Jag har en elpatron till golvvärmen som ligger på 3000W. Om jag förstår det hela rätt så drar den med andra ord 3kwh per timme när den går på full effekt i en timme.
Men hur kan det då bli så att om jag höjer värmen ökar förbrukningen, om effekten är 3000W ska den ju inte kunna gå över det. Eller tänker jag helt fel?
 
Elpatroner styrs (alltid) av någon form av termostat. Så inkopplingstiden av patronen förändras beroende på värmeuttaget från anläggningen vilket då påverkar energiåtgången (kWh).
 
Ja men om effekten är 3000W (3kwh per timme) så kan det väl omöjligt bli låt säga 5-6 kwh per timme för att jag höjer värmen. Den kan ju inte ge mer än 3000W vilket borde göra det omöjligt att förbrukningen ökar till 5-6 kwh.
Det innebär ju att den helt plötsligt skulle avge 5000W när den "bara" ger 3000W.
 
Precis drar den 3 kW så drar den 3kWh om den går utan uppehåll en timme. Temperaturen spelar ingen roll om golvvärmen går för fullt hela tiden. Men man har ju oftast någon typ av styrning/termostat som slår till och från strömmen. och då blir det den totala gångtiden som avgör hur många kWh det blir men dock ej mer än 3 kWh
 
  • Gilla
Skogsrebellen
  • Laddar…
Foto på patronen ett måste samt fabrikat och modell.
 
E elmont skrev:
Precis drar den 3 kW så drar den 3kWh om den går utan uppehåll en timme. Temperaturen spelar ingen roll om golvvärmen går för fullt hela tiden. Men man har ju oftast någon typ av styrning/termostat som slår till och från strömmen. och då blir det den totala gångtiden som avgör hur många kWh det blir men dock ej mer än 3 kWh
Jag ligger på ca 3,5 - 4 kwh i snitt per timme varje dag. O då är i princip bara kyl, frys och golvvärmen igång. Kylen och frysen tillsammans drar inte 1kwh per timme. Så golvvärmen gör någonstans mellan 2,5-3 kwh per timme så den går i princip på full effekt, vilket borde innebära att min förbrukning inte bör öka med 2 kwh när jag höjer värmen

Försöker hitta energitjuven i hemmet därför jag blir lite fundersam.
Får inte ihop det!
 
J jonaserik skrev:
Foto på patronen ett måste samt fabrikat och modell.
Det är en Relek, vette fan vad det är för märke. Är den förra ägaren som installerat golvvärmen
 
  • Metallisk Relek för golvvärmeinstallation monterad på betongvägg med synlig etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Vill inte vara den men om elpatronen går för fullt och du höjer termostaten, vad tror du utfallet i så fall blir?

Jag skulle säga en oförändrad temperatur, det finns ju ingen ytterligare energi att ”ta av” :p
 
Vet du säkert effekten på patronen? Och hur styrs den? Hur tillverkar du varmvatten? Har du någon frånluftsfläkt?
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vet du säkert effekten på patronen? Och hur styrs den? Hur tillverkar du varmvatten? Har du någon frånluftsfläkt?
Jag går efter det som står på patronen, mer säker än så är jag inte. Förväntar mig att man ska kunna lita på etiketten från tillverkaren.

Varmvatten har jag varmvattenberedare till, men den värmer ju bara när jag använder varmvatten. Har bara en frånluftsfläkt i badrummet på ovanvåningen, den är inte igång dygnet runt. Annars är det självdrag.
 
Är en Backer men kanske märkt med Relek inget ovanligt, det är en 2 poligt termotstat i den , vrider du vredet från noll till max så ska det klicka 2 ggr .
 
  • Gilla
Skogsrebellen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
På nyckelgreppet står ett nummer, 2520548003. Sök med google, hamna här:
[länk] VATTENUPPVÄRMNING RÖRELEMENT I SYRAFAST ROSTFRITT STÅL, IU-R, G2 elementhuvud i mässing.pdf
Läs ett stycke ner på sid 1, och partnummer 2520548003 är på 6 000 W. ;)
Märkligt då att man sätter en etikett som säger 3000W om den är på 6000W.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är en Backer men kanske märkt med Relek inget ovanligt, det är en 2 poligt termotstat i den , vrider du vredet från noll till max så ska det klicka 2 ggr .
Det stämmer att det klickar två ggr. Men varför sätta fel märkning på den med felaktig effekt?
 
Ska jag gissa en gång är det nog snarare så att kåpan har fått en ny, fin patron på 6 kW.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.