J
Johan456: Man kan väl hävda att om nollan läggs på plint för fas, L i detta fall så är det fel för att märkningen inte stämmer. I nästa läge så ska någon sätta en brytare och mata från uttaget och bryter då nollan istället för fasen. Det är visserligen tillåtet om jordfelsbrytare finns men är ändå rätt udda i Sverige. Så, mät för att ta reda på vad som är vad. Mellan fas och
18 svar · 2,2k läst
·
T
Tummen_mitt_i_hand: [bild] Haha, bra tolkning. Ugnen dör när jag drar ner denna säkring. Nya ugnen 220-240 volt. 16 A.
5 svar · 4,7k läst
·
tommib
tommib: Och skyddsjorden? Hur gjorde du med den?
12 svar · 2,0k läst
·
J
Jessnet: [citat] [bild]
4 svar · 4,1k läst
·
K
Kris1: Funkar Gira universaldimmer 4x20-210w med led?
3 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: En 400 V radiator som drivs med 230 V ger bara 1/3 av effekten om det ens fungerar.
5 svar · 1,5k läst
·
S
SueCia: Det här börjar gå till överdrift nu. Att byta el i en lägenhet är ett rutinjobb som även lärlingarna gör utan problem. Att kalla in en besiktningsman för detta är lika överdrivet som att kalla in en besiktningsman efter att en bilfirma bytt ett bromsok eller skiftat däck :)
3 svar · 1,3k läst
·
S
stroy: [citat] Hmm nu när du säger det så har den en tendens att stänga av sig vid hög belastning/volym… har inte skruvat upp på ett tag så jag hade glömt bort det. Så jag måste kanske köpa ny woofer… I mitt elskåp finns ingen switch/propp till dörrklockan så jag måste kanske dra ut en sladd. Får kolla. Tack för snabba svar. Verkligen uppskattat.
6 svar · 942 läst
Snailman
Snailman: [citat] Ja gristrynet är mjukt och det är en rund fläns omkring det som nog ska hjälpa till att täta runtom. Jag väntar nog med alltihop tills elektrikern kommer hit så får jag se vad han säger, jag kan ju markera centrum för där skruvarna ska sitta på väggen innan men borrar inte nu.
4 svar · 1,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Varför skriver du nollan? En blå ledare är ... ja blå i färgen, inget annat går att säga säkert endast utifrån färgen. Du måste istället ta reda på vad den blå ledaren används till, och färgen är alltså inte till någon hjälp. Följ kabeln bakåt och kontrollera hela vägen vad den är kopplad till.
8 svar · 2,5k läst
·
A
Allmänobildad: [citat] På hotell sitter ju oftast sänglampan fast installerad och behöver inget uttag som tänds/släcks. Den kombination du vill ha finns inte, nämligen ett uttag för 1-facksram med separat brunnständning. Det går att lösa genom att fräsa in en till dosa bredvid dubbeldosan och sätta trefacksram med en kronbrytare (dubbeltrapp om taklampan ska skötas från fler håll och dimmerpuck
5 svar · 2,5k läst
·
S
Stuff: Jag har kört på dessa med gott resultat. https://www.clasohlson.com/se/Dimringsbar-downlight-LED-230-V/p/36-6776 De monteras i kopplingsdosor och fästs i dosskruvarna. Är dessutom 230v så man behöver inte hålla på och hitta plats för nå drivdon. Gäller ju att du kommer åt uppifrån och kan fästa och montera dosor på nåt bra sätt. Dosor finns ju för både enkelt och dubbel gips
4 svar · 2,3k läst
L
Liv1234: [citat] Ja det gjorde vi också, därför anlitade vi just dom. Men resultatet var faktiskt chockerande dåligt. Lutar åt att deras eldragningar i jämförelse med övriga renoveringar skulle hamna i facket acceptabelt. Vilket säger rätt MYCKET om det totala resultatet. :rolleyes:
12 svar · 6,5k läst
·
R
rtvh: jag kollade det och fick ihop den, men tack ändå
4 svar · 1,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja, om den kan förläggas utan risk att skadas där den är. Att man sätter den i ett VP-rör förbättrar inte i sak nästan något. Jo kanske att installationen tål nötning bättre från golvet som ligger ovanpå.
7 svar · 6,8k läst
R
RobbanGais: Nu ska jag berätta vad som hade hänt, igår så gick strömmen för hela våran radhus länga, jag ringde till Göteborgs energi och berätta att strömmen hade gått och det blev en felanmälan. Två tekniker kom ut till plats och såg att en kabel hade gått sönder, dom drog en ny provisorisk sålänge, och nu funkar spisen igen.
31 svar · 16,9k läst
·
U
Uffe A: Troligtvis är det så Centralmärkningen är lite udda men om man ska försöka lista ut det så heter den aktuella centralen S1.22.G3 Har du några relationshandlingar på fastigheten Då kan du titta efter ett enlinjeschema där du ser hur centralerna är ordnade Annars får du fortsätta att leta
1 svar · 2,0k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Det är fem prylar exklusive moms! Avrundat uppåt blir det sju inklusive moms! Fattar ni inget?
13 svar · 1,7k läst
·
U
Utdelning: [citat] Antingen där eller på martinshop
2 svar · 486 läst
E
elmont: https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefontillbehor/mobilladdare/billaddare16210/andersson-car-usb-charger-2xusb-a-2-4a-total-2-4a/1003997.13738/?gclid=CjwKCAjwkvWKBhB4EiwA-GHjFqKVHYnzaxLgDTHswUkemyKsJvbv4hinDe2-QvwksnxNpNx3RHL9kxoCvu8QAvD_BwE
1 svar · 695 läst
A
Argastesnickaren: [citat] Det går inte att flytta en maskin till annat uttag?? Prova med en liten förlängnings sladd till den ena maskinen. Annars är det valfri elektriker som får fixa det med ett nytt uttag på annan säkring.
5 svar · 2,1k läst
P
Anonymiserad 55101: [citat] Tack för svar. :) Sorry om jag var otydlig. Jag ska bara sätta alla dimmers precis som nuvarande dimmers sitter och som elektrikern satt dom och som uppenbarligen är rätt eftersom det fungerat i några år. Blev kanske missvisande med sista frågan. Tanken med texten är/var att få ett bollplank att identifiera just detta genom att gå stegen till där elen kommer från elcentralen.
30 svar · 10,0k läst
·
X
xLnT: [citat] Ja, om man använder exxact i övrigt hade jag nog gjort så. Vi kommer ha Renova, den verkar inte finnas som 1-polig brytare.
6 svar · 3,8k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: Se bild Nolla Jord Fas *edit tvåa på bollen
2 svar · 1,1k läst
·
harka
harka: [citat] det kan jag hålla med om! jag drog nog lite för snabba slutsaster baserat på TS och mina empiriska iakttagelser [citat] [citat] japp! tyvärr verkar det inte som att hp följer byggahus:) vid upprepade försök så kommer strömrusningen igång väldigt nära spänningstoppen – vid i vart fall 9 av 10 uppstarter så inleds strömrusningen någon millisekund före spänningstoppen,
13 svar · 2,5k läst
·
E
etompau: Ett tips, i en lampaffär eller närmaste ikea-varuhus. Vad tror du om det?
1 svar · 400 läst
HasseTeknik
HasseTeknik: I princip är det linjärt, men kretsen måste ha en viss grundspänning för att fungera ( tillräckligt för att öppna b-e i transistorn t.ex)
15 svar · 4,8k läst
·
A
Avemo: [citat] En trefaskabel går utmärkt att till endast en fas. Du behöver inte dra någon ny kabel när du redan har en ny. Det borde vara en bättre lösning att sätta en ny säkring i centralen än att sätta en ny säkring i anslutning till ugnen. Men båda går. Det finns till och med plats för en till dvärgbrytare till höger om jordfelsbrytaren. Jag kan tänka mig att du också kan
15 svar · 4,8k läst
·
P
PahnBerg: Ok. Tack iaf. Kan du tipsa om en elektriker i södra Stockholm som man kan anlita för att få detta inkopplat på ett säkert och korrekt sätt?
12 svar · 6,3k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej AndersS Kort. För ca 20 år sedan när vi bytte ut våra ferrarismätare (de med skivan som roterade) så fanns det företag som utlovade att de kunde använda elnätet för kommunikation med de nya elmätarna som placerades hos alla elanvändare. Iden låter bra, eftersom elledningarna når fram till alla elmätare men samtidigt så hade vi påbörjat att använda switchade
11 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.