10 508 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Extra jordfelsbrytare vid laddbox på huset?
Sida 1 av 2
Hej,
Ska installera en laddbox på huset och valet föll på en Easee box.
https://tibber.com/se/store/produkt/easee
Det står att den har inbyggd typ B jordfelsbrytare, detta sa jag till elektrikern som ska sätta in den. Men han sa att han måste sätta in en jordfelsbrytare i elcentralen med. Kan det verkligen stämma? Det finns en jordfelsbrytare redan i centralen som täcker huset.
Någon som installerat som vet, eller elektriker som känner till reglerna.
Ska installera en laddbox på huset och valet föll på en Easee box.
https://tibber.com/se/store/produkt/easee
Det står att den har inbyggd typ B jordfelsbrytare, detta sa jag till elektrikern som ska sätta in den. Men han sa att han måste sätta in en jordfelsbrytare i elcentralen med. Kan det verkligen stämma? Det finns en jordfelsbrytare redan i centralen som täcker huset.
Någon som installerat som vet, eller elektriker som känner till reglerna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Allting går att tolka men jag säger att han har fel. Reglerna säger att
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
Jag kan inte se att det innefattar gruppledningen som matar inkopplingspunkten. Och då laddboxen är fast ansluten så finns endast uttag efter laddboxen att ta hänsyn till. Jag har dock inte läst nån spec för denna laddbox, jag fann ingen på sidan du länkar till.
Om du redan har en JFB som täcker denna ledning så räcker det. I och med att laddboxen i sig har skydd mot DC-felström så går det bra. Annars vill man normalt lägga denna ledning utanför övriga JFBer, eventuellt att den samtidigt får en egen.
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
Jag kan inte se att det innefattar gruppledningen som matar inkopplingspunkten. Och då laddboxen är fast ansluten så finns endast uttag efter laddboxen att ta hänsyn till. Jag har dock inte läst nån spec för denna laddbox, jag fann ingen på sidan du länkar till.
Om du redan har en JFB som täcker denna ledning så räcker det. I och med att laddboxen i sig har skydd mot DC-felström så går det bra. Annars vill man normalt lägga denna ledning utanför övriga JFBer, eventuellt att den samtidigt får en egen.
Jag har precis fått en Easee laddbox installerad, men jordfelsbrytaren i proppskåpet löser ut direkt när man spänningssätter den.Bo.Siltberg skrev:
Allting går att tolka men jag säger att han har fel. Reglerna säger att
Elektrikern hann inte felsöka innan han var tvungen att lämna. Kan detta vara normalt? Skall man koppla förbi JFB i elcentralen för Easee laddboxen? Den har ju i sin tur en inbyggd JFB...
Men det mest intressanta är ju hur det kommer sig att JFB löser ut när man spänningssätter laddboxen. Ingen laddkabel är ansluten till laddboxen...
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det är definitivt inte normalt. Låter som den är felkopplad.
har du möjlighet att lägga upp en bild på centralen (med kåpan borta) Där man ser hur den är inkopplad.
har du möjlighet att lägga upp en bild på centralen (med kåpan borta) Där man ser hur den är inkopplad.
Vaa.Nissens skrev:
Jag har precis fått en Easee laddbox installerad, men jordfelsbrytaren i proppskåpet löser ut direkt när man spänningssätter den.
Elektrikern hann inte felsöka innan han var tvungen att lämna. Kan detta vara normalt? Skall man koppla förbi JFB i elcentralen för Easee laddboxen? Den har ju i sin tur en inbyggd JFB...
Men det mest intressanta är ju hur det kommer sig att JFB löser ut när man spänningssätter laddboxen. Ingen laddkabel är ansluten till laddboxen...
Lämnade han er med jordfelsbrytaren utslagen?
Absolut inte normalt. Han borde koppla bort det han kopplade in först.
Samtidigt kan det ju vara Slumpen, någon utearmatur regnade det in i precis då elektrikern kopplade.
Men koppla inget, är jordfelsbrytare utlöst bör felet vara oskadliggjort, lägg upp bilder istället.
Nej, han kopplade ur den igen. Den är annars kopplad till ett proppskåp i garaget på egen grupp med 16A trefas säkring och JFB(som skyddar hela skåpet). Det är inget annat som löser ut JFB, den löser bara ut så fort man spänningssätter laddstationen.E El-Löken66 skrev:Vaa.
Lämnade han er med jordfelsbrytaren utslagen?
Absolut inte normalt. Han borde koppla bort det han kopplade in först.
Samtidigt kan det ju vara Slumpen, någon utearmatur regnade det in i precis då elektrikern kopplade.
Men koppla inget, är jordfelsbrytare utlöst bör felet vara oskadliggjort, lägg upp bilder istället.
Det finns ingen utearmatur med fuktproblem eller något annat som kan lösa ut den. Även laddstationen är förstås torr och fin.
Jag köpte in laddstatonen separat (inte av elektrikern) så jag funderar om det kan vara något fel på den.
Eftersom den sitter på egen grupp kanske den kan vara utan JFB. Den har ju egen inbyggd JFB för det som ansluts till den i sin tur.
Det verkar ju ändå konstigt att JFB löser ut tycker jag.
Han kopplade ur den från proppskåpet igen så det går inte att se kopplingen just nu, men det är modernt normskåp med dvärgbrytare och trefasskena och en JFB som skyddar hela skåpet. JFB har fungerat och inte löst ut för något på 10 år, och fungerar när man trycker på testknappen.
Det kan ju vara fel på laddboxen?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Min spontana tanke ör att elektrikern kan ha skapat en grupp för den, som inte kopplas via jordfelsbrytaren, den har ju sin egen. Men klantat till det och kopplat gruppensnolla på nollplinten i centralen. I så fall går nollan igenom centralens jordfelsbrytare.
Detta är en grov gissning, men i så fall ett väldigt allvarligt fel som har orsakat bränder. Det är det nog ingen rusk för i det här fallet, men elektroniken i ladduttaget kan ha skadats. Som sagt en grov gissning.
Detta är en grov gissning, men i så fall ett väldigt allvarligt fel som har orsakat bränder. Det är det nog ingen rusk för i det här fallet, men elektroniken i ladduttaget kan ha skadats. Som sagt en grov gissning.
Nä, han hade kopplat den till egen säkring, som liksom resten av säkringarna sitter skyddad av JFB. Ingenting i proppskåpet sitter utanför JFB. Det har varit driftsatt i säkert 10 år utan några problem.H hempularen skrev:Min spontana tanke ör att elektrikern kan ha skapat en grupp för den, som inte kopplas via jordfelsbrytaren, den har ju sin egen. Men klantat till det och kopplat gruppensnolla på nollplinten i centralen. I så fall går nollan igenom centralens jordfelsbrytare.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Hur är det med kabeln till uttaget då, nedgrävd? Ny/befintlig ?
Skåpet med huvudsäkringarna sitter på utsidan av garageväggen, matningskabeln är en befintlig kabel som bara går genom ytterväggen från huvudsäkringarna in till säkringsskåpet som då har JFB och 16A säkring till laddboxen. Sedan går kabel från säkringsskåpet inne i garaget och ut genom en annan yttervägg direkt till baksidan av laddboxen.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Men kabeln från säkringarna till laddboxen, det är alltså en nyinstallerad kabel?
Det jag är ute efter är att det kan vara fel i kabeln. Det kan det iofs. vara även på en ny kabel, men lite mer sannolikt om det är en kabel som suttit där oanvänd i 30 år, och hunnit få någon spik eller skruv igenom.
Det jag är ute efter är att det kan vara fel i kabeln. Det kan det iofs. vara även på en ny kabel, men lite mer sannolikt om det är en kabel som suttit där oanvänd i 30 år, och hunnit få någon spik eller skruv igenom.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Ja, för vi diskuterade det när jordfelsbrytaren löste ut, och då spånade vi om att man kanske skall sätta den utanför JFB, därför skall jag höra med leverantören.H hempularen skrev:
Jag frågade leverantören nu och de frågar om jag har JFB ”typ A” eller ”typ B”. Antar att det står på den.
Eftersom leverantören frågar det så kanske det är det detta handlar om. Att jag har fel typ av JFB?
Skall kolla vad som sitter där.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nej, oavsett vilken typ av jordfelsbrytare du har, så skall den inte lösa ut om laddboxen och kabeln till den är korrekt kopplad.
Det där med typ av jordfelsbrytare handlar om att många jordfelsbrytare inte fungerar korrekt (löser inte ut vid fel), om apparaten kan skapa en stor likström, som felström. Och en bil med stort batteri kan under vissa omständigheter göra det.
Det här handlar om någon form av felkoppling.
Det där med typ av jordfelsbrytare handlar om att många jordfelsbrytare inte fungerar korrekt (löser inte ut vid fel), om apparaten kan skapa en stor likström, som felström. Och en bil med stort batteri kan under vissa omständigheter göra det.
Ok, ingen här har något annat uppslag heller så det kansker är så då. Då ligger jag lågt med att returnera laddboxen och avvaktar elektrikerns nästa ankomst.H hempularen skrev:Nej, oavsett vilken typ av jordfelsbrytare du har, så skall den inte lösa ut om laddboxen och kabeln till den är korrekt kopplad.
Tack för responsen!