Vad fanns de för färgkoder på fas resp. nolla i ett hus som är byggt 1958

• Gilla
Player1
  • Laddar…
Typ lika många som det fanns elektriker.
Finns bara ett sett att veta vilka färger som är vad och det är att mäta och kontrollera hur det är kopplat.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Alla beroende på elektriker / geografiskt skulle jag säga...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Stig Hanefjord Stig Hanefjord skrev:
Vad fanns de för färgkoder på fas resp. nolla i ett hus som är byggt 1958
Båda trådarna har en färg och ibland är det olika färger. Säkrare än så kan man inte vara, :D

• Gilla
  • Haha
tommib och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Båda trådarna har en färg och ibland är det olika färger. Säkrare än så kan man inte vara, :D
Ett tydligt svar på min fråga:(

Titta i centralen för att se vilka färger som är fas och nolla samt även skyddsjord. I mitt 11 år yngre hus är vit fas, svart nolla och röd skyddsjord, i alla fall på den del som är ursprunglig. Svart fas och vit nolla förekommer ungefär lika mycket bland de årgångarnas hus.

Ja, Svart fas och vit nolla eller tvärtom är det vanligaste. Vilket som är vilket beror på om det är norr eller söder om Uppsala eller bara dagsformen hos den aktuella elektrikern. Röd skyddsjord var vanligast, men kan även vara tändtråd eller nåt annat.

Det verkar som att de då hade svart, vit och rödasladdar. Svart och vit användes till fas och nolla. Vilken som var vilken varierar men är normalt sett konsekvent i anläggningen. Röd används till skyddsjord och tändtråd. Så är det hos mig i alla fall. Sedan ska man ju räkna med att det kan finnas avvikelser.

Stig Hanefjord Stig Hanefjord skrev:
Ett tydligt svar på min fråga:(
Tyvärr är det tydliga svaret att det inte finns något tydligt svar eller konsekvent system för användningen av färger.
Varje elektriker hade sin ordning, oftast lika i anläggningen men inte nödvändigtvis, och många kan ha varit inne och stökat om genom åren.

Och eftersom man ALLTID måste skaffa sig kunskap om hur anläggningen är utförd innebär färgvalet normalt inget problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.