Mikael_L
J Jensa86 skrev:
ifall du är rädd för att viktiga saker ska bli strömlösa "i onödan". När jag gjorde om elen i mitt förra hus installerade jag tex en separat JFB för värme,
Värmen i huset är väl ganska viktigt, är du inte rädd att JFB för värme löser ut?
O olotor skrev:
Kan man inte sätta dit en personskyddsautomat som täcker värmepumpen?
Samma problem här.

Jag sätter aldrig värmesystemet bakom en JFB om det inte är stickproppsanslutet.
Möjligen ifall tillverkaren mycket tydligt KRÄVER detta i sina anvisningar.

Tyvärr är många tillverkare lite fega och okunniga om regelverken, och de hämtar någon uppgift från något direktiv eller standard som de uttyder till att skriva in som något krav i installationen.
Ett känt exempel är det PAX i många år skrev sina inkopplingsanvisningar om ett krav på allpolig brytning av deras badrumsfläktar. Vilket har gett mången elektriker och kund gråa hår.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad heter innedelen? Om det är en EHST20D-YM9D så hittar jag ingen inbyggd JFB i manualen, utan det står att man ska sätta dit en separat sådan.

[bild]
Jag har samma modellbeteckning. Det sitter JFB till elpatronerna.

Se bifogad bild. Säkring och ytterliggare JFB till höger är något jag själv kompletterat med till en extern cirkulationspump.

• Elcentral med jordfelsbrytare märkt 30A och ytterligare elektriska komponenter, säkringar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael: Om något händer med pumpen, är det inte bra att säkra den med en egen brytare så att pumpen inte löser ut resten av huset?

Mikael_L
O olotor skrev:
Mikael: Om något händer med pumpen, är det inte bra att säkra den med en egen brytare så att pumpen inte löser ut resten av huset?
En säkerhetsbrytare är bra att ha. Det brukar jag sätta upp (men är det enfas luft/luft-VP så duger det bra med ett uttag och stickpropp på pumpen om det ser tillräckligt snyggt ut och kunden är med på det).
Rent principiellt skulle man kanske kunna se säkringarna som säkerhetsbrytare, då de flesta sorter och fabrikat har frånskiljaregenskaper.
Men i allt annat än privata hem anser jag det förkastligt som val, och medvetna kunder skulle inte godkänna det.

I privata hem kan det vara tänkbart, men så fort det är fast anslutna trefasmaskiner av alla de slag sätter jag alltid upp en säkerhetsbrytare. Om det kommer tekniker som ska reparera eller underhålla vill de bryta strömmen på ett brytställe de har uppsikt över.

Säkring behövs alltid, åtminstone som skydd för ledningen fram till förbrukaren.

En JFB kan man diskutera runt en massa om.
Behövs det? Är det dåligt?
Behövs 30mA (personskydd) eller ska man välja 100mA eller 300mA? Varför? Vad skyddar den då för?
Det finns så mycket att tänka på runt JFB så jag orkar nog inte skriva ner alla mina tankar ikväll i alla fall.

H
Kom ihåg om ni monterar kondenstråg med värmekabel till era värmepumpar så ska den ha jordfelsbrytare

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Så det är värmekabeln som kräver en JFB?

Mikael_L
Ja med ev värmekabel får man faktiskt se upp. Då kan krav på JFB vara oomkullrunkeligt.

Bäst att noga läsa installationsanvisningen eller sätta JFB bara för säkerhets skull om man inte orkar sätta sig in.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
.... Där kan man då komplettera värmepumpen med en 300 mA JFB för att säkerställa att kraven på frånkopplingstid uppfylls. En 300 mA är också användbar för att upptäcka begynnande isolationsfel i elpatronen, vilket kommer att ske förr eller senare.
Så är jag nästan säker på vi gjorde (orkar inte gå ned i källaren och kolla) - VP ligger under en egen brytare (med elmätare) som har en sådan 300mA JFB (antar jag det är).

Sen har jag två JFB till, en "grovt" för "husets boningsdel" och en för "källare och utomhusuttag".
När jag kopplade laddbox fick jag dessutom en undercentral med egen JFB som kommer få supplya det mesta av kommande utomhusel.

Jag har för mig resonemangen med elektrikern var att varje JFB bör ha någon lampa som ofta är på kopplad till sig så att man upptäcker om strömmen har gått (tex pga en motorvärmarkabel som ligger i snöslask) och att om kyl/frys sitter bakom JFB så ska det helst inte vara samma som den som tex motorvärmaruttag ligger på plus att den ska ta med nåt mer som man direkt märker. Jag har mitt larm kopplat bakom den ena JFB samt min router/fiber bakom den andra. Om larmet skickar "strömavbrott" (via mobilnätet) men jag når min hemautomation (fibern är uppe) så vet jag att isåfall har kyl/frys JFB gått men inte hela huset utan ström.

Om värmen lägger av vet jag det inte, annat än när temperaturen i huset kryper nedåt, det kan jag avläsa på hemautomationen. Nu är jag hemmakär så jag är sällan borta längre tider från huset, men det kan ändå vara bra att veta om strömmen är på, en smält frys är inte kul och kan hända över en helg.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.