Har en varmvattenberedare till husvagnen där kablarna från termostaten är samma färg (lila)
Det står p11 och p12 på dom, ska det vara + och - på dom?
 
Svårt att uttala sig om. Men om du lägger + och minus på blir det mest troligt kortslutning.
Beskriv mer, gärna med bilder.
 
harry73
Hur funkar en termostat? är det inte en slags strömbrytare, där strömmen bryts om det blir för varmt och den öppnas igen när det är för kallt?
Om det är så, spelar det ingen roll hur man kopplar dom två trådar. Det känns också rimligt eftersom de har samma färg.
 
Jo men om den är en ren brytare så blir det inte så bra att koppla +/- från batteriet över den. Kan bli en ”djäkla smäll”.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
En liten termostat med två lila kablar som ska monteras på en grå platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten termostat bredvid en plåt med rost och svetsmärken väntar på att monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser det ut, den lilla termostaten ska skruvas fast på plattan.
 
Det är alltså en ren termostat. Den skall då kopplas i serie med värmeelementet, eller via någon styrenhet, ex. ett relä. Inte säkert att termostaten tål hela strömmen som elementet drar.
 
Hur har det sett ut tidigare? Du skriver som om den går på 12V, men den går väl på 230V? Skulle bli en ohygglig ström på 12V.
 
Ja naturligtvis går den på 230v, det är bara termostaten som ska in på 12v.
 
Det är inte så att det är en temperaturgivare? Och det då inte spelar någon roll vilken sladd du sätter var.

Har du en multimeter hemma så mät resistansen mellan blecken
 
  • Gilla
masen_54
  • Laddar…
B
Karl.s Karl.s skrev:
Det är inte så att det är en temperaturgivare? Och det då inte spelar någon roll vilken sladd du sätter var.

Har du en multimeter hemma så mät resistansen mellan blecken
Det där är en bimetalltermostat. Av eller på. Det spelar en väldigt stor roll hur man sätter de sladdarna i kretsen. De saknas polaritet, men måste kopplas in rätt för att uppnå önskad funktion.

Det borde kopplas för att dra ett relä, som i sin tur matas med 230v.

Det bör mätas för att avgöra om det är NO eller NC, så man får till reläfunktionen rätt.
Det måste även finnas ett överhettningsskydd i kretsen.
 
  • Gilla
masen_54
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.