Hej,

Jag ska koppla in taklampor, men är lite osäker på vilken typ av lamppropp som passar till uttagen. Det jag har är följande:

Taktakuttag för lampkoppling på vit vägg, osäkerhet om lampproppens kompatibilitet
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit, ojordad lamppropp med två metallstift mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kallas ett sådant uttag och passar lampproppen jag har? Om inte, vad ska jag använda för lamppropp?

Tacksam för hjälp!
 
Ja, den lampproppen kan du använda, under förutsättning att lampan/armaturen är dubbelisolerad.

Om armaturen har jordtråd/jordplint så är det en jordad lamppropp du ska använda.

Om armaturen är en gammal klass0-armatur, alltså en som varken är dubbelisolerad eller jordad så är det en ojordad lamppropp du ska ha,
Ojordad vit lamppropp med två poler och skruvfästen på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Den bör väl fungera alldeles utmärkt. Vi hade sådana i vårt gamla hus där inget var jordat under de 35 åren vi bodde där. det är väl möjligtvis själva armaturen som man kopplar in som kanske inte är lämplig, men det bör våra kära elektriker här i forumet kunna svar dig på. Jag vet eg. inte vad som kan gå fel i resp val av armatur. Vi hade under alla år vi bodde i huset en kristallkrona med en hel del metall i kransar osv i vårt storarumstak. Nu var det väl ingen som höll i den och ett element samtidigt men det skulle man kunna gjort "om man haft långa armar". Men vänta ett tag så kommer nog nog klok person in och hjälper till.
/B
Edit: Tvåa på den
 
Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Den bör väl fungera alldeles utmärkt. Vi hade sådana i vårt gamla hus där inget var jordat under de 35 åren vi bodde där. det är väl möjligtvis själva armaturen som man kopplar in som kanske inte är lämplig, men det bör våra kära elektriker här i forumet kunna svar dig på. Jag vet eg. inte vad som kan gå fel i resp val av armatur. Vi hade under alla år vi bodde i huset en kristallkrona med en hel del metall i kransar osv i vårt storarumstak. Nu var det väl ingen som höll i den och ett element samtidigt men det skulle man kunna gjort "om man haft långa armar". Men vänta ett tag så kommer nog nog klok person in och hjälper till.
/B
Edit: Tvåa på den
I TS lamputtag (som är ett gammalt klass0-uttag) får det anslutas klass0-armaturer (enkelisolerade), klass1-armaturer (skyddsjordade) och klass2-armaturer (dubbelisolerade), samt givetvis även klass3-armaturer (SELV, klenspänning).

Exakt vilken lamppropp/stickkontakt det ska vara på armaturen/apparaten beror på vilken klassning armaturen/apparaten är byggd för.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Vi hade under alla år vi bodde i huset en kristallkrona med en hel del metall i kransar osv i vårt storarumstak.
Bara för att armaturen är ”helt i metall” så behöver det inte betyda att armaturen är varken klass0 eller klass1 utan kan vara en klass2.
Det hela hänger på hur armaturen är konstruerad.
Det finns många armaturer som säljs idag som är ”helt i metall” men som ändå är klass2, skulle säga att större delen av alla inomhusarmaturer är klass2-armaturer.

Förr så fanns ”skyddet” ”isolerad miljö”, alltså där rummets konstruktion var en del av isolationen. Man ”såg mellan fingrarna” gällande radiatorer och dess koppling till jord.
Från 1994 (om jag minns rätt) så får man inte längre bygga ”isolerad miljö” utan allt måste vara antingen dubbelisolerat eller skyddsjordat, gäller nybyggnation & ”större” ändring.
 
G grimble skrev:
Tack för snabba svar! Denna ska jag använda: [länk]

Den har symbol för dubbelisolering, så jag antar att den är klass 2 då?

Är det bara att tuta och köra då?

Jag var fundersam när uttaget är runt, men proppen har en rak kant på ena sidan. Men det spelar alltså ingen roll?
Det är en äldre och en nyare standard av dessa runda lamputtag. Det du har i taket är den äldre utan rak kant och din propp den nyare med kant. Bara att köra ihop dem. Pinnarna på stickproppen kan vara lite tjockare än den gamla standarden men det märker du. Får du inte i den så kan man byta ut uttaget mot ett nyare eller ta bort det och sticka trådarna direkt i klämman enligt bruksanvisningen.

Glöm inte att stänga av strömmen oavsett.
 
G grimble skrev:
Tack för snabba svar! Denna ska jag använda: [länk]

Den har symbol för dubbelisolering, så jag antar att den är klass 2 då?

Är det bara att tuta och köra då?

Jag var fundersam när uttaget är runt, men proppen har en rak kant på ena sidan. Men det spelar alltså ingen roll?
Den lampproppen du visade i första inlägget är det du ”ska”/bör ha till aktuella lampan och som passar i uttaget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.