Är det rimligt att Vattenfall behöver 11veckor för att byta elmätare efter att jag har fått solcellsanläggning monterad och klar för drift. Enligt solcellsleverantören så lämnades det ett förhands besked i mitten av Marsmånad till Vattenfall. Jag har nu efter dagar och timmar fått tag i vattenfalls personal och de har bara färdig datum 10/5 och behöver nu minst 8-11veckor av planering för att kunna byta mätare. Kollat med några som har EON som nätleverantör och de har en fått mätarbyte efter ca 5dagar. 8-11 veckor innebär ju att jag missar nästan hela sommarens el av solkraft samt att göra en investering på ca 200kkr det här känns inte ok.

Düsseldorff
Om vi ponerar att forumet unisont skulle komma fram till att nej, det är inte ok, vad hade du tänkt göra åt det? Säga till Vattenfall på skarpen?

• Haha
  • Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 3 till
  • Laddar…
Troligen (får vi i alla fall hoppas) tar dom alla ärenden i turordning, och du ställs på väntelistan när din färdiganmälan kommit in till nätägaren. Man kan ju inte planera mätarbyte utifrån föranmälan för den säger ju inget om när jobbet är klart.

A
Här i trakten har den lokala nätägaren gått från 8 veckor till 12 veckor och nu 20 veckors väntetid innan en handläggare tittar på ärendet. Det enda undantaget är byggströmsanmälningar, där det tar ca 4 veckor mellan inskickad föranmälan och aktivt abonnemang. Om alla moment klaffar, vill säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.