Ja, kanaler som kräver verktyg för att öppna är okej. Men du måste ju fortfarande ha en dosa att lägga skarven i. I alla fall om du ska skarva med en metod som är gängse i dag.
 
  • Gilla
Jensberglund
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den koppling Dublin tipsar om och sedan dubbelisolerad lampsladd till närmaste dosa är en rimlig lösning. För jag gissar att du inte kan lossa sladden från armaturen. Annars är det bättre att byta redan där.
Det är en sådan sladd som jag klippt av stickproppen på och kopplat ihop med ledarna från vita kabeln. Den andra änden går in i en driver/transformator längre bort.
 
  • Vit elkabel med europakontakt på den ena änden och honkontakt på den andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha dragit kabeln upp i skåpet och satt kopplingsdosan där. Den svarta kabeln skulle jag skippat helt och använt en vit (eller vad du nu har för färg på inredningen i skåpet)

Håller man sig längst in i skåpet blir det varken särskilt synligt eller tar plats.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Varför inte flytta transformatorn in i skåpet eller ännu längre bort.
Klenspänning har inte samma krav på isolering.

Protte
 
J Jensberglund skrev:
@Bo.Siltberg, finns det alltså godkända kabellister att lägga FK i?
Ja det finns många, t.ex Schneiders Optiline https://www.elbutik.se/product.html/optiline-minikanal?category_id=15868. De kännetecknas av att de endast kan öppnas med verktyg. En lagom bred sådan kan lösa problemet.

Men, fast anslutning av en lampsladd med C7-uttag i andra änden säger jag nej till... Du borde ha behållit stickproppen. Eller köpt en armatur som går att ansluta på vettigt sätt i Sverige
 
tommib
Håller med dennis_f. Jag hade dragit upp matningen till skåpet ovanför och dosat av den där. Jag hade också monterat drivdonet inne i skåpet och sedan dragit klenspänningen i någon lämplig kabel till där den kopplas in i listen.

Faktum är att jag har gjort nästan exakt det, men drivdonen sitter i ett installationsutrymme bredvid köket.
 
J Jensberglund skrev:
Ledningarna som ni ser på bild ska såklart förläggas så de inte ligger fritt.
Det räcker inte att de inte går fritt. De måste ledas i en kanal som är avsedd och godkänd som isolering/skydd för enkelisolerade ledare. En vanlig kabelkanal är oftast bara godkänd för kabel, inte lösa trådar. Det finns kanaler som är godkända, men de brukar inte finnas på vanliga byggstoppar . Enkelisolerade trådar leds vanligen i VP rör eller flexslang, avsedd för fast installation.
 
Redigerat:
  • Gilla
Silvery
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det räcker inte att de inte går fritt. De måste ledas i en kanal som är avsedd och godkänd som isolering/skydd för enkelisolerade ledare. En vanlig kabelkanal är oftast bara godkänd för kabel, inte lösa trådar. Det finns kanaler som är godkända, men de brukar inte finnas på vanliga byggstoppet. Enkelisolerade trådar leds vanligen i VP rör eller flexslang, avsedd för fast installation.
Nu har jag tittat på kanalerna som @Bo.Siltberg tipsade om.

En möjlig lösning skulle alltså kunna vara att förlägga skarven i en sådan kabelkanal ifall jag använder rekommenderad skruv (TFT-IS).

Om jag använder den lösningen, vilken skarvkontakt borde jag använda? Wago, ubåt, toppklämma, etc.? Skyddsjorden ska ju avslutas, toppklämma?
 
Du kan välja vilken skarv som helst. Ubåt tar minst plats efter att löda. Men varför vill du inte dra inne i skåpet?
 
R
J Jensberglund skrev:
Nu har jag tittat på kanalerna som @Bo.Siltberg tipsade om.

En möjlig lösning skulle alltså kunna vara att förlägga skarven i en sådan kabelkanal ifall jag använder rekommenderad skruv (TFT-IS).

Om jag använder den lösningen, vilken skarvkontakt borde jag använda? Wago, ubåt, toppklämma, etc.? Skyddsjorden ska ju avslutas, toppklämma?
I detta fallet ska väl kablarna lämpligast skarvas "på längden"? Då hade jag valt dessa: https://www.elbutik.se/product.html...usyYpEOJWCMtjmfs0cLBuusWFNpmf11saApPUEALw_wcB

Om du dessutom förskjuter skarvarna så skarvstyckena inte hamnar jämte varandra får du plats i ett smalare utrymme.
 
För att inte göra detta än värre så ser jag endast Wago 224 som lämplig.
 
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att inte göra detta än värre så ser jag endast Wago 224 som lämplig.
Hur så? Är det inte lämpligare med ett skarvstycke med hål åt motsatt håll i detta fallet. Eller ser jag fel på bilderna? Kablarna möts väl ändå?
 
  • Gilla
Jensberglund
  • Laddar…
Därför att Wago 224 är avsedd för anslutning av en anslutningsledning till en installationsledning. Konkret är skillnaden att när man trycker på klämman så lossnar endast anslutningsledningen. Om man fipplar med en Wago 221 så kanske man råkar få en spänningssatt avisolerade installationsledare i handen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.