Vad gäller garanti från spistillverkaren är är det ganska enkelt: Är spisen felaktigt inkopplad så den får 400V så får du skylla dig själv. Om det sen var du eller en auktoriserad elektriker som kopplade fel skiter spistillverkaren i.

Däremot blir ju den auktoriserade elektrikern ersättningsskyldig om vederbörande kopplar fel så spisen blir grillad, men det har ju ingenting med varken spistillverkarens garanti eller din försäkring att göra.
 
  • Gilla
Sodermani och 1 till
  • Laddar…
E Kendy skrev:
Gör man det själv och det blir fel så gäller inte försäkring
Detta är en gammal och mycket seglivad myt som ingen hittills har funnit något förankring för. Kanske kan du peka på källan till ditt påstående och vad du menar med att försäkringen inte gäller?

För det andra ger vi råd på detta forum för att undvika försäkringsärenden. Om du inte kan tyda installationsanvisningen så är du i gott sällskap, men vi på forumet kan tyda den. Med rätt anvisningar är det sedan vanligen enkelt att ansluta en spis.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Du kan enkelt mäta upp det själv för att kontrollera vad som är framdraget. Använd en multimeter. Sätt på multimetern och ställ in den på växelspänningsmätning (Vac) på ett område större än 400 V (den i länken 600 Vac).

På din kontakt ser du vart faserna är, L1, L2 och L3 - den som saknar stift är där nollan i vägguttaget ska sitta. Det är hålet uppe till vänster i vägguttaget.

1) Sätt ena mätstiftet från multimetern i nollan och mät sedan med den andra mot respektive fas. Det ska visa ca 230 V i varje fas.
2) Sätt ena mätstiftet mot jord (hålet i mitten i vägguttaget) och mät mot varje fas, det ska fortfarande visa ca 230 V i varje fas.
3) Sätt ena mätstiftet till en fas (t.ex. L1). Mät mot de andra faserna (L2 & L3). Det ska visa ca 400 V.

Nu har du mätt upp uttaget och stämmer värdena är det bara byta till en annan spis med perilexkontakt.

Om någon mätning inte stämmer så måste det åtgärdas och då är det dags att ringa in elektriker. Det är möjligt att mätningen 1) ovan visar 0 vilket innebär att ingen ledare finns framdragen och elektriker måste då åtgärda det.

Det är inte raketforskning att mäta upp, men man ska komma ihåg att det är starkström som är potentiellt livsfarlig, så känner du dig osäker ta in elektriker redan där.
 
E Kendy skrev:
Inträffar en farlig situation för att du gjort en otillåten installation är inget som försäkringsbolag accepterar. Av samma skäl ska du inte anlita en obehörig elektriker för att koppla in spishäll eller spis
Bara för att själva installationen är utförd av icke behörig person så slutar inte försäkringen att gälla.

Om det händer en olycka och det visar sig att det är på grund av en felaktig installation (oberoende om den är gjord av behörig person eller obehörig person) så gäller fortfarande försäkringen. Däremot så kan ersättningen minskas om det framkommer att det är en obehörig som har gjort installationen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
min dotter hade en mindre brand i elen i sitt förråd i garaget, hon ringde försäkringsbolaget och fick till svar ring en elektriker och skicka in fakturan, inga frågor om vem som kopplat in elen

tilläggas skall att det inte var något fel på själva installationen som orsakade branden utan det var troligen handhavandefel
 
T tergo skrev:
inga frågor om vem som kopplat in elen
Eftersom det inte finns några krav på dokumentation av alla ändringar i elanläggningen så är det också väldigt svårt för försäkringsbolaget att veta vem som har gjort vad.
Det dom eventuellt kollar på är om utförandet är korrekt gjort.
 
B byabin skrev:
Du kan enkelt mäta upp det själv för att kontrollera vad som är framdraget. Använd en multimeter. Sätt på multimetern och ställ in den på växelspänningsmätning (Vac) på ett område större än 400 V (den i länken 600 Vac).

På din kontakt ser du vart faserna är, L1, L2 och L3 - den som saknar stift är där nollan i vägguttaget ska sitta. Det är hålet uppe till vänster i vägguttaget.

1) Sätt ena mätstiftet från multimetern i nollan och mät sedan med den andra mot respektive fas. Det ska visa ca 230 V i varje fas.
2) Sätt ena mätstiftet mot jord (hålet i mitten i vägguttaget) och mät mot varje fas, det ska fortfarande visa ca 230 V i varje fas.
3) Sätt ena mätstiftet till en fas (t.ex. L1). Mät mot de andra faserna (L2 & L3). Det ska visa ca 400 V.

Nu har du mätt upp uttaget och stämmer värdena är det bara byta till en annan spis med perilexkontakt.

Om någon mätning inte stämmer så måste det åtgärdas och då är det dags att ringa in elektriker. Det är möjligt att mätningen 1) ovan visar 0 vilket innebär att ingen ledare finns framdragen och elektriker måste då åtgärda det.

Det är inte raketforskning att mäta upp, men man ska komma ihåg att det är starkström som är potentiellt livsfarlig, så känner du dig osäker ta in elektriker redan där.
Tack för utförligt svar! . Hade dock flytet att en elektriker kollade (gratis!) att uttaget är fullkopplat dvs nollan framdragen.

Så nu står min nya spis 230v och väntar på att jag bara ska plugga in den . Livrädd att nått ska vara fel men tre faser 400v och en 230v spis ska ju gå bra efter allt jag läst på?!
 
U Ulrica85 skrev:
Tack för utförligt svar! . Hade dock flytet att en elektriker kollade (gratis!) att uttaget är fullkopplat dvs nollan framdragen.

Så nu står min nya spis 230v och väntar på att jag bara ska plugga in den . Livrädd att nått ska vara fel men tre faser 400v och en 230v spis ska ju gå bra efter allt jag läst på?!
Jo., OM nollan finns framdragen så går det att koppla in både 400V spisar och 230V spisar. Nollan SKALL alltid vara framdragen till ett perilexuttag. Men tyvärr så har det slarvats genom åren. Förr var spisar i princip alltid gjorda för 400V, därmed var det onödigt att dra fram nollan (utom att reglerna föreskrev det).
 
H hempularen skrev:
Jo., OM nollan finns framdragen så går det att koppla in både 400V spisar och 230V spisar. Nollan SKALL alltid vara framdragen till ett perilexuttag. Men tyvärr så har det slarvats genom åren. Förr var spisar i princip alltid gjorda för 400V, därmed var det onödigt att dra fram nollan (utom att reglerna föreskrev det).
Det finns nolla framdragen. Så då ska jag våga koppla in bara.

Dock så tyckte elektrikern att jag skulle köpa en 400v spis..(finns knappt några som marknadsför sig med det)

Den nya är från början inkopplad som 230v nu, men enligt kopplingsschemat så gåt den att koppla om till 400v. Skulle det vara någon fördel att göra det?
 
  • En närbild på ett kopplingsschema för en spis med val för 230V och 400V inkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är ingen ”400 volts spis” iom den kräver nolla så är det 3x 230 volt som används inne i spisen, men märkningen är sådan att man ska använda 3 faser och nolla.
Protte
 
U Ulrica85 skrev:
Den nya är från början inkopplad som 230v nu, men enligt kopplingsschemat så gåt den att koppla om till 400v. Skulle det vara någon fördel att göra det?
Om du med det menar att den är kopplad enl. alternativ 1 på bilden, så SKALL den kopplas om. I äldre lägenheter i flerfamiljshus var det vanligt att varje lägenhet bara matades med en-fas. Ofta var det 25A huvudsäkring för hela lägenheten, sedan var spisen inkopplad via en säkring på 20A. Det är då man skall använda alternativ1.

Men i det fallet behöver man en extra grov ledning toill spisen. Och det går inte att använda perilex kontakt, de är bara godkända upp till 16A.

Koppla om enl. alternativet med 3 faser. Du har troligen 3x16A säkringar till spisen.
 
H hempularen skrev:
Om du med det menar att den är kopplad enl. alternativ 1 på bilden, så SKALL den kopplas om. I äldre lägenheter i flerfamiljshus var det vanligt att varje lägenhet bara matades med en-fas. Ofta var det 25A huvudsäkring för hela lägenheten, sedan var spisen inkopplad via en säkring på 20A. Det är då man skall använda alternativ1.

Men i det fallet behöver man en extra grov ledning toill spisen. Och det går inte att använda perilex kontakt, de är bara godkända upp till 16A.

Koppla om enl. alternativet med 3 faser. Du har troligen 3x16A säkringar till spisen.
Den är kopplad enl alternativ 1 nu. Men vad jag förstått av allt annat jag läst så "går det bra" att koppla denna 230v till mina 3 x 16A..
Kör den så nu iaf, för jag själv kan/vågar jag inte fippla med kopplingarna.
 
Den 16 A säkring av de tre som blir belastad kommer att lösa ut om man t.ex. sätter på tre plattor samtidigt nu om den är kopplad enligt alternativ 230 V~.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.