14 111 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Krav på JFB före värmepump?
Värmen i huset är väl ganska viktigt, är du inte rädd att JFB för värme löser ut?J Jensa86 skrev:
Samma problem här.O olotor skrev:
Jag sätter aldrig värmesystemet bakom en JFB om det inte är stickproppsanslutet.
Möjligen ifall tillverkaren mycket tydligt KRÄVER detta i sina anvisningar.
Tyvärr är många tillverkare lite fega och okunniga om regelverken, och de hämtar någon uppgift från något direktiv eller standard som de uttyder till att skriva in som något krav i installationen.
Ett känt exempel är det PAX i många år skrev sina inkopplingsanvisningar om ett krav på allpolig brytning av deras badrumsfläktar. Vilket har gett mången elektriker och kund gråa hår.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Jag har samma modellbeteckning. Det sitter JFB till elpatronerna.useless skrev:
Se bifogad bild. Säkring och ytterliggare JFB till höger är något jag själv kompletterat med till en extern cirkulationspump.
En säkerhetsbrytare är bra att ha. Det brukar jag sätta upp (men är det enfas luft/luft-VP så duger det bra med ett uttag och stickpropp på pumpen om det ser tillräckligt snyggt ut och kunden är med på det).O olotor skrev:
Rent principiellt skulle man kanske kunna se säkringarna som säkerhetsbrytare, då de flesta sorter och fabrikat har frånskiljaregenskaper.
Men i allt annat än privata hem anser jag det förkastligt som val, och medvetna kunder skulle inte godkänna det.
I privata hem kan det vara tänkbart, men så fort det är fast anslutna trefasmaskiner av alla de slag sätter jag alltid upp en säkerhetsbrytare. Om det kommer tekniker som ska reparera eller underhålla vill de bryta strömmen på ett brytställe de har uppsikt över.
Säkring behövs alltid, åtminstone som skydd för ledningen fram till förbrukaren.
En JFB kan man diskutera runt en massa om.
Behövs det? Är det dåligt?
Behövs 30mA (personskydd) eller ska man välja 100mA eller 300mA? Varför? Vad skyddar den då för?
Det finns så mycket att tänka på runt JFB så jag orkar nog inte skriva ner alla mina tankar ikväll i alla fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Så det är värmekabeln som kräver en JFB?
Så är jag nästan säker på vi gjorde (orkar inte gå ned i källaren och kolla) - VP ligger under en egen brytare (med elmätare) som har en sådan 300mA JFB (antar jag det är).Bo.Siltberg skrev:
Sen har jag två JFB till, en "grovt" för "husets boningsdel" och en för "källare och utomhusuttag".
När jag kopplade laddbox fick jag dessutom en undercentral med egen JFB som kommer få supplya det mesta av kommande utomhusel.
Jag har för mig resonemangen med elektrikern var att varje JFB bör ha någon lampa som ofta är på kopplad till sig så att man upptäcker om strömmen har gått (tex pga en motorvärmarkabel som ligger i snöslask) och att om kyl/frys sitter bakom JFB så ska det helst inte vara samma som den som tex motorvärmaruttag ligger på plus att den ska ta med nåt mer som man direkt märker. Jag har mitt larm kopplat bakom den ena JFB samt min router/fiber bakom den andra. Om larmet skickar "strömavbrott" (via mobilnätet) men jag når min hemautomation (fibern är uppe) så vet jag att isåfall har kyl/frys JFB gått men inte hela huset utan ström.
Om värmen lägger av vet jag det inte, annat än när temperaturen i huset kryper nedåt, det kan jag avläsa på hemautomationen. Nu är jag hemmakär så jag är sällan borta längre tider från huset, men det kan ändå vara bra att veta om strömmen är på, en smält frys är inte kul och kan hända över en helg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden