Jag har ett antal dosor som kapade. Se bild.
Vissa är med uttag som då inte sitter optimalt, några är kopplingsdosor med lock, som då inte går att skruva utan siter på trekvart. Någon som har en bra idé hur man fäster t.ex uttag, så det håller att dra uta kontakter, t.ex när man dammsuger?
Vissa är med uttag som då inte sitter optimalt, några är kopplingsdosor med lock, som då inte går att skruva utan siter på trekvart. Någon som har en bra idé hur man fäster t.ex uttag, så det håller att dra uta kontakter, t.ex när man dammsuger?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det ser ut som att någon inte förstått poängen med en dosa. Går det lös kabel i väggen utan rör? Kanske kan du få dit en rotdosa om du tar bort dosbiten. Det brukar finnas hål i hörnen på insatsen så att det går att skruva den i väggen. Det ser ut att finnas fler problem än själva dosan.
Ser inte ut som en normal dosa , kapad och bara ett hål in från baksidan, inget rör/slang som ska gå in i dosan, samt ledare rakt in. Vittnar om hempul i allra högsta grad, vad finns i väggen kan ingen säga, men troligt ett rör/slang som inte var långt nog. Ledarna där är dom mjuka eller stela, vet du var dom kommer ifrån, dosa vid taket eller ett annat uttag. Helt fel utförande, vem kan ha fuskat, gamla ägaren, när köpte du huset/LGH . Att fästa , gör som Emil K säger fäst med skruv snett ut , brukar finnas hål uti hörnen.
Jag skulle nog bytt ut dessa dosor och satt tex den här (beroende av hålstorlek dvs dosas skall helst ha samma djup och bredd som hålet.)
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/dosa-for-skivvagg
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/dosa-for-skivvagg
Redigerat:
Just denna dosa har varit oamvänd, med ett lock på. Men jag har ett par till liknande med uttag på/i, dessa sitter "så där" Antaglige är det gjort tidigt 80-tal. Blir antagligen att försöka med träskruv vid sidan. Dosan som länkas till, går det att få dit den "utifrån" ?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Det ser ut som att du har någon form av skiva bakom gipset? I så fall är det inte så farligt jobbigt att göra bra;
Skaffa en lämplig renoveringsdosa och en bit gipsskiva i samma tjocklek som den du har. Skär ut en fyrkantig bit som är kanske 3 eller mer gånger så stor som hålet. Borra ut ett hål för dosan i mitten på denna bit. Plocka bort befintlig dosa men fäst sladden på något lämpligt sätt, kanske med en bit tejp/ståltråd eller liknade på insidan(stäng av elen till åtminstone denna grupp innan, mät före och efter så att du vet att du stängt av på rätt ställe), så att den inte försvinner in i väggen. Håll sedan upp den nya biten och linjera hålet med hålet du redan har. Skär tunt runt denna bit med en brytbladskniv eller liknande. Ta bort biten, skär djupare och djupare osv till du får loss gipset. Skruva dit din nya bit, spackla övergången och sätt pappers- eller glasfiberremosor, spackla mer och slipa spackla osv. Sen målar du, tjoffar dit rot-dosan och sen är det kirrat.
Skaffa en lämplig renoveringsdosa och en bit gipsskiva i samma tjocklek som den du har. Skär ut en fyrkantig bit som är kanske 3 eller mer gånger så stor som hålet. Borra ut ett hål för dosan i mitten på denna bit. Plocka bort befintlig dosa men fäst sladden på något lämpligt sätt, kanske med en bit tejp/ståltråd eller liknade på insidan(stäng av elen till åtminstone denna grupp innan, mät före och efter så att du vet att du stängt av på rätt ställe), så att den inte försvinner in i väggen. Håll sedan upp den nya biten och linjera hålet med hålet du redan har. Skär tunt runt denna bit med en brytbladskniv eller liknande. Ta bort biten, skär djupare och djupare osv till du får loss gipset. Skruva dit din nya bit, spackla övergången och sätt pappers- eller glasfiberremosor, spackla mer och slipa spackla osv. Sen målar du, tjoffar dit rot-dosan och sen är det kirrat.
Ja, men hålet måste vara rätt storlek. Kanten som kommer ut i framkant tar emot på skivan. De fyrkantiga metallplattorna fälls ut 90° när du börjar skruva, så de klämmer fast dosan i skivan. Frågan är om den länkade är toppen för dig, det ser ut att vara rätt stora hål för sladden, du vill att det gärna ska vara förberett för precis rätt storlek på hålet för sladden. Vitsen med dosan är att det ska vara någorlunda tätt åt alla håll utom fram.R Rille99 skrev:
I mitt fall är det dosan som är problemet, resten löser jag.A Avemo skrev:
OK, sätt dit en VP-2'a då.
Fast nu är det en ny serie som heter multfix, som håller på och ersätter VP-2.
https://www.elbutik.se/category.html/eljo-2
Men det är ju en av marknadens bästa dosor, så det är inte så mycket att fundera på, eller hur.
Som du ser så finns det även lite olika regelfästen och sånt, ifall du inte vill spika med 4"-spik från sidan in i regel.
Räcker inte VP-rören fram, så får du kapa bort en bit, skarva in lite flexslang med en skarvmuff, ev förlänga FK'n.
Men det har du väl koll på, det gäller ju inte dosan.
Sen avslutar du med att montera väggens skivmaterial, med ett 72-74mm hål för dosan.
Fast nu är det en ny serie som heter multfix, som håller på och ersätter VP-2.
https://www.elbutik.se/category.html/eljo-2
Men det är ju en av marknadens bästa dosor, så det är inte så mycket att fundera på, eller hur.
Som du ser så finns det även lite olika regelfästen och sånt, ifall du inte vill spika med 4"-spik från sidan in i regel.
Räcker inte VP-rören fram, så får du kapa bort en bit, skarva in lite flexslang med en skarvmuff, ev förlänga FK'n.
Men det har du väl koll på, det gäller ju inte dosan.
Sen avslutar du med att montera väggens skivmaterial, med ett 72-74mm hål för dosan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

