Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Från ESV

1. E
    Medlem · jämtland · 22 663 inlägg

elmont

Medlem
    Elsäkerhetsverket har nyligen genomfört en granskning av 24 produkter från 22 olika e-handelsföretag där fokus var att köpa in produkter från svenska e- handelsföretag eller e-handelsföretag som uppfattas vara svenska då de har en .se-adress eller att sidan använder svensk text och valuta. Resultatet visade att 58 procent av de granskade produkterna hade så allvarliga brister att de plockades bort från marknaden. Det visade sig också att fyra företag inte var svenska samt att tre av dessa inte ens gick att få fram kontaktuppgifter till.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 28 192 inlägg
    Har du nån länk till undersökningen?

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 438 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Tyvärr väntat. Detta har vi ju tröskat förut och undermåliga produkter som direktimporteras via Wish eller en svensk sida som är en kostym på banggood eller aliexpress är ett jätteproblem. Tänk om folk kunde sluta köpa sån skit.

4. D
    Medlem · E · 25 392 inlägg
    Vag vet inte vad felet var på dessa saker. Men inte sällan är det allvarliga felet att det saknas ett papper på rätt språk.

5. E

elmont

Medlem
  6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 438 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Jag kan rekommendera BigClive om du har lite tid över. Det finns massa kul men tittar man på grejerna som kommer från Kinaleverantörer blir man mörkrädd.

https://www.youtube.com/c/Bigclive/videos

7. D
    Medlem · E · 25 392 inlägg
    Jag påstår inte på något sätt att det inte kommer skit från Kina.

8. useless
    Ja, läser man rapporten så fick 18 av 24 produkter anmärkning för att Svensk bruksanvisning saknas och 5 av 24 hade alvarliga tekniska brister.

• Laddar…
  9. E

elmont

Medlem
    Måste man läsa undersökningen innan man har åsikter om den?????

10. useless
    Nej, kvalificerade gissningar går nästan alltid hem. @Daniel 109 lyckades ju...

11. W
    Medlem · 1 948 inlägg
    Mycket av det så kallade kina skiten är samma skit som du kan köpa i svensk handel med ett påslag med flera hundra procent.
    Svensk handel kan anpassa sina priser så slipper folk importera skiten själv.

• Laddar…
  12. E

elmont

Medlem
    Skillnaden är väl att köper man i Sverige av en svensk affär har man ett visst "skydd" där säljare ska ta ansvar för att varan uppfyller kraven för varan.

• Laddar…
  13. Boilerplate4U
    Medlem · Tomte-tekniker · Nordpolen · 1 684 inlägg

Boilerplate4U

Medlem
    Bra att ELSV gör sporadisk kontroller men med tanke på utbudet är det tyvärr en piss i Mississippi. [Fyi är "ESV" förkortningen för "Ekonomistyrningsverket"]

OT - jag önskar att ELSV lägger mer krut på en tjänst som faktisk fungerar om vill få ta på en kompetent elektriker i ditt närområde. "Kolla elföretaget" som man marknadsförde som skulle revolutionera tillgången till "behörig" elektriker är ett skämt och forfarande full av brister. Jag skickade en lång lista med problem för något år sedan men inget är åtgärdat. Men å andra sidan borde jag inte vara förvånad när man utsett en politruk som GD med ett förflutet som förvaltningsdirektör och ekonomichef på Arbetsförmedlingen.

Egentligen fel tråd för det men: GAHHHHH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.