Det lät lite mysko från mitt elskåp, efter lite lyssnande var det en av säkringarna (20A) på inkommande som lät. Skruvade ur (den varma!) säkringen och mycket riktigt var det bränt i passdelen. Säkringen sitter innan huvudbrytaren och innan elmätaren. Måste man tillkalla elektriker? Har ett verktyg (i plast...) liggande någonstans, dags att köpa gummihandskar?
Satt in en säkring med lite mindre sot på och skruvade i hårt.
Satt in en säkring med lite mindre sot på och skruvade i hårt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Då är det bara att byta. Se till att den nya blir ordentligt bottendragen.M -MH- skrev:
Och handskar behövs inte. Problemet är inte spänningen, utan att kortslutningsströmmen är elak (risk för ljusbåge). Det skall dock mycket till för att man skall lyckas åstadkomma en farlig situation om man bara byter passdel med locket på. (Ja, kortslut inte mellan säkringsgängan och skenan, men det är ju ganska svårt att få till det med om man tänker efter lite före.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
En tur till Jula.
Äldre modell av brytare och porslin.
Allt tog ca 30s, förutom när jag tappade den gamla passdelen i hållaren, vilket tog 10 min att pilla ut. Motstod frestelsen att använda fingrarna.
Bytte allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre modell av brytare och porslin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt tog ca 30s, förutom när jag tappade den gamla passdelen i hållaren, vilket tog 10 min att pilla ut. Motstod frestelsen att använda fingrarna.
Bytte allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
