Har idag 3 st kontaktorer som styr belysning i större lokal. Dessa styrs av 3 st tändtrådar från en vanlig strömbrytare. Behöver nu kunna släcka 2 av dessa via fjärrstyrning typ nexa. Att sätta 2 st brytare går ju såklart men känns onödigt och dyrt med 2. Får man då bryta 0an till dessa 2 kontaktorer istället? Är ju bara styrningen till kontaktorerna och alla trådar kommer hålla sig inom samma kapsling.

Mikael_L
Nja.
Egentligen inte.

Genvägarna i gråskalan kan vara:
1. Allt mixtrande ses som att det sker i en egen ansluten apparat, dvs inte hör till den fasta installationen. Kanske ett apparatskåp kan vara grejen.
2. Det finns en öppning i senaste utgåvan av elinstallationsreglerna, där kretsar som skyddas av JFB kan tolkas vara tillåtna att bryta nollan på.
Detta gör dock ingen seriös elektriker ändå ...

Ser du några risker med detta? Är ju internt i ett aparatskåp så det är ju lätt att ev byta färg på kopplingstråden så att det inte missas att den är bruten. Allt skyddat av JFB.

Det är ju bara att kontaktorn ligger i serie med brytaren, Blir ju lite fel ordning men med ett tydligt kopplingsschema inlagt i kapslingen är det tydligt.

Protte

Lite den linjen jag är inne på oxå. Alla kopplingspunkter på denna säkring utom brytarna finns inne i detta apparatskåp och med tydlig märkning kan inte jag se några faror.
Får fundera några vändor till innan något görs.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Lite den linjen jag är inne på oxå. Alla kopplingspunkter på denna säkring utom brytarna finns inne i detta apparatskåp och med tydlig märkning kan inte jag se några faror.
Får fundera några vändor till innan något görs.
Det du vill göra har inte direkt med vad man vanligen menar när det anges som fel eller otillåtet att bryta på nollsidan. I ditt fall med manöverkretsen för kontaktorer i skåpet finns inte de skälen med riskerna. Dock strider det även där mot praxis för hur kretsarna brukar utföras men det behöver ju inte hindra dig. Om kontaktorerna styrt tex några rörliga delar med personfara hade det däremot varit klart fel med manöver på den sidan spolen.

Vad är det för delar du ska använda där det inte lika gärna går att styra fasen?

Svårigheten med att bryta fasen är att det då kräver 2 st styrningar då inte alla 3 inkommande tändtrådar ska brytas. Så det finns en lösning men det blir dubbla priset plus att det troligen blir trångt i appskåpet. Lösbart såklart.

Om det finns en ledig kontakt på kontaktor 2 så kan väl fasen till kontaktor 3 gå via 2:ans slutande kontakt? Då räcker det med att styra 2.an

Ok, så det är något med gemensam matning och två reläutgångar. Sätt den som du tänkt då det är inga problem med det som en liten fix väldigt begränsad och trots allt begriplig.

P Plutus skrev:
Om det finns en ledig kontakt på kontaktor 2 så kan väl fasen till kontaktor 3 gå via 2:ans slutande kontakt? Då räcker det med att styra 2.an
På det viset kommer det inte fungera att tända 1 slinga i taget.

Ett 2-poligt hjälprelä löser problemet.

Impulsrelä som får dra kontakterna tycker jag är enkelt när man har många tändställen, man klarar sig med befintliga två trådar från brytaren. Du kommer behöva montera impulsfjäder / byta brytare dock.

Jag kör så på gårdsbelysningen, 5 tandställen varav ett trådlöst

snaggletooth snaggletooth skrev:
Ett 2-poligt hjälprelä löser problemet.
Då blir det lika lätt och säkert billigare med 2 st fjärrbrytare. Vilket jag vill undvika.

V Vardon skrev:
Impulsrelä som får dra kontakterna tycker jag är enkelt när man har många tändställen,
Har alla trådar från brytaren redan men vill kunna bryta bort 2 st av dessa.

Har inte plejd ett trådlöst relä som har 2 separata utgångar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.