Hej.
Jag skulle behöva koppla in en till automatsäkring i min elcentral. Skulle vilja ha lite feedback om jag tänkt helt rätt.
Automatsäkringarna är kopplad till en fasskena som dessvärre inte har några fler platser. Tänkte gå igenom centralen och kolla vilken av faserna som har minst belastning och sen dra en tråd (6 mm2) från en befintlig automatsäkring som ligger på den minst belastade fasen till den nya automatsäkringen. Precis som automatsäkringen är kopplad längst ner till höger på nedre skenan på bilden.
Tänker jag rätt?
mvh
Jag skulle behöva koppla in en till automatsäkring i min elcentral. Skulle vilja ha lite feedback om jag tänkt helt rätt.
Automatsäkringarna är kopplad till en fasskena som dessvärre inte har några fler platser. Tänkte gå igenom centralen och kolla vilken av faserna som har minst belastning och sen dra en tråd (6 mm2) från en befintlig automatsäkring som ligger på den minst belastade fasen till den nya automatsäkringen. Precis som automatsäkringen är kopplad längst ner till höger på nedre skenan på bilden.
Tänker jag rätt?
mvh
Ett behörighetskrävande arbete som kräver en elektriker
Du tänker i princip rätt.
Nu brukar man som regel sätta säkringarna i fasföljd, så det blir L1. L2, L3, L1, L2, L3, L1 ...osv
Den säkring som är extra nu - efter fasskenan, verkar vara L1, så då förväntas nästa vara L2.
Detta är ju dock ingen regel i lag eller skriven i sten, så egentligen skulle du kunna göra annorlunda, men helst bör du ha mycket goda skäl för att göra ett sådant avsteg från etablerad praxis.
Vad ska denna nya grupp försörja? Är det ens någon större idé att använda denna som lastbalansering?
Nu brukar man som regel sätta säkringarna i fasföljd, så det blir L1. L2, L3, L1, L2, L3, L1 ...osv
Den säkring som är extra nu - efter fasskenan, verkar vara L1, så då förväntas nästa vara L2.
Detta är ju dock ingen regel i lag eller skriven i sten, så egentligen skulle du kunna göra annorlunda, men helst bör du ha mycket goda skäl för att göra ett sådant avsteg från etablerad praxis.
Vad ska denna nya grupp försörja? Är det ens någon större idé att använda denna som lastbalansering?
BehörighetskrävandeMikael_L skrev:
Du tänker i princip rätt.
Nu brukar man som regel sätta säkringarna i fasföljd, så det blir L1. L2, L3, L1, L2, L3, L1 ...osv
Den säkring som är extra nu - efter fasskenan, verkar vara L1, så då förväntas nästa vara L2.
Detta är ju dock ingen regel i lag eller skriven i sten, så egentligen skulle du kunna göra annorlunda, men helst bör du ha mycket goda skäl för att göra ett sådant avsteg från etablerad praxis.
Vad ska denna nya grupp försörja? Är det ens någon större idé att använda denna som lastbalansering?
Den är tänkt att försörja ett FTX-aggregatMikael_L skrev:
Du tänker i princip rätt.
Nu brukar man som regel sätta säkringarna i fasföljd, så det blir L1. L2, L3, L1, L2, L3, L1 ...osv
Den säkring som är extra nu - efter fasskenan, verkar vara L1, så då förväntas nästa vara L2.
Detta är ju dock ingen regel i lag eller skriven i sten, så egentligen skulle du kunna göra annorlunda, men helst bör du ha mycket goda skäl för att göra ett sådant avsteg från etablerad praxis.
Vad ska denna nya grupp försörja? Är det ens någon större idé att använda denna som lastbalansering?
Eller bättre, du sätter en en-fas jfb, en sådan kostar inte så mkt, som du kopplar denna gruppen till.H håbbe1961 skrev:
Jag tycker annars du gör rätt med fasföljden, dvs att ta reda på vilken fas som normalt har minst belastning. Men när du hittat denna så kan du se om du inte kan skifta ngn befintlig grupp på den fasen för att sedan sätta denna på nya platsen. Då får du rätt fasföljd och en bättre belastning.
Eller bättre, du sätter en en-fas PSA. Då behövs bara en pryl som tar upp en modulplats.
Men ska man göra det eller sätta den bakom en egen JFB så blir det genast lite mer komplicerat och noggrannare varifrån man tar 0 och PE.
Men ska man göra det eller sätta den bakom en egen JFB så blir det genast lite mer komplicerat och noggrannare varifrån man tar 0 och PE.
Klicka här för att svara
