Vad är det enklaste/billigaste sättet att kunna tända/släcka ytterbelysningen via en mobiltfn?

Skulle behöva en parallell lösning till knapp i sommarstugan. Det är så ojämn mark så det är lite halvfarligt för mina föräldrar att ta sig till och från bilen.
 
Någon Wifi-baserad enhet.
Ett exempel, 100 kr hos Kjell & co.
https://www.kjell.com/se/produkter/...leverio-smart-fjarrstrombrytare-2300-w-p51701

Ett annat alternativ är shellys-produkter, även dessa wifi-baserade.
https://www.kjell.com/se/varumarken...shelly-1-open-source-fjarrstrombrytare-p51301

Båda modellerna kräver sedan internetförbindelse.


Du anger inte exakt hur lång räckvidd som önskas, en annan lösning är att använda 433-mottagare och en fjärrkontroll till denna.
Dessa produkter kan nå relativt långt, kanske 30-40 m fri sikt.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Någon Wifi-baserad enhet.
Ett exempel, 100 kr hos Kjell & co.
[länk]

Ett annat alternativ är shellys-produkter, även dessa wifi-baserade.
[länk]

Båda modellerna kräver sedan internetförbindelse.
Lampa med skymningsrelä eller rörelsesensor funkar också bra.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Internet saknas i sommarstugan. Finns det blåtandsvarianter? Taskig räckvidd kanske…
 
T Tompafix skrev:
Lampa med skymningsrelä eller rörelsesensor funkar också bra.
Det vill dom helst inte ha, det är mycket vilda djur runt knuten.
 
P Mattiaz skrev:
Det vill dom helst inte ha, det är mycket vilda djur runt knuten.
En ledlampa som lyser de timmar när det är mörkt blir inte många kr.
 
U
Plejd fungerar via blåtand och fungerar även att styra med strömbrytare (lampknapp), det går även ställa in timer eller tider baserad på astro
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Hur lång sträcka ska fjärrstyrningen fungerar på?
Ska man kunna sitta inne i bilen och styra ytterbelysningen?
 
P Mattiaz skrev:
Vad är det enklaste/billigaste sättet att kunna tända/släcka ytterbelysningen via en mobiltfn?
Att låta den alltid vara tänd när det är mörkt med hjälp av ett skymningsrelä? Räkna på vad en modern LED-ljuskälla kostar per år och övriga fördelar innan du "automatiskt" dissar förslaget.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Plejd fungerar via blåtand och fungerar även att styra med strömbrytare (lampknapp), det går även ställa in timer eller tider baserad på astro
Tack, det ska kollas upp.
 
E etompau skrev:
Hur lång sträcka ska fjärrstyrningen fungerar på?
Ska man kunna sitta inne i bilen och styra ytterbelysningen?
Önskemålet är att kunna tända/släcka när dom sitter i bilen. Det rör sig om 10-20m till den takdosa dit ytterbelysningen är kopplad.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att låta den alltid vara tänd när det är mörkt med hjälp av ett skymningsrelä? Räkna på vad en modern LED-ljuskälla kostar per år och övriga fördelar innan du "automatiskt" dissar förslaget.
Jag var kanske otydlig, mina föräldrar vill inte att det ska lysa när dom inte är där. Det är inte av ekonomiska skäl.
 
P Mattiaz skrev:
Önskemålet är att kunna tända/släcka när dom sitter i bilen. Det rör sig om 10-20m till den takdosa dit ytterbelysningen är kopplad.
Tveksamt om Bluetooth fixar detta avstånd inifrån en bil.
 
Jag misstänker också det…
 
En Nexa-mottagare MWMR-2300 monterad på en lämplig plats samt en fjärrkontroll MKTF-1704 borde lösa detta.
Mottagaren kräver fast installation.

Pris ca 300 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.