Byggahus.se
Är det nu vi gemensamt i denna tråd ska sjunga "We shall overcome"?
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte syftet med detta inlägg! Om det är att tydligt visa otacksamhet förr vårt engagemang kring dina frågeställningar så lyckas du bra!
Det kunde vara trevligt om ditt tjafs i frågan kunde dämpas lite. Jag förstår att det är att hoppas på för mycket. Det tillför ytterst lite i en tråd där i primcip allt var klarlagt efter tio inlägg.
 
  • Gilla
rolflidvall och 2 till
  • Laddar…
Nej, nu känner jag att det har blivit lite väl tråkig ton från min sida. Frustrerande när det känns som att man blir misstrodd men förstår att många av era frågor och tips är i bästa välmening.

Jag känner i alla fall att jag har koll på det jag behöver nu och kommer gå vidare med att hitta en elektriker som får komma och hjälpa mig besluta vad som är bäst att göra härifrån. Tack för den här gången!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker deffenitivt att du ska anmäla företaget som gjort detta och låta nya firman dokumentera allt.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag tycker deffenitivt att du ska anmäla företaget som gjort detta och låta nya firman dokumentera allt.
Mycket möjligt att jag gör det. Inte alls nöjd med de i många avseenden och detta var grädden på moset. Att de sen inte vill svara nu när jag påpekat att det handlar om en olaglig installation gör inte saken bättre.

Smart idé att låta nya firman dokumentera, de som vet hur det borde se ut.
 
I IzabellaS skrev:
Och nu senast att han kanske skrev att de bara bytte lock för att det redan fanns jordkabel dragen till varje uttag - varför i hela friden skulle någon ha genomfört det arbetet och sen satt tillbaka ojordade uttag? Det för mig är rena konspirationer som har 0 förankring i verkligheten. Och att det verkar som att ni tror mer på dessa teorier än på det hantverkarna själv säger, lite lustigt bara.
I vår villa som är byggd -69/-70 så var jordtråd framdragen till alla dosor, men det satt bara jordade uttag i de rum där dåvarande regelverk krävde jordade uttag.

Så när vi köpte huset för ca 15 år sedan så var all el original, det enda som behövdes göras för att få jordade uttag var att byta alla uttag samt att se till att alla jordtrådar var ihopkopplade.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I vår villa som är byggd -69/-70 så var jordtråd framdragen till alla dosor, men det satt bara jordade uttag i de rum där dåvarande regelverk krävde jordade uttag.

Så när vi köpte huset för ca 15 år sedan så var all el original, det enda som behövdes göras för att få jordade uttag var att byta alla uttag samt att se till att alla jordtrådar var ihopkopplade.
Praktiskt, hade varit skönt att sitta i samma sits!
 
Fairlane
I IzabellaS skrev:
Du får ursäkta om era tips inte väger lika tungt längre nu när det är bevisat att era teorier om att uttagen ändå skulle varit jordade bara var rena spekulationer.
Självklart var det rena spekulationer, liksom allt annat. Det är ju en spekulation om man kunde lita på att den person du talade med hade någon som helst koll, med tanke på hans ordval "lock".

Jag var en av som funderade över möjligheten att det trots allt var jordat. Möjligheten, betyder ju inte att jag nödvändigt trodde att det var det mest sannolika, utan bara att det inte kunde uteslutas helt bara för att det en person med noll kunskap om el, hantverkaren, sagt så. Eftersom det blev en ÄTA för att det var mer komplicerat än förväntat så tänkte jag att det var möjligt. Jag trodde ärligt talat inte att någon på allvar lämnade en offert på att byta halva uttag.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
richardtenggren
Demmpa Demmpa skrev:
I vår villa som är byggd -69/-70 så var jordtråd framdragen till alla dosor, men det satt bara jordade uttag i de rum där dåvarande regelverk krävde jordade uttag.

Så när vi köpte huset för ca 15 år sedan så var all el original, det enda som behövdes göras för att få jordade uttag var att byta alla uttag samt att se till att alla jordtrådar var ihopkopplade.
Samma hemma i vårt hus, byggt -73, så det förekommer men kanske beror på elektriker eller hur kostnadspressad entreprenaden var. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.