Byggahus.se

Byta bimetall mot digitaltermostat på elradiator

1. S
    Medlem Nivå 1
    Ar det någon som ersatt en elradiator med bimetall termostat till mot en extern på väggen placerad digital styrd termostat. I digitala termostaten finns inkoppling för L , H och N och lasten ska ligga mellan H och N.
    Hur koppla in på elementet där den gamla bimetall termostaten finns.
    :confused:

2. E
    Medlem Nivå 12
    Nä, det gör man inte, man köper nya element.

Eller så skruvar du upp ditt gamla element på max, och styr de sedan via den digital termostaten...

3. S
    Medlem Nivå 1
    Synd man inte får svar från de som kan utan bara någon som utger sig vara lustig och dessutom lagt till el före namn och dessutom ska vara senior_medlem. Skulle väl f_n inte fråga om man istället gick och köpte nya element. Frågan gällde kopplingschema men det finns ju personer som svarar iditoiskt bara för att man ska kommentera det hela.
    Hoppas fortfarande på ett vettigt svar.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ställ den gamla bimetalltermostaten på max och koppla in "som vanligt".

5. F
    Medlem Nivå 7
    Vaknat på fel sida? Du fick ju faktiskt ett vettigt svar av Richard

6. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Frågan är ju hur din nuvarande termostat ser ut och sitter.

I sommarstugan hade jag också några radiatorer med termostat som satt direkt på. Jag köpte andra termostater som jag satte längre ifrån för att få en exaktare styrning. Så skulle jag ta bort termostaten som satt på radiatorn. Men det gick inte! Den såg ut att sitta löst utanpå, men när man tog bort höljet så satt det ändå en ful utväxt där.

Så den gamla termostaten fick vara kvar. Jag skruvade bara upp den till max. Sen kopplade jag in radiatorn till den nya termostaten som om den gamla inte existerade.

7. F
    Medlem Nivå 4

Som sagt, el_richard gav ett bra svar.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Till att börja med så förstår jag inte riktigt varför skanssundet angriper el_richard. Det var inget felaktigt i hans svar, utifrån den ganska knapphändiga information som gavs.

Jag tolkar frågan som att du vill ta bort, eller koppla förbi den befintliga bimetall termostaten i radiatorn. I de flesta fall går det inte att göra det, precis som du fått svar på från flera (inkl el_richard). Jag tror att det finns vissa radiatorer som går att köpa med löstagbar termostat, där man vid köpet får välja om det skall vara bimetall/ elektronisk eller extern termostat. Oavsett vilket av de alternativen man väljer så skall det i så fall vara termostat avsedd för just den radiatorn, från samma tillverkare, och gissar jag levererade med inkopplingsanvisning.

Om vi nu antar att det inte är ett sådant fall frågan gäller (för i så fall hade du inte behövt fråga), så återstår bara 2 alternativ: Byt radiatorn eller skruva upp termostaten på max, och låt den styras via den externa termostaten (som el-richard skrev).

När jag läser din fråga så dyker det upp en fundering: Vad är det för ellementspänning på din radiator? Är det 230V eller en 400V radiator. För på din beskrivning av termostaten så förefaller det vara en termostat för 230V radiatorer. Den kan i så fall inte reglera en 400V radiator.

9. E
    Medlem Nivå 12
    En liten fundering från min sida i så fall.
    Hur hade du tänkt dra kabeln från elementet till den digitala termostaten?
    Montera en anslutningsdosa och ytterligare en anslutningssladd till elementet.
    Hur tänkte du kvarhålla CE-märkningen?
    Dragavlastare på den nya anslutningskabeln.

Som sagt det är nog billigare och enklare att skruva upp termosten på max och styra matningen till elementet med termosten, eller så styr du hela element gruppen via en kontaktor i centralen. (så gjorde man på 70-talet)

10. E
    Medlem Nivå 12
    el richard=elektriker med starkströmsbehörighet

el richard=Spanskt påbrå

el richard= extra lång kille

Välj själv...

11. M
    Moderator · Nivå 18
    Extra Ljus kanske iom att han lyser upp med sina kunskaper här i elforumet?

12. S
    Medlem Nivå 1
    Har löst problemet själv. Kopplat in den nya termostaten som sitter på väggen och dragit kablage till elementet och kopplat förbi den gamla bimetall termostaten. Fungerar utmärkt och är dessutom helt OK enligt vår garnne som är elektriker.
    Nu går det enklare att ställa in och har dessutom frostvakt då det hela är i vår sommarstuga.
    Den digitala termostaten hittade jag på Jula för bara 200 :-

13. H
    Moderator · Nivå 25
    OK när du kopplade förbi bimetall termostaten, kollade du så att du inte samtidigt råkade koppla förbi termosäkringen som sitter i radiatorn?