Har skissat på en off-grid installation till stugan och främst fått inspiration från dvs. YT-kanaler.

Kommer kunna ta hjälp av kunniga bekanta innan installationen tas i bruk, men försöker komma så långt det går i planeringsfasen på egen hand. Går det att utläsa något av nedan? Noterar ni något som verkar vara knasigt? Feldimensionerat? Finns det utrymme för förbättringar? Något som är onödigt? Sorry för röran i bilden, har ingen aning hur man ska göra ett korrekt flödesschema.

I text kan installationen beskrivas enligt det följande. (a) Två strängar med tre paneler i varje går via en dvärgbrytare in i MPPT:n med 6mm kablar. (b) Från MPPT:n går laddningsströmmen genom en likadan dvärgbrytare till två enpunktskopplingar (10M bultar) till batteriet med 30mm svetskabel. Pluspolen går genom en strömbrytare. (c) Från enpunktskopplingarna (10M bultar) går en 70mm svetskabel till (1) invetern och (2) batteriet. (d) från invertern går DC-out till en elcentral med 2,5mm2 kabel efter att ha passerat en dvärgströmbrytare. (e) I elcentralen skapas tre slingor via brytarna på bilden, och därefter går strömmen ut på fastigheten med 1,5mm2 kabel. (f) Från batteriet går också en slinga till en 48v till 12v konverter, som därefter leds ut i hushållet ,via existerande kablar, till ciggarettutag/USB-uttag. (g) I batteriet, är 16 st 280AH 3,2 celler seriekopplade med kopplingsskenor i koppar. Från den slutliga pluspolen går den 70mm svetskabeln som tidigare nämnts till en brytare, till en rejäl T-säkring, som sammanbinder BMS:ens p- (ingen aning varför denna kallas p-, men på detta sätt verkar andra ha kopplat) ut i systemet, och (h) minuspolen går till en SmartShunt på 500A, BMS:ens B- och ut i systemet.
Skiss av en off-grid solenergisinstallation med kabeldimensioner, komponenter som inverter, MPPT, batterier och säkringsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av en off-grid solenergiinstallation med komponenter, kablage och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför en RCCB i stället för en JFB?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Varför en RCCB i stället för en JFB?
Srry, la upp samma bild på en amerikansk sida så skrev på engelska. Trodde RCCB och JFB var samma sak?

RCCB kanske är rätt men bilden ser ut som en RCBO, dvs personskyddsbrytare som är JFB och säkring i ett.
2-polig JFB är nog en vanligare beteckning för RCCB här.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
tommib
Av intresse, vad gör frigoliten runt batterierna? Det är något jag spontant inte skulle ha där pga brandrisk. Hellre då rockwool om det handlar om att isolera för kallställning.

Du ska nog titta noga på specifikationerna för växelriktare om den klarar av att driva en felström som är tillräckligt stor för att lösa dina dvärgbrytare. B-karakteristik är bättre än C men varför 16 A? Det krävs minst 48 A och för att säkert lösa krävs 80 A.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
B
Spännande projekt! Tar gärna del av din batterileverantör, om du har en bra källa. Finns mycket skit och fusk med försäljning av celler som underpresterar eller till och med är begagna på aliexpress/med flera.

Bms se till att få en variant med lågtempskydd, du får sämre livslängd om du laddar batterierna när de är för kalla. Vad tänker du för variant av bms?

Har du funderat kring alternativ som growatt spf5000es? Klart lägre pris, men bara en mppt (kanske räcker?). Skulle ju ersätta båda victron prylarna. Vet inte hur den står sig kvalitetsmässigt.

Har för mig att man kan bygga en "pre charge curcuit" för att ladda upp inverterns kondensatorer på ett säkert sätt när man ansluter batteriet. Går ju att klara sig utan, om man tillfälligt använder en resistor t.ex.

Ser ut att vara rejält grova kablar överallt.

Möjligtvis är ju 6 solpaneler i minsta laget, men det är väl frågan vad din målbild är, och tillgänlig yta. Jag tror man på höst/vår skulle ha glädje av några paneler till.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har för mig att man kan bygga en "pre charge curcuit" för att ladda upp inverterns kondensatorer på ett säkert sätt när man ansluter batteriet. Går ju att klara sig utan, om man tillfälligt använder en resistor t.ex.
Ja det är vettigt. En tryckknapp med ett motstånd i serie som kan läggas över batteribrytaren. Tryck på knappen några sekunder och slå sedan till brytaren.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Av intresse, vad gör frigoliten runt batterierna? Det är något jag spontant inte skulle ha där pga brandrisk. Hellre då rockwool om det handlar om att isolera för kallställning.

Du ska nog titta noga på specifikationerna för växelriktare om den klarar av att driva en felström som är tillräckligt stor för att lösa dina dvärgbrytare. B-karakteristik är bättre än C men varför 16 A? Det krävs minst 48 A och för att säkert lösa krävs 80 A.
Exakt, är för isolering. Har också tyckt att det känns lite problematiskt. På grund av vikten måste ju isoleringen vara någon form av bärande skiva. Nu kommer jag att klä friggon med gips, men helst skulle ju allt material vara hyfsat brandsäkert... Har någon något tips?

tommib tommib skrev:
Tack! Är verkligen nybörjare och tänkte att det ungefär var att jämföra med en större säkring i ett hushåll. Jag trodde även att ju lägre ampere angivelse en brytare har, desto lättare har den att bryta, är det inte så?

Ska jag byta till typ en sådan här?
https://www.rexel.se/swe/Produktkat...1-pol/Dvärgbrytare-10kA-1-pol-C-80A/p/2116622

B BSOD skrev:
Spännande projekt! Tar gärna del av din batterileverantör, om du har en bra källa. Finns mycket skit och fusk med försäljning av celler som underpresterar eller till och med är begagna på aliexpress/med flera.
Tack för all input!

Ja, har hittat en rekommenderad leverantör på en amerikansk sida om är lite dyrare än Aliexpress-gänget men som typ alla varit nöjda med. Vill du att jag PM:ar kontaktuppgifter? Ska beställa 16 till Uppsala om ca. en månad. Vill någon sambeställa är det bara att hojta till.

B BSOD skrev:
Bms se till att få en variant med lågtempskydd, du får sämre livslängd om du laddar batterierna när de är för kalla. Vad tänker du för variant av bms?
Jepp, den jag tittar på ska ha två. Såvitt jag förstått ska denna vara väldigt uppskattad, en "JK BMS" med 2a-balanseringsförmåga:
https://www.aliexpress.com/item/1005003104573871.html

Bilden man får av YT är att tillgängliga BMS:er är en riktig jungel, och särskilt "Daly"-varianten som dyker först upp på alla sökträffar sågas vid fotknölarna av alla som provar.

B BSOD skrev:
Har du funderat kring alternativ som growatt spf5000es? Klart lägre pris, men bara en mppt (kanske räcker?). Skulle ju ersätta båda victron prylarna. Vet inte hur den står sig kvalitetsmässigt.
Jag har inte gjort mycket hemläxa utanför Victron. Min budget för projektet ligger på ca 60 000:- och till då kommer säkert kringutrustning mm springa iväg en del. Av det är ungefär 18+7=25:- inverter/AC charger och mppt. Precis som du säger är det säkert där det går att göra störst besparingar. Just Growatt som du nämner verkar vara populärast för Off Grid vid sidan av Victron. Det är ju ett känt märke.

B BSOD skrev:
Tack för tipset! Googlade lite, verkar väldigt intressant! Ska läsa på ikväll.

B BSOD skrev:
Möjligtvis är ju 6 solpaneler i minsta laget, men det är väl frågan vad din målbild är, och tillgänlig yta. Jag tror man på höst/vår skulle ha glädje av några paneler till.
Ja det är lite. Dels har jag inte takyta för fler i sydlig riktning, men det kan mycket väl bli flera på ställning. Till nästa år ska jag även försöka lägga rabarber på ett gäng billigare och begagnade paneler plus en MPPT för att sätta på östsidan. Jag ska montera så mycket jag kan hemma, men stugan ligger väldigt långt norrut så på sommaren står solen väldigt högt lääääänge i väst plus att man får någon timme extra på våren/höst.

M Messier1994 skrev:
Exakt, är för isolering. Har också tyckt att det känns lite problematiskt. På grund av vikten måste ju isoleringen vara någon form av bärande skiva. Nu kommer jag att klä friggon med gips, men helst skulle ju allt material vara hyfsat brandsäkert... Har någon något tips?

Tack! Är verkligen nybörjare och tänkte att det ungefär var att jämföra med en större säkring i ett hushåll. Jag trodde även att ju lägre ampere angivelse en brytare har, desto lättare har den att bryta, är det inte så?

Ska jag byta till typ en sådan här?
[länk]
Du behöver mäta upp vad du får för kortslutningsström, det kan du göra med en installationstestare. Eller så kallar du dit en elektriker.
I händelse av en kortslutning måste brytaren orka bryta kretsen, så man får dimensionera dvärgbrytarna efter kortslutningsströmmen.
Den beror på hur bra jordtag du skaffar, hur grova och vilken längd det är på kablarna mm.
Kort sagt, du kan inte räkna fram den utan måste mäta upp den.

Gips har bra motstånd mot eld, så klä du batterilådan med gips och isolera den med stenull. Du behöver någon form av energikälla så du kan justera temperaturen i lådan. Det kan tex vara vattenledningsvärmare som brukar dra 2W/meter som du kan ringla inne i lådan. Dessa justerar sig själva efter temperaturen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Kortslutningsströmmen här kommer nog mest begränsas av vad invertera orkar mata ut.

Du ska absolut inte gå upp i storlek, snarast ner vad gäller dvärgen. Man måste som sagt titta på invertern.

Använd markskiva för batterilådan och gör en botten av plywood+gips som vila ett på skivan.

Ärligt talat ska du nog fundera både en och två gånger till på detta, du verkar inte ha så bra koll på det elektriska och detta är på intet sätt en ofarlig anläggning.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kortslutningsströmmen här kommer nog mest begränsas av vad invertera orkar mata ut.

Du ska absolut inte gå upp i storlek, snarast ner vad gäller dvärgen. Man måste som sagt titta på invertern.

Använd markskiva för batterilådan och gör en botten av plywood+gips som vila ett på skivan.

Ärligt talat ska du nog fundera både en och två gånger till på detta, du verkar inte ha så bra koll på det elektriska och detta är på intet sätt en ofarlig anläggning.
Tack!

Absolut, och det kan inte framhållas tillräckligt, ingen bör kopiera ovan inkoppling för den kommer behöva många justeringar.

@Bo.Siltberg Hur kommer det sig att man ska ha en Dvärgbrytare innan JFB och inte efter?

Är det förresten problematiskt att korsa DC-kablar med AC-kablar i installationen? Eller bör man försöka avskilja dem på något sätt?

M Messier1994 skrev:
Är det förresten problematiskt att korsa DC-kablar med AC-kablar i installationen? Eller bör man försöka avskilja dem på något sätt?
Spelar ingen roll.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.