Hej
Jag har ett sommarhus som har en hel del gamla elledningar . Vad jag har förstått så är väggarna av Tretex och förra ägaren har använt sig av någon form av gips och spacklat alla rum och målat dem utan att bry sig om att byta ut gamla elledningar. Jag ser inga eldosor alls och troligen är de igenspacklade. Jag vill anlita en elektriker som ska komma och titta på huset . Men jag undrar om jag kan föreslå följande:

1- Bygga en slags undertak i varje rum och "gömma" elledningar bakom men eldosorna synliga ( utanpåliggande ?) i hörn och från eldosorna vidare till diverse utanpåliggande uttag och strömbrytare där ledningar är gömda i kabelkanler.

2- Eller så får man dra om allt som utanpåliggande men jag tvivlar på att det kommer att se snyggt ut.
3- Ta bort gamla eluttag och strömbrytare och spackla igen och måla om .

Jag är ingen elektriker och vet ej om detta sättet är enligt reglerna där av min fråga. Jag vill helst undvika att fräsa nya elkanaler och hål för dosor

Kanske någon som hade liknande problem som har löst detta på något sätt . Skicka gärna bilder

Det finns nog skaplig chans att man kan dra nya trådar i bef. rör. Om kopplingsdosor verkligen är överspacklade, så går det oftast att hitta dem.
Men det är vanligt att alla kopplingar görs i takdosan i varje rum, vid taklampan. Och så går det rör därifrån till brytare uttag osv. Om du skall söka dolda dosor (knacka) så finns de ofta rakt ovanför brytaren bredvid dörren.
Om det verkligen är gamla tygisolerade ledningar så är det viktigt att du inte rör dem överhuvudtaget, innan byte. Isoleringen brukar falla av som ett vitt pulver vid minsta beröring.

Om det ändå måste dit nya rör, så är det relativt enkelt att spåra i skivorna, och sedan sätta gipsskivor över alltihop.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns nog skaplig chans att man kan dra nya trådar i bef. rör. Om kopplingsdosor verkligen är överspacklade, så går det oftast att hitta dem. När det gäller gamla tygledningar så är jag medveten om den extrema risken att handskas med dem. Därför rör jag ej dem.

Men det är vanligt att alla kopplingar görs i takdosan i varje rum, vid taklampan. Och så går det rör därifrån till brytare uttag osv. Om du skall söka dolda dosor (knacka) så finns de ofta rakt ovanför brytaren bredvid dörren.
Om det verkligen är gamla tygisolerade ledningar så är det viktigt att du inte rör dem överhuvudtaget, innan byte. Isoleringen brukar falla av som ett vitt pulver vid minsta beröring.
Tack för dina tips. Ska knacka på de ställen du beskriv. Jag använde en regel / ström sökare men den gav utslag lite överallt. Svårt att veta var dosorna finns. När det gäller

H hempularen skrev:
Det finns nog skaplig chans att man kan dra nya trådar i bef. rör. Om kopplingsdosor verkligen är överspacklade, så går det oftast att hitta dem.
H hempularen skrev:
Om det ändå måste dit nya rör, så är det relativt enkelt att spåra i skivorna, och sedan sätta gipsskivor över alltihop.
Vilka skivor syftar du på ? Tretex ?

Ja, fräs spår stoppa in nya rör och sätt gips över. Man slipper att lappa ihop spåren. Gips ger en bättre yta än tretex. Dessutom säkrare ur brandsynpunkt.

Men som sagt, i första hand borde man kunna använda bef. rör-

• Gilla
bisha
  • Laddar…
J
Om det är utanpåliggande, man använder rätt typ av nya kablar, klammer och dosor (EKRK, Letti och porslinsdosor) och inte vill ha massivt med uttag utan ungefär den standard man hade förr i världen, en strömbrytare, två uttag och en taklampa - då blir rätt draget utanpåliggande, tycker jag, rätt ok - i ett gammalt hus.

Att spåra för rör eller sätta innertak och ändå få dra ned till uttag vid golven är ett ganska stort jobb. Ska man totalrenovera så är det väl klokt, men annars så får man ju lov att totalrenovera. Sänkta tak är jag själv allergisk mot. Bara sätta gips utanpå utan att lossa foder och socklar är jag också allergisk mot. Det blir helt enkelt oftast inte snyggt.

Vissa är allergiska mot snyggt draget utanpåliggande, men helt oberörda av taskigt satt gips, sänkta innertak, foder och socklar som sitter lite hipp som happ... Men alla är vi olika. :)

Tygkablar bör absolut bytas ut...

• Gilla
pellegoria
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.