imported_Benno imported_Benno skrev:
gamla element brukar vara fulla av damm
Och vad gör det ur ett besparingsperspektiv? :thinking:

Att dammiga element kan vara en brandrisk är dock sant men inte så relevant här.
 
  • Gilla
Mankie
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Visst sparar man el med nya element då man smidigt sänka temperaturen delar av dygnet och när man är bortrest. Man går ju inte runt och vrider ner värmen varje kväll annars men nya element har sparfunktion och vissa kan programmeras och fjärrstyras. Gamla termostater är oprecisa och gamla element brukar vara fulla av damm, som visserligen går att städa ur. Investeringskostnaden gör att det dröjer innan man sparat några pengar. Men el kan man spara.
Nattsänkning sparar, marginellt.
 
  • Gilla
Mankie
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och vad gör det ur ett besparingsperspektiv? :thinking:

Att dammiga element kan vara en brandrisk är dock sant men inte så relevant här.
Tja, man kan ju lägga en filt kring elementet också. Det blir ju inte varmare i rummet.
Men det muggiga elementet på bilden skulle jag byta oavsett, om det inte är ebb i kassan.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tja, man kan ju lägga en filt kring elementet också. Det blir ju inte varmare i rummet.
Men det muggiga elementet på bilden skulle jag byta oavsett, om det inte är ebb i kassan.
Fick jag välja med helt nya radiatorer eller en luft luft pump skulle jag gått för pumpen varje dag i veckan. Men visst är det bara en radiator och smålt i kassan så skulle jag damsuga ur och kolla så den inte står på hela tiden. Vi bytte alla i huset för 20 år sedan från liknande och kunde helt klart skruva ner temperatur på grund av att de nya hade en jämnare styrning och då ett bekvämare klimat utan temperatur svängningar.
 
Hur mycket (lite) man kan spara någon energi genom nattsänkning beror på hur (o)isolerad bostaden är.
Ju bättre isolerad bostaden är ju mindre sparar man på nattsänkning.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tja, man kan ju lägga en filt kring elementet också. Det blir ju inte varmare i rummet.
Vad menar du? Självklart är det bra att hålla elementet någorlunda dammfritt men på vilket sätt skulle damm påverka ett elements verkningsgrad? TS frågeställning handlar om att eventuellt byta element för att få "nya energi snåla element".
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.