Det lät lite mysko från mitt elskåp, efter lite lyssnande var det en av säkringarna (20A) på inkommande som lät. Skruvade ur (den varma!) säkringen och mycket riktigt var det bränt i passdelen. Säkringen sitter innan huvudbrytaren och innan elmätaren. Måste man tillkalla elektriker? Har ett verktyg (i plast...) liggande någonstans, dags att köpa gummihandskar?

Satt in en säkring med lite mindre sot på och skruvade i hårt.

Har det fräst länge kan du behöva göra något. Lättast att avgöra är om du skruvar ur säkringen och lägger upp en bild på botten.

Ja, jag måste byta passdel.

M -MH- skrev:
Ja, jag måste byta passdel.
Då är det bara att byta. Se till att den nya blir ordentligt bottendragen.

Och handskar behövs inte. Problemet är inte spänningen, utan att kortslutningsströmmen är elak (risk för ljusbåge). Det skall dock mycket till för att man skall lyckas åstadkomma en farlig situation om man bara byter passdel med locket på. (Ja, kortslut inte mellan säkringsgängan och skenan, men det är ju ganska svårt att få till det med om man tänker efter lite före.)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Skadar inte att kolla i propphuven också om det varit onormalt varmt och glapp i andra änden.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Bra tänkt, bör nog byta den också. Antar att en modern huv passar till antik porslinshållare?

M -MH- skrev:
Bra tänkt, bör nog byta den också. Antar att en modern huv passar till antik porslinshållare?
Japp. Bara det är rätt gänga (alltså rätt storlek) så är det inga skillnader.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Bara det är rätt gänga (alltså rätt storlek) så är det inga skillnader.
Och är det fel så är det "tokfel". Går inte att ta miste.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
En tur till Jula.
En äldre modell vit porslinsbrytare och dess förpackning på en grön bänk mot bakgrund av ett rött staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre modell av brytare och porslin.
Tre äldre porslinsbrytare monterade på en vägg med synliga anslutna ledningar och en 25A säkerhetsbrytare.
Skapa konto

Allt tog ca 30s, förutom när jag tappade den gamla passdelen i hållaren, vilket tog 10 min att pilla ut. Motstod frestelsen att använda fingrarna.

Bytte allt.
Äldre brytare och porslinshållare på träyta, delvis tagna isär.
Skapa konto

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Rätt delar utbytta! Se till att dra åt säkringarna ordentligt nu.
Jag har sett betydligt värre!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.