Jag ska dra in en sensortråd i ett vprör (16mm) som monterats från dosa och 92 cm in bakom en vägg av stålreglar (röda streck) På andra sidan är det murstock. Det är en sväng på röret som antagligen är för snäv eller så har jag dragit en skruv genom röret.
Jag har försökt med ståltråd, nylondraglina, stålfjäder, 2,5mm2 FK mm. Men jag uppfattar det som att samtliga fastnar vid svängen.
Min plan är nu att blåsa en stenpärla 10mm med tryckluft igenom slangen (92 cm). Därefter ska pärlan falla för att hamna utanför det hål jag ska borra genom murstocken (blå markering)
Fråga:
Vilken tråd ska jag använda för att få så lite friktion som möjligt?
Tråden måste vara betydligt lättare än pärlan eftersom pärlan måste falla när den når slutet av flexslangen.
Jag har försökt med ståltråd, nylondraglina, stålfjäder, 2,5mm2 FK mm. Men jag uppfattar det som att samtliga fastnar vid svängen.
Min plan är nu att blåsa en stenpärla 10mm med tryckluft igenom slangen (92 cm). Därefter ska pärlan falla för att hamna utanför det hål jag ska borra genom murstocken (blå markering)
Fråga:
Vilken tråd ska jag använda för att få så lite friktion som möjligt?
Tråden måste vara betydligt lättare än pärlan eftersom pärlan måste falla när den når slutet av flexslangen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag har med gott resultat sugit med dammsugare i en liknande situation. Då körde jag en bit frigolit och fiskelina.
vet inte om jag tolkar bilden rätt. Men det ser ut som ditt rör går obehagligt nära värmen från spisen.
vet inte om jag tolkar bilden rätt. Men det ser ut som ditt rör går obehagligt nära värmen från spisen.
Jag kommer inte åt ändan, den andra ändan för den är inne i väggen med stålreglarna. Således kan jag inte suga utan jag måste blåsa.
(De aktuella rören är specade för 90 c och så varmt blir det inte på andra sidan muren. Väggen är dessutom ventilerad)
(De aktuella rören är specade för 90 c och så varmt blir det inte på andra sidan muren. Väggen är dessutom ventilerad)
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Nu var det väl iofs. någon sensor? Så inget som kan bli farligt? Oftast är bara isolering på kablar specad till 70 grader. Men om det är ventilerat mellan så borde det också klara sig. Så länge inte sotaren har synpunkter.D Derbyboy skrev:
Klicka här för att svara

