F fidde888 skrev:
laddboxen har inte stöd för schemaladdning och kias schemaladdning är inte den bästa. Den funkar inte alltid
Har inte bilen en schemaläggning ?

Då menar jag inte via app... såna kan vara Lite sådär.

A Alexn72 skrev:
Har inte bilen en schemaläggning ?

Då menar jag inte via app... såna kan vara Lite sådär.
jo det har den. Men asså den funkar ju sällan. Laddar inte alls över natten och inställningarna försvinner

Bara problem med dessa elbilar, byt till en riktig bil med ottomotor

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Bara problem med dessa elbilar
Var tar strömmen vägen när proppen gått :mad: eller batteriet är slut, det första stannar i kraftverket och det sista tvärnit

F fidde888 skrev:
jo det har den. Men asså den funkar ju sällan. Laddar inte alls över natten och inställningarna försvinner
Jag har inte hört något om att Kia skulle ha problem med detta så jag hade nog kollat på att få de åtgärdat på garantin.
Men oavsett vilket så är den näst bästa lösningen annars att ställa den på att ladda med minsta laddhastighet dvs 6a och plugga I den innan ni går och lägger er eller efter ni lagat mat mm.

F fidde888 skrev:
Hos oss går en säkring i elskåpet ute på huset ofta.

När jag laddar min bil (1fas 16A), frånluftsvärmepumpen värmer huset och vi ska laga mat med ugn och spis så går säkringen.

Hur mycket ström (A) och Effekt (W) kan jag ha igång samtidigt i huset med 16A huvudsäkringar från nätleverantören?
Belastningsvakt?
Har du en sådan?

Redigerat:
Om huvudsäkring är 16A (3faser x 16A)
Laddboxen använder en av faserna och nyttjar 16A så är alla andra förbrukningar på den fasen över säkringens kapacitet, alltså löser den ut.
Så jag ser två lösningar
1. Som du gjort, ställa ner laddboxen
2. Större huvudsäkring

Till laddboxen kan du ha en lastbalansering, den ser till att huvudsäkringar aldrig överbelastas av laddboxen.
Men jag skulle nog ändå säkrat upp, 16a är rätt lite. Skiljer inte mycket i nätavgift mellan 16a å 25a, har du Sydkraft som elbolag skiljer det bara 300kr/månad

D Djävulssnickarn skrev:
Till laddboxen kan du ha en lastbalansering, den ser till att huvudsäkringar aldrig överbelastas av laddboxen.
Men jag skulle nog ändå säkrat upp, 16a är rätt lite. Skiljer inte mycket i nätavgift mellan 16a å 25a, har du Sydkraft som elbolag skiljer det bara 300kr/månad
har eon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.