Dottern som bor i studenlägenhet ringde och sa att strömmen gick. Det hade tydligen smällt till och 3-fas säkringen till ugnen hade löst ut. Ugnen var inte på.

Trots att alla säkringar är uppe, så är inte alla lampor och uttag fungerande. Test-knappen till JFB fungerade tydligen inte heller.

Visst sitter det en mätarsäkring vid elmätaren (inlåst)? Verkar som en fas har gått. Kan något i ugnen helt plötsligt dragit en mätarsäkring?
 
Jahapp, jouren var där och bytte inte en utan två mätarsäkringar. De small direkt, men när man kopplade bort ugnen så funkade det.

Undrar vad som kan ha hänt? :thinking:
 
Ett element över 2 faser som det blivit kortis i.
 
M merbanan skrev:
Ett element över 2 faser som det blivit kortis i.
Tja, men är det en ny lägenhet så är det extremt ovanligt med ~400V elementspänning i vare sig spis eller ugn.

Så det är nog något annat.
 
Nu funkar spisen igen. Utspillt vatten hade tydligen läckt in och kortslutit.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.