Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Koppla Lysknapp/dimmer

1. O
    Hobbysnickare · 6 inlägg

OneMoreSlice

Hobbysnickare
    Hejsan.

Skruvade ner lysknappen och dimmern som går till samma lampa för 3 dagar sedan, märkte upp dem så jag skulle veta vart kablarna sett. Men nu när jag skulle skruva tillbaka dem så ser jag att jag har fått hjärnsläpp på den ena och skrivit 2 stycken G så vet inte vilken som är grön eller gul.. spelar det någon roll i vilken jag sätter dem?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20211204_155506.jpg
    20211204_155553.jpg

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 318 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Som vanligt så är bara färgen färg på tråden, säger inget om vad det är för sorts ström inuti.

Är det en trappkoppling?
    Om så, hittar du ihop vilka två trådar som bara går mellan brytare och dimmer.
    Är det tre skruvar på brytaren?

Protte

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 514 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Om de båda styr samma lampa går det inte ihop då dimmern inte stöder trappkoppling. Hur har detta fungerat tidigare? Din strömbrytare är en trappkopplare. Om den ingår i en trappkoppling så har det troligen betydelse för hur grön och gul satt. Men det går att prova om det går att få klarhet i hur den andra trappbrytare/dimmern är kopplad, och om det tidigare var en fungerande trappkoppling, dvs att du kunde tända o släcka från två platser oberoende av varandra.

Dimmern på bild är lite besvärligare att reda ut såsom det ser ut. Har du indikerat att den blå ledaren ska sitta på B? Den kan stämma. Då har du kvar tre ledare. Det syns dåligt på bilden men har du två blå och två gröna där?. Varför är det tejp där?

4. O
    Hobbysnickare · 6 inlägg

OneMoreSlice

Hobbysnickare
    Ja 3 skruvar på brytare. Det är grön kabel i brytare och dimmer så borde vara den, så gul går till lampa och mellan lampa och dimmer är det blå, som är nolla då?

5. O
    Hobbysnickare · 6 inlägg

OneMoreSlice

Hobbysnickare
    Det funkade så att man tänder på knappen och sen kunde man använda dimmern men sen var man tvungen att stänga av på knappen igen. Den blå kabeln ska in där det står L på dimmern och grön ska in där vid kladdet. Det är 2 av båda färgerna och om jag får gissa varför det är tejpat är det nog för att veta vilka som går "vidare" och vilka som kommer från andra hållet?

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 514 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    En blå ledare på L är inte rätt. Då det är lösa FK i rör så får inte blå användas till annat än neutralledare. Dessutom har du en tråd (kanske gul) som hänger löst någonstans. Jag kan inte råda till annat än att titta i kopplingsdosor och bakom lampan för att reda ut vad alla ledare har för funktion, och ev rätta till det som är fel.

7. Mikael_L
    Medlem · 43 945 inlägg
    Nåja, nu är detta en äldre koppling med äldre färgstandard, då var blå tillåten till typ vad som helst, men vanligast att den användes till tändtråd eller mellantråd i trappkoppling.
    Och nya regler (nästan alla) är ej retroaktiva, så det finns inget förbud mot att använda denna blåa ledare till samma sak som ursprungligen.

Men detta vet du ju redan, är jag övertygad om.

Men jag håller helt med om att det bör redas ut nu medan det nya kopplas in, chansningar och ledare ev inkopplade i ena änden är ju inget bra.
    Och som det redan sas i början, färgen på isoleringen är inte användbart för att veta funktionen, den måste man ta reda på. Särskilt om man missat eller glömt hur det var kopplat innan.

• Laddar…
  8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 318 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem

Kanske läge att skaffa ny dimmer som fungerar ihop med trappbrytaren.
    Protte

9. blackarrow
    Elektroniktokig · 4 592 inlägg
    Är det möjligen så att det finns (eller har funnits) en 3:e brytare? Dvs att dimmern ersätter en korskopplande trappbrytare. Då skulle det komma två trådar från den första brytaren och två gå vidare till tredje brytaren.

Flytta då dimmer till någon av platserna för de vanliga trappbrytarna och byt den till en med trappfunktion. Tex
    BA829F14-BEE8-43D8-BC28-5ACBCEE3B4BF.jpeg

• Laddar…
  10. O
    Hobbysnickare · 6 inlägg

OneMoreSlice

Hobbysnickare
    Hmm, intressant. Ska kolla vad jag kan hitta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.