17 359 läst ·
27 svar
17k läst
27 svar
Perilex uttag, kan det vara olika spänning?
Vad gäller garanti från spistillverkaren är är det ganska enkelt: Är spisen felaktigt inkopplad så den får 400V så får du skylla dig själv. Om det sen var du eller en auktoriserad elektriker som kopplade fel skiter spistillverkaren i.
Däremot blir ju den auktoriserade elektrikern ersättningsskyldig om vederbörande kopplar fel så spisen blir grillad, men det har ju ingenting med varken spistillverkarens garanti eller din försäkring att göra.
Däremot blir ju den auktoriserade elektrikern ersättningsskyldig om vederbörande kopplar fel så spisen blir grillad, men det har ju ingenting med varken spistillverkarens garanti eller din försäkring att göra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Detta är en gammal och mycket seglivad myt som ingen hittills har funnit något förankring för. Kanske kan du peka på källan till ditt påstående och vad du menar med att försäkringen inte gäller?E Kendy skrev:
För det andra ger vi råd på detta forum för att undvika försäkringsärenden. Om du inte kan tyda installationsanvisningen så är du i gott sällskap, men vi på forumet kan tyda den. Med rätt anvisningar är det sedan vanligen enkelt att ansluta en spis.
Du kan enkelt mäta upp det själv för att kontrollera vad som är framdraget. Använd en multimeter. Sätt på multimetern och ställ in den på växelspänningsmätning (Vac) på ett område större än 400 V (den i länken 600 Vac).
På din kontakt ser du vart faserna är, L1, L2 och L3 - den som saknar stift är där nollan i vägguttaget ska sitta. Det är hålet uppe till vänster i vägguttaget.
1) Sätt ena mätstiftet från multimetern i nollan och mät sedan med den andra mot respektive fas. Det ska visa ca 230 V i varje fas.
2) Sätt ena mätstiftet mot jord (hålet i mitten i vägguttaget) och mät mot varje fas, det ska fortfarande visa ca 230 V i varje fas.
3) Sätt ena mätstiftet till en fas (t.ex. L1). Mät mot de andra faserna (L2 & L3). Det ska visa ca 400 V.
Nu har du mätt upp uttaget och stämmer värdena är det bara byta till en annan spis med perilexkontakt.
Om någon mätning inte stämmer så måste det åtgärdas och då är det dags att ringa in elektriker. Det är möjligt att mätningen 1) ovan visar 0 vilket innebär att ingen ledare finns framdragen och elektriker måste då åtgärda det.
Det är inte raketforskning att mäta upp, men man ska komma ihåg att det är starkström som är potentiellt livsfarlig, så känner du dig osäker ta in elektriker redan där.
På din kontakt ser du vart faserna är, L1, L2 och L3 - den som saknar stift är där nollan i vägguttaget ska sitta. Det är hålet uppe till vänster i vägguttaget.
1) Sätt ena mätstiftet från multimetern i nollan och mät sedan med den andra mot respektive fas. Det ska visa ca 230 V i varje fas.
2) Sätt ena mätstiftet mot jord (hålet i mitten i vägguttaget) och mät mot varje fas, det ska fortfarande visa ca 230 V i varje fas.
3) Sätt ena mätstiftet till en fas (t.ex. L1). Mät mot de andra faserna (L2 & L3). Det ska visa ca 400 V.
Nu har du mätt upp uttaget och stämmer värdena är det bara byta till en annan spis med perilexkontakt.
Om någon mätning inte stämmer så måste det åtgärdas och då är det dags att ringa in elektriker. Det är möjligt att mätningen 1) ovan visar 0 vilket innebär att ingen ledare finns framdragen och elektriker måste då åtgärda det.
Det är inte raketforskning att mäta upp, men man ska komma ihåg att det är starkström som är potentiellt livsfarlig, så känner du dig osäker ta in elektriker redan där.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bara för att själva installationen är utförd av icke behörig person så slutar inte försäkringen att gälla.E Kendy skrev:
Om det händer en olycka och det visar sig att det är på grund av en felaktig installation (oberoende om den är gjord av behörig person eller obehörig person) så gäller fortfarande försäkringen. Däremot så kan ersättningen minskas om det framkommer att det är en obehörig som har gjort installationen.
min dotter hade en mindre brand i elen i sitt förråd i garaget, hon ringde försäkringsbolaget och fick till svar ring en elektriker och skicka in fakturan, inga frågor om vem som kopplat in elen
tilläggas skall att det inte var något fel på själva installationen som orsakade branden utan det var troligen handhavandefel
tilläggas skall att det inte var något fel på själva installationen som orsakade branden utan det var troligen handhavandefel
Tack för utförligt svar! . Hade dock flytet att en elektriker kollade (gratis!) att uttaget är fullkopplat dvs nollan framdragen.B byabin skrev:Du kan enkelt mäta upp det själv för att kontrollera vad som är framdraget. Använd en multimeter. Sätt på multimetern och ställ in den på växelspänningsmätning (Vac) på ett område större än 400 V (den i länken 600 Vac).
På din kontakt ser du vart faserna är, L1, L2 och L3 - den som saknar stift är där nollan i vägguttaget ska sitta. Det är hålet uppe till vänster i vägguttaget.
1) Sätt ena mätstiftet från multimetern i nollan och mät sedan med den andra mot respektive fas. Det ska visa ca 230 V i varje fas.
2) Sätt ena mätstiftet mot jord (hålet i mitten i vägguttaget) och mät mot varje fas, det ska fortfarande visa ca 230 V i varje fas.
3) Sätt ena mätstiftet till en fas (t.ex. L1). Mät mot de andra faserna (L2 & L3). Det ska visa ca 400 V.
Nu har du mätt upp uttaget och stämmer värdena är det bara byta till en annan spis med perilexkontakt.
Om någon mätning inte stämmer så måste det åtgärdas och då är det dags att ringa in elektriker. Det är möjligt att mätningen 1) ovan visar 0 vilket innebär att ingen ledare finns framdragen och elektriker måste då åtgärda det.
Det är inte raketforskning att mäta upp, men man ska komma ihåg att det är starkström som är potentiellt livsfarlig, så känner du dig osäker ta in elektriker redan där.
Så nu står min nya spis 230v och väntar på att jag bara ska plugga in den . Livrädd att nått ska vara fel men tre faser 400v och en 230v spis ska ju gå bra efter allt jag läst på?!
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jo., OM nollan finns framdragen så går det att koppla in både 400V spisar och 230V spisar. Nollan SKALL alltid vara framdragen till ett perilexuttag. Men tyvärr så har det slarvats genom åren. Förr var spisar i princip alltid gjorda för 400V, därmed var det onödigt att dra fram nollan (utom att reglerna föreskrev det).U Ulrica85 skrev:Tack för utförligt svar! . Hade dock flytet att en elektriker kollade (gratis!) att uttaget är fullkopplat dvs nollan framdragen.
Så nu står min nya spis 230v och väntar på att jag bara ska plugga in den . Livrädd att nått ska vara fel men tre faser 400v och en 230v spis ska ju gå bra efter allt jag läst på?!
Det finns nolla framdragen. Så då ska jag våga koppla in bara.H hempularen skrev:Jo., OM nollan finns framdragen så går det att koppla in både 400V spisar och 230V spisar. Nollan SKALL alltid vara framdragen till ett perilexuttag. Men tyvärr så har det slarvats genom åren. Förr var spisar i princip alltid gjorda för 400V, därmed var det onödigt att dra fram nollan (utom att reglerna föreskrev det).
Dock så tyckte elektrikern att jag skulle köpa en 400v spis..(finns knappt några som marknadsför sig med det)
Den nya är från början inkopplad som 230v nu, men enligt kopplingsschemat så gåt den att koppla om till 400v. Skulle det vara någon fördel att göra det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej det är ingen ”400 volts spis” iom den kräver nolla så är det 3x 230 volt som används inne i spisen, men märkningen är sådan att man ska använda 3 faser och nolla.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om du med det menar att den är kopplad enl. alternativ 1 på bilden, så SKALL den kopplas om. I äldre lägenheter i flerfamiljshus var det vanligt att varje lägenhet bara matades med en-fas. Ofta var det 25A huvudsäkring för hela lägenheten, sedan var spisen inkopplad via en säkring på 20A. Det är då man skall använda alternativ1.U Ulrica85 skrev:
Men i det fallet behöver man en extra grov ledning toill spisen. Och det går inte att använda perilex kontakt, de är bara godkända upp till 16A.
Koppla om enl. alternativet med 3 faser. Du har troligen 3x16A säkringar till spisen.
Den är kopplad enl alternativ 1 nu. Men vad jag förstått av allt annat jag läst så "går det bra" att koppla denna 230v till mina 3 x 16A..H hempularen skrev:Om du med det menar att den är kopplad enl. alternativ 1 på bilden, så SKALL den kopplas om. I äldre lägenheter i flerfamiljshus var det vanligt att varje lägenhet bara matades med en-fas. Ofta var det 25A huvudsäkring för hela lägenheten, sedan var spisen inkopplad via en säkring på 20A. Det är då man skall använda alternativ1.
Men i det fallet behöver man en extra grov ledning toill spisen. Och det går inte att använda perilex kontakt, de är bara godkända upp till 16A.
Koppla om enl. alternativet med 3 faser. Du har troligen 3x16A säkringar till spisen.
Kör den så nu iaf, för jag själv kan/vågar jag inte fippla med kopplingarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

