T tompaah7503 skrev:
En Shelly 2,5 löser ditt behov för 200 kr.
Två kanaler, max 10 A vardera och har energimätning. Fungerar i en del smarthem-system men fungerar också helt stand-alone.
[länk]
200 plus en ny kontroller då det redan finns en Telldus Tellstick på plats och hittar ingen av deras med 2 helt separata kanaler. De flesta använder nolla som gemensam utan då blir det 2 st
Nexa WMR-3000 vilket helt klart fungerar men kändes klumpigt mot att bryta nollan till dessa 2 kontaktorer med samma relä.
Kanske jag som inte hittar någon annan med 2 fristående brytningar som funkar mot Telstick så är det ju lysande.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
200 plus en ny kontroller då det redan finns en Telldus Tellstick på plats och hittar ingen av deras med 2 helt separata kanaler. De flesta använder nolla som gemensam utan då blir det 2 st
Nexa WMR-3000 vilket helt klart fungerar men kändes klumpigt mot att bryta nollan till dessa 2 kontaktorer med samma relä.
Kanske jag som inte hittar någon annan med 2 fristående brytningar som funkar mot Telstick så är det ju lysande.
Shelly som jag tipsade om behöver ingen ny kontroller, det finns inte ens någon kontroller till den.
Den fungerar fristående. Styrs antingen direkt i webgränssnittet till den eller ansluter till deras molntjänst och så app till det.
 
T tompaah7503 skrev:
Shelly som jag tipsade om behöver ingen ny kontroller, det finns inte ens någon kontroller till den.
Den fungerar fristående. Styrs antingen direkt i webgränssnittet till den eller ansluter till deras molntjänst och så app till det.
Frågan är om den passar helt till det TS vill ha dvs två helt fria reläkontakter. Den Shellyn verkar försörjas via L som samtidigt är ena polen för reläerna. Eventuellt borde den gå att använda med nuvarande manöver kopplade till puckens ingångar och något vettigt val av konfig på dem.
 
GK100 GK100 skrev:
Frågan är om den passar helt till det TS vill ha dvs två helt fria reläkontakter. Den Shellyn verkar försörjas via L som samtidigt är ena polen för reläerna. Eventuellt borde den gå att använda med nuvarande manöver kopplade till puckens ingångar och något vettigt val av konfig på dem.
Ja, jag är inte helt med på noterna över vad för slags scenario som TS har här.
Om bägge förbrukarna är på samma fas så borde det fungera, under förutsättning att man kan ha Shellyn på en plats där både fas, noll och tändtrådar passerar.
 
Grejen är att det inte är fas som ska brytas utan det är 2 st olika tändtrådar som inte ska ha någon kontakt mellan sig.
Shelly har ingen kontroller vilket låter bra.Men jag har redan en som funkar utmärkt med både möjlighet att styra manuellt och enligt shema.
Så nu vet ni lite mer förutsättningar. Får köra dubbla brytare om det krävs men ser fortfarande inte risken med att bryta 0an i detta fall då det är tydligt och allt håller sig inom apparatskåpet.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Grejen är att det inte är fas som ska brytas utan det är 2 st olika tändtrådar som inte ska ha någon kontakt mellan sig.
Shelly har ingen kontroller vilket låter bra.Men jag har redan en som funkar utmärkt med både möjlighet att styra manuellt och enligt shema.
Så nu vet ni lite mer förutsättningar. Får köra dubbla brytare om det krävs men ser fortfarande inte risken med att bryta 0an i detta fall då det är tydligt och allt håller sig inom apparatskåpet.
Har du någon puck du vet är ok funktionellt som du vill ha det är det som sagts tidigare inget problem med att du lägger den på nollsidan av kontaktorerna.

Shelly som tompaah länkar till borde också gå att använda om du lägger tändtrådarna till ingångarna och manövrerar med reläerna som vanligt med fas till kontaktorerna. Du får lägga fast matning till L och N på den i så fall.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du någon puck du vet är ok funktionellt som du vill ha det är det som sagts tidigare inget problem med att du lägger den på nollsidan av kontaktorerna.
Tack. Använder en Nexa WMR-3000 på annat ställe och den har potensialfri brytning som jag behöver.
Ser helt enkelt till att märka allt tydligt så ingen missar hur det är kopplat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.