2 774 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Bryta 0a?
Sida 1 av 2
Har idag 3 st kontaktorer som styr belysning i större lokal. Dessa styrs av 3 st tändtrådar från en vanlig strömbrytare. Behöver nu kunna släcka 2 av dessa via fjärrstyrning typ nexa. Att sätta 2 st brytare går ju såklart men känns onödigt och dyrt med 2. Får man då bryta 0an till dessa 2 kontaktorer istället? Är ju bara styrningen till kontaktorerna och alla trådar kommer hålla sig inom samma kapsling.
Nja.
Egentligen inte.
Genvägarna i gråskalan kan vara:
1. Allt mixtrande ses som att det sker i en egen ansluten apparat, dvs inte hör till den fasta installationen. Kanske ett apparatskåp kan vara grejen.
2. Det finns en öppning i senaste utgåvan av elinstallationsreglerna, där kretsar som skyddas av JFB kan tolkas vara tillåtna att bryta nollan på.
Detta gör dock ingen seriös elektriker ändå ...
Egentligen inte.
Genvägarna i gråskalan kan vara:
1. Allt mixtrande ses som att det sker i en egen ansluten apparat, dvs inte hör till den fasta installationen. Kanske ett apparatskåp kan vara grejen.
2. Det finns en öppning i senaste utgåvan av elinstallationsreglerna, där kretsar som skyddas av JFB kan tolkas vara tillåtna att bryta nollan på.
Detta gör dock ingen seriös elektriker ändå ...
Ser du några risker med detta? Är ju internt i ett aparatskåp så det är ju lätt att ev byta färg på kopplingstråden så att det inte missas att den är bruten. Allt skyddat av JFB.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är ju bara att kontaktorn ligger i serie med brytaren, Blir ju lite fel ordning men med ett tydligt kopplingsschema inlagt i kapslingen är det tydligt.
Protte
Protte
Lite den linjen jag är inne på oxå. Alla kopplingspunkter på denna säkring utom brytarna finns inne i detta apparatskåp och med tydlig märkning kan inte jag se några faror.
Får fundera några vändor till innan något görs.
Får fundera några vändor till innan något görs.
Det du vill göra har inte direkt med vad man vanligen menar när det anges som fel eller otillåtet att bryta på nollsidan. I ditt fall med manöverkretsen för kontaktorer i skåpet finns inte de skälen med riskerna. Dock strider det även där mot praxis för hur kretsarna brukar utföras men det behöver ju inte hindra dig. Om kontaktorerna styrt tex några rörliga delar med personfara hade det däremot varit klart fel med manöver på den sidan spolen.snuttjulle skrev:
Vad är det för delar du ska använda där det inte lika gärna går att styra fasen?
Svårigheten med att bryta fasen är att det då kräver 2 st styrningar då inte alla 3 inkommande tändtrådar ska brytas. Så det finns en lösning men det blir dubbla priset plus att det troligen blir trångt i appskåpet. Lösbart såklart.
Ett 2-poligt hjälprelä löser problemet.
Impulsrelä som får dra kontakterna tycker jag är enkelt när man har många tändställen, man klarar sig med befintliga två trådar från brytaren. Du kommer behöva montera impulsfjäder / byta brytare dock.
Jag kör så på gårdsbelysningen, 5 tandställen varav ett trådlöst
Jag kör så på gårdsbelysningen, 5 tandställen varav ett trådlöst
Då blir det lika lätt och säkert billigare med 2 st fjärrbrytare. Vilket jag vill undvika.snaggletooth skrev:
Har alla trådar från brytaren redan men vill kunna bryta bort 2 st av dessa.V Vardon skrev:
Har inte plejd ett trådlöst relä som har 2 separata utgångar?
En Shelly 2,5 löser ditt behov för 200 kr.
Två kanaler, max 10 A vardera och har energimätning. Fungerar i en del smarthem-system men fungerar också helt stand-alone.
https://shop.shelly.cloud/shelly-2.5-ce-ul-wifi-smart-home-automation#54
Två kanaler, max 10 A vardera och har energimätning. Fungerar i en del smarthem-system men fungerar också helt stand-alone.
https://shop.shelly.cloud/shelly-2.5-ce-ul-wifi-smart-home-automation#54
