5 333 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Elspis hur belastar den faserna?
Sida 1 av 2
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Två plattor på fas 1, två plattor på fas 2 och ugnen på fas 3.
Om du bara kör ugnen så är det bara en fas som belastas, det finns inte någon möjlighet att låta de tre faserna dela på lasten (i en vanlig spis alltså, rent tekniskt skulle det såklart vara möjligt, men jag undrar om någon spis finns som gör det)
Om du bara kör ugnen så är det bara en fas som belastas, det finns inte någon möjlighet att låta de tre faserna dela på lasten (i en vanlig spis alltså, rent tekniskt skulle det såklart vara möjligt, men jag undrar om någon spis finns som gör det)
Det normala är en fas för de högra plattorna en för de vänstra och en för ugnen. Förr var det annorlunda. Men på spisar med induktion ser det ut så.
En s.k fullvuxen då som står på golvet, mde kanske 4 plattor och ugn , samma där, invertes koppling till olika faser och inget man kan göra något åt. Det som kan göra är att skifta i centralen eller i spisen två ledningar så inte kaffeplattan alltid hamnar på första fasen, som brukligt det blir normalt.
Det brukar var två plattor på en fas, två på den andra och ugnen på den tredje.
Vid 400 V elementspänning två plattor mellan L1-L2, två mellan L2-L3 och ugnen mellan L3-L1.
Men det finns varianter, och det finns spisar som bara använder två faser. Bojkotta de sistnämnda.
Vid 400 V elementspänning två plattor mellan L1-L2, två mellan L2-L3 och ugnen mellan L3-L1.
Men det finns varianter, och det finns spisar som bara använder två faser. Bojkotta de sistnämnda.
Jag är inte ute efter att ändra nåt utan vill bara förstå hur lasten normalt är fördelad.J jonaserik skrev:
Har jag förstått rätt att:
Varje platta lastar ensam enbart 1 fas mot 0
Ugnen lastar ensam enbart 1 fas mot 0
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Det står ofta i manualen. Lilla plattan x W, stora plattan yW etc.
Det anger nog maxläge, men för en specifik spis går det ofta att ta reda på hur mycket olika plattor/ugn drar.
Ska jag gissa vilt, men risk att det blir tokfel, så skulle jag gissa att ugnen drar mest när den värmer, eftersom två plattor delar på en fas så borde en av plattorna dra mindre än ugnen. Om båda går på max kanske det är tvärtom.
Det anger nog maxläge, men för en specifik spis går det ofta att ta reda på hur mycket olika plattor/ugn drar.
Ska jag gissa vilt, men risk att det blir tokfel, så skulle jag gissa att ugnen drar mest när den värmer, eftersom två plattor delar på en fas så borde en av plattorna dra mindre än ugnen. Om båda går på max kanske det är tvärtom.
Tack för info. Jag inser att för att bli helt säker får man nog masa sig till att mäta.Fairlane skrev:
Det står ofta i manualen. Lilla plattan x W, stora plattan yW etc.