5 681 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Hur gömma en skarv på elkabel
Ja, kanaler som kräver verktyg för att öppna är okej. Men du måste ju fortfarande ha en dosa att lägga skarven i. I alla fall om du ska skarva med en metod som är gängse i dag.
Det är en sådan sladd som jag klippt av stickproppen på och kopplat ihop med ledarna från vita kabeln. Den andra änden går in i en driver/transformator längre bort.D Daniel 109 skrev:
Jag skulle ha dragit kabeln upp i skåpet och satt kopplingsdosan där. Den svarta kabeln skulle jag skippat helt och använt en vit (eller vad du nu har för färg på inredningen i skåpet)
Håller man sig längst in i skåpet blir det varken särskilt synligt eller tar plats.
Håller man sig längst in i skåpet blir det varken särskilt synligt eller tar plats.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Varför inte flytta transformatorn in i skåpet eller ännu längre bort.
Klenspänning har inte samma krav på isolering.
Protte
Klenspänning har inte samma krav på isolering.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
Ja det finns många, t.ex Schneiders Optiline https://www.elbutik.se/product.html/optiline-minikanal?category_id=15868. De kännetecknas av att de endast kan öppnas med verktyg. En lagom bred sådan kan lösa problemet.J Jensberglund skrev:
Men, fast anslutning av en lampsladd med C7-uttag i andra änden säger jag nej till... Du borde ha behållit stickproppen. Eller köpt en armatur som går att ansluta på vettigt sätt i Sverige
Håller med dennis_f. Jag hade dragit upp matningen till skåpet ovanför och dosat av den där. Jag hade också monterat drivdonet inne i skåpet och sedan dragit klenspänningen i någon lämplig kabel till där den kopplas in i listen.
Faktum är att jag har gjort nästan exakt det, men drivdonen sitter i ett installationsutrymme bredvid köket.
Faktum är att jag har gjort nästan exakt det, men drivdonen sitter i ett installationsutrymme bredvid köket.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det räcker inte att de inte går fritt. De måste ledas i en kanal som är avsedd och godkänd som isolering/skydd för enkelisolerade ledare. En vanlig kabelkanal är oftast bara godkänd för kabel, inte lösa trådar. Det finns kanaler som är godkända, men de brukar inte finnas på vanliga byggstoppar . Enkelisolerade trådar leds vanligen i VP rör eller flexslang, avsedd för fast installation.J Jensberglund skrev:
Redigerat:
Nu har jag tittat på kanalerna som @Bo.Siltberg tipsade om.H hempularen skrev:Det räcker inte att de inte går fritt. De måste ledas i en kanal som är avsedd och godkänd som isolering/skydd för enkelisolerade ledare. En vanlig kabelkanal är oftast bara godkänd för kabel, inte lösa trådar. Det finns kanaler som är godkända, men de brukar inte finnas på vanliga byggstoppet. Enkelisolerade trådar leds vanligen i VP rör eller flexslang, avsedd för fast installation.
En möjlig lösning skulle alltså kunna vara att förlägga skarven i en sådan kabelkanal ifall jag använder rekommenderad skruv (TFT-IS).
Om jag använder den lösningen, vilken skarvkontakt borde jag använda? Wago, ubåt, toppklämma, etc.? Skyddsjorden ska ju avslutas, toppklämma?
I detta fallet ska väl kablarna lämpligast skarvas "på längden"? Då hade jag valt dessa: https://www.elbutik.se/product.html...usyYpEOJWCMtjmfs0cLBuusWFNpmf11saApPUEALw_wcBJ Jensberglund skrev:Nu har jag tittat på kanalerna som @Bo.Siltberg tipsade om.
En möjlig lösning skulle alltså kunna vara att förlägga skarven i en sådan kabelkanal ifall jag använder rekommenderad skruv (TFT-IS).
Om jag använder den lösningen, vilken skarvkontakt borde jag använda? Wago, ubåt, toppklämma, etc.? Skyddsjorden ska ju avslutas, toppklämma?
Om du dessutom förskjuter skarvarna så skarvstyckena inte hamnar jämte varandra får du plats i ett smalare utrymme.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
För att inte göra detta än värre så ser jag endast Wago 224 som lämplig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
Därför att Wago 224 är avsedd för anslutning av en anslutningsledning till en installationsledning. Konkret är skillnaden att när man trycker på klämman så lossnar endast anslutningsledningen. Om man fipplar med en Wago 221 så kanske man råkar få en spänningssatt avisolerade installationsledare i handen.
Klicka här för att svara