Vilken kostnad skall man räkna med för uppgradering av ett gammalt proppskåpet till ett säkert med jordfelsbrytare.
(med/utan rotavdrag)
Ingvar

• Gammalt proppskåp med säkringar och handskrivna etiketter för olika eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ingvar Persson1 skrev:
Vilken kostnad skall man räkna med för uppgradering av ett gammalt proppskåpet till ett säkert med jordfelsbrytare.
(med/utan rotavdrag)
Ingvar
Du kan komplettera nuvarande central med en jordfelsbrytare, i så fall är det inte någon jättestor kostnad.
Vill du byta ut hela centralen så kostar det en hel del.

I Ingvar Persson1 skrev:
till ett säkert med jordfelsbrytare.
Är den du har trasig eller osäker?

Närbild av en elektrisk huvudströmbrytare i position "på" med schemaillustration.
Skapa konto

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Jag har "en" jordfelsbrytare, som sitter monterad nere i vänstra hörnet. Monterade runt 1990.
Hela konstruktionen är i gott skick.
Kostnad för att byta hela konstruktionen?
Är det jag har nu i sådant skick att att den är godkänd?
/Ingvar
Jordfelsbrytare monterad i ett elskåp från 1990, omgiven av varningstexter och kontaktinformation.
Skapa konto

I Ingvar Persson1 skrev:
Jag har "en" jordfelsbrytare, som sitter monterad nere i vänstra hörnet. Monterade runt 1990. Hela konstruktionen är i gott skick. Kostnad för att byta hela konstruktionen? Är det jag har nu i sådant skick att att den är godkänd?
Ingen här kan naturligtvis garantera något utifrån två bilder av utsidan på din central, men jag skulle tro att du inte vinner något ur elsäkerhetshänseende på att byta detta. Jag skulle inte ens fundera på att byta utifrån det lilla jag känner till om din anläggning. Sen kan det naturligtvis finnas skäl som jag inte vet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen här kan naturligtvis garantera något utifrån två bilder av utsidan på din central, men jag skulle tro att du inte vinner något ur elsäkerhetshänseende på att byta detta. Jag skulle inte ens fundera på att byta utifrån det lilla jag känner till om din anläggning. Sen kan det naturligtvis finnas skäl som jag inte vet.
Har aldrig haft problem med anläggningen. Jordfelsbrytare har löst vid ett par tillfälle på 30 år.
Vi något tillfälle då det uppstått problem med någon spisplatta.
Dt pratas ju så mycket om säker el och jordfelsbrytare!!!

Den centralen är minst lika bra som en ny. Förmodligen kommer den överleva både en modern normcentral och dig... Om du är osäker över jordfelsbrytarens funktion så kan en elektriker testa den på fem minuter och byta den på ytterligare 15 om den inte håller måttet.
Det du kan göra är att kolla att jordfelsbrytaren verkligen bryter alla grupper och inte bara några enstaka.

Att byta hela den där centralen bara för att få en ny är helt bortkastade pengar.

• Gilla
Ingvar Persson1 och 1 till
  • Laddar…
I Ingvar Persson1 skrev:
Dt pratas ju så mycket om säker el och jordfelsbrytare!!!
Absolut är det viktigt. Jag ser dock inget som tyder på att din anläggning skulle vara osäker, men som sagt, kan jag naturligtvis inte veta ett smack mer än vad du skriver här.

• Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Frågan var c.a kostnad för utbyte av centralen, och som jag förstått av kunder vi gjort dessa jobb hos så varierar offerterna rätt duktigt, så rådet jag kan ge dig är att ta in åtminstone 3-5 offerter.

• Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Vad behöver förbättras? Om JFB gjort sitt jobb några gånger utan att ställa till besvär så är det väl en bra anläggning. Annars kunde man dela upp eluttag ute ligger på separat JFB / PSA.

En vit huv över centralen kunde väl bli tidsenligt snyggt. För inspiration se tex https://eldoninstallation.se/produkter/elcentraler/gangsakringscentraler/wu-dorrar/

Tvivlar väl på att det finns att köpa till gammal central så det kanske blir ett plåtslagarjobb. :p

• Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Fick precis vår elcentral bytt. Den gamla var mycket lik den du har samt att vi hade en jordfelsbrytare för hela anläggningen monterad bredvid.

Bytet kostade 10400 med moms, efter ROT och det som gjordes i samband med bytet var dels att dela upp anläggningen på flera jordfelsbrytare samt att dela upp grupperna då det var flera utgående ledningar som var kopplade till samma säkringar så att de nu har en varsin. Valde en kapsling med gott om extra utrymme för eventuell framtida utbyggnad.
I priset ingick också att flytta på ett par kapslingar för huvudsäkringsskyddet till elpatronerna i pannan samt en annan kopplingsbox.
Alla komponenter i den nya centralen är av fabrikat Hager.

Dyrt? Billigt? Ingen aning, men jag är grymt nöjd med firman som gjorde jobbet. Punktliga och tydliga!

• Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Till den centralen finn ingen huv original att köpa. Sen att byta något som fungerar och är bättre än automater.
Det något trendaktigt som infunnits i husägares huvuden och det ska vara så bra. Så ett klart nej till att byta och det är inte ekonomiskt försvarbart heller, Ta hellre ut damen/barnen i huset på en riktig god middag eller nöje för barn om det finns, det är billigare och ger mer för valutan

Jag betalade närmare 10k innan rot för att byta ut en identisk kapsling. Plåtkapsling från Eldon bestyckad med Hager dvärgar och 2st jordfelsbrytare, inga konstigheter.

Jag hade dåliga vibbar av en del installationer tidigare ägare var ansvarig för och hade en del svetsmärken i bottenstyckena samt saknade jordfelsbrytare helt, när det dessutom önskades ett par nya grupper cementerades beslutet.

Nu vet jag exakt vem som varit innanför kapslingen och dragit alla skruvar och det räcker nästan för att motivera kostnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.