Behövde kopplingsklämmor vid byte av en trasig dimmer häromdagen, och såg att jag bara hade wago 222. De löste uppgiften, men här på forumet ser jag alltid att 221 förordas. Är det någon skillnad förutom storlek och genomskinlighet? Finns det någon anledning att inte använda 222?

221 är en lite modernare variant, rent praktiskt är dom i princip i stort sett likvärdiga om man frånser utformning/storlek.

• Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
tommib
Det som är bättre med 221 är väl att man visuellt kan verifiera att ledarna får god kontakt i klämman samt att de är fysiskt lite mindre. Någon annan skillnad är det inte.

• Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
Tack för svaren! Då fortsätter jag använda mina 222:or tills det är slut i lådan!

Knepigt att båda fortfarande finns tillgängliga när det egentligen inte finns några fördelar med 222.

221'an klarar FK och EK upp till 4 kvadrat medans 222 bara är godkänd upp till 2,5. Men det har sällan någon praktiskt betydelse vid 'vanligt' inatallationsarbete.

Varför 222'an fortfarande tillverkas vet jag inte, men det kanske finns kunder med system som är godkända med den och fortsätter att köpa den.

• Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.