Renoveringsnovis
· Växjö
· 37 inlägg
Hej alla kloka
Jag håller på göra om i mitt kök och nu har jag en liten fråga.
Kort så har jag en äldre alliance-fläkt som ska bytas till en ny. Den här frågan rör bara installationen av själva fläktkåpan som också ska kopplas till centralfläkten.
När jag tog bort hela köksskåpet för att se hur det såg ut allting så ser inte elinstallation särskilt ”fackmannamässig” ut? Mest en massa trådar som härjar runt enligt en novis som mig
Vad är det jag behöver ha elektrikern att göra? Ska de sätta något uttag där, eller ska det se ut såhär även när de kopplat in den nya fläkten?
Det kommer även i fortsättningen vara en underbyggd fläkt så det kommer ju inte synas, men mest att jag får det gjort ordentligt.
Säkert en jättedum fråga men jag vill inte lägga massa pengar på att elektrikern gör onödigt med jobb som inte krävs, men inte heller att de kopplar in på tokigt vis bara för att det var så innan
Tack för alla svar på förhand!
Jag håller på göra om i mitt kök och nu har jag en liten fråga.
Kort så har jag en äldre alliance-fläkt som ska bytas till en ny. Den här frågan rör bara installationen av själva fläktkåpan som också ska kopplas till centralfläkten.
När jag tog bort hela köksskåpet för att se hur det såg ut allting så ser inte elinstallation särskilt ”fackmannamässig” ut? Mest en massa trådar som härjar runt enligt en novis som mig
Vad är det jag behöver ha elektrikern att göra? Ska de sätta något uttag där, eller ska det se ut såhär även när de kopplat in den nya fläkten?
Det kommer även i fortsättningen vara en underbyggd fläkt så det kommer ju inte synas, men mest att jag får det gjort ordentligt.
Säkert en jättedum fråga men jag vill inte lägga massa pengar på att elektrikern gör onödigt med jobb som inte krävs, men inte heller att de kopplar in på tokigt vis bara för att det var så innan
Tack för alla svar på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag hoppas att det är en installationsledning typ EKK vi ser på bilden, alltså den som går nedåt till fläkten. Då är det bara lite ofackmannamässigt - ett klammer eller två. Givetvis sitter det väl ett doslock över dosan, ett näslock?
Dosan ser dessutom märklig ut då den inte ser ut som en normal kopplingsdosa, men den är kanske väldigt gammal.
Om det däremot är en mjuk anslutningsledning typ RKK som går nedåt, då är det lite mer fel, olämpliga anslutningsklämmor, ingen dragavlastning. Inga stora fel alltså.
Hur som helst tycker jag inte du behöver be elektrikern göra något speciellt här, utan bara säga "fixa detta" och det kommer då med all säkerhet att bli bra. Ett uttag går inte då du bör ha fyra ledare i sladden, en som styr takfläkten. Men en anslutningsdosa kanske kan vara aktuell.
Dosan ser dessutom märklig ut då den inte ser ut som en normal kopplingsdosa, men den är kanske väldigt gammal.
Om det däremot är en mjuk anslutningsledning typ RKK som går nedåt, då är det lite mer fel, olämpliga anslutningsklämmor, ingen dragavlastning. Inga stora fel alltså.
Hur som helst tycker jag inte du behöver be elektrikern göra något speciellt här, utan bara säga "fixa detta" och det kommer då med all säkerhet att bli bra. Ett uttag går inte då du bör ha fyra ledare i sladden, en som styr takfläkten. Men en anslutningsdosa kanske kan vara aktuell.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Växjö
· 37 inlägg
Tack för ditt fina svar ☺️Bo.Siltberg skrev:
Jag hoppas att det är en installationsledning typ EKK vi ser på bilden, alltså den som går nedåt till fläkten. Då är det bara lite ofackmannamässigt - ett klammer eller två. Givetvis sitter det väl ett doslock över dosan, ett näslock?
Dosan ser dessutom märklig ut då den inte ser ut som en normal kopplingsdosa, men den är kanske väldigt gammal.
Om det däremot är en mjuk anslutningsledning typ RKK som går nedåt, då är det lite mer fel, olämpliga anslutningsklämmor, ingen dragavlastning. Inga stora fel alltså.
Hur som helst tycker jag inte du behöver be elektrikern göra något speciellt här, utan bara säga "fixa detta" och det kommer då med all säkerhet att bli bra. Ett uttag går inte då du bör ha fyra ledare i sladden, en som styr takfläkten. Men en anslutningsdosa kanske kan vara aktuell.
Den vita sladden är den fabriksmonterade som sitter på fläkten, så antar den är ok
Och det sitter ett sånt där vanligt täcklock över, men alltså inte för nu för bildens skull
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

