Jag har två lampor i badrummet. En som sitter i badrumsskåpet. En som sitter i taklampan. Båda tänds på samma knapp. Jag vill dela på dem och sätta in en tvåpolig strömbrytare.
Har tagit bort lysknappen. Kopplingen av trådarna verkar sitta i kopplingsdosan.
Tips på hur man kan göra.

tommib
Ja, man drar separata tändtrådar till bägge armaturerna och sätter en kronbrytare. Detta görs via kopplingsdosan (med all sannolikhet). Hur lätt/svårt det är beror helt på hur det är draget.

Det är olagligt att göra själv, bara så att du vet.

Va? På elfirman jag köpte prylarna sa de samma sak, blev bara lite osäker. Men att jag gott kunde göra det själv.

tommib
Du får fråga dem vilket av undantagen i 3 kap 1§ ELSÄK-FS 2017:2 de tänker sig att du ska använda dig av då.

Nej, det är olagligt. Sannolikt rätt enkelt om bara rören är på plats och är utan stopp. Men olagligt.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ok. Märkligt. Får dubbelkolla så jag inte gör nåt knas då. Men ser nu hur jag ska göra och inga stopp I rören. Men jag dubbelkolla innan jag gör något

Du behöver inte kolla nått mer för det är olagligt men risken för att bli påkommen är minimal.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.