Hej
Jag har ett sommarhus som har en hel del gamla elledningar . Vad jag har förstått så är väggarna av Tretex och förra ägaren har använt sig av någon form av gips och spacklat alla rum och målat dem utan att bry sig om att byta ut gamla elledningar. Jag ser inga eldosor alls och troligen är de igenspacklade. Jag vill anlita en elektriker som ska komma och titta på huset . Men jag undrar om jag kan föreslå följande:

1- Bygga en slags undertak i varje rum och "gömma" elledningar bakom men eldosorna synliga ( utanpåliggande ?) i hörn och från eldosorna vidare till diverse utanpåliggande uttag och strömbrytare där ledningar är gömda i kabelkanler.

2- Eller så får man dra om allt som utanpåliggande men jag tvivlar på att det kommer att se snyggt ut.
3- Ta bort gamla eluttag och strömbrytare och spackla igen och måla om .

Jag är ingen elektriker och vet ej om detta sättet är enligt reglerna där av min fråga. Jag vill helst undvika att fräsa nya elkanaler och hål för dosor

Kanske någon som hade liknande problem som har löst detta på något sätt . Skicka gärna bilder

Det finns nog skaplig chans att man kan dra nya trådar i bef. rör. Om kopplingsdosor verkligen är överspacklade, så går det oftast att hitta dem.
Men det är vanligt att alla kopplingar görs i takdosan i varje rum, vid taklampan. Och så går det rör därifrån till brytare uttag osv. Om du skall söka dolda dosor (knacka) så finns de ofta rakt ovanför brytaren bredvid dörren.
Om det verkligen är gamla tygisolerade ledningar så är det viktigt att du inte rör dem överhuvudtaget, innan byte. Isoleringen brukar falla av som ett vitt pulver vid minsta beröring.

Om det ändå måste dit nya rör, så är det relativt enkelt att spåra i skivorna, och sedan sätta gipsskivor över alltihop.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev: