintar) på strömbrytare. Båda dess förbud är borta, men riskerna har nog bara marginellt minskat.
Sedan finns det en praktisk fråga. Det är där åsikterna går isär lite i tråden och det är ju bra för att belysa frågan ur lite olika infallsvinklar. Där torde var o en kunna bedöma sina egna fall. Behöver du en åsikt i något speciellt fall du har?
Sedan finns det en praktisk fråga. Det är där åsikterna går isär lite i tråden och det är ju bra för att belysa frågan ur lite olika infallsvinklar. Där torde var o en kunna bedöma sina egna fall. Behöver du en åsikt i något speciellt fall du har?
Den jag först reagerade på var din ovilja att nyttja strömbrytarens blindplintar. När jag sen läste vidare, så var svaren fulla av åsikter, blandat med fakta. Dock inser jag att det finns grader i helvetet och att 'best practice' finns någonstans mellan fakta/krav och åsikt.Bo.Siltberg skrev:
Forumet är starkt, det gäller bara att som alltid läsa alla svar och aldrig lita på ett enskilt svar. Vad reglerna säger skrev jag i #2. Anledningen till det tidigare förbudet ligger troligen i att man ville hålla det enkelt i A-dosor, troligen samma skäl till förbudet mot att använda överkopplingsklämmor (blindplintar) på strömbrytare. Båda dess förbud är borta, men riskerna har nog bara marginellt minskat.
Jag inser också att råd ofta blir en blandning av krav, best practice, och åsikter.
Till trådens grundfråga är nog allt besvarat.
Som ett tillägg till att använda överkoppling i en brytare, hur många av er elektriker på forumet, har inte kopplat en strömbrytare med ett vägguttag nedanför. Då blev det inpå L1 eller pil in och därifrån ner till vägguttaget + noll och jord förbi i dosan. Så det med att överkoppla på brytaren är nog ingen nyhet för de flesta. Sen kom brytare med fria instick för ev vidarekoppling till annat uttag/lampa och används numera som en halv standard i dag. Så vad är då fel eller inte fel, samt som någon skrev "" inte bra avråder från att gå vidare med matning "" Det är nog inget bra att komma med det, fullt normalt och godkänd installation. Sen att tiden gått vidare och lite ändring i boken kanske, numera godkänt att koppla lite i en A-dosa.