L Lennart Holmberg skrev:
får inte in dom i stiftet på periflix stickproppen, måste dela dom för att få i dom igen
Den går in, jag lovar dig (y)

Hand håller en eluttag med korrekt anslutna kablar i klämterminalerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att @Bo.Siltberg har invändningar mot parallellkoppling men i detta fallet är det 2 styck helt separata halvor vänster respektive höger som matas med 2 st helt skilda 230V matningar! Men i samma kabelhölje.
Det finns troligen ingen plint i hällen utan medföljande kabel ansluter med flatstift direkt på elektronikkortet.
Uppdelningen sker vid anslutningen till huset i Perilex eller en fast kopplingsdosa.
Det går med 2 kablar i nollplinten.

Eluttag med öppet fack där kablar med olika färger är anslutna till flera plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
GoGetLost
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag vet att @Bo.Siltberg har invändningar mot parallellkoppling men i detta fallet är det 2 styck helt separata halvor vänster respektive höger som matas med 2 st helt skilda 230V matningar! Men i samma kabelhölje.
Det finns troligen ingen plint i hällen utan medföljande kabel ansluter med flatstift direkt på elektronikkortet.
Uppdelningen sker vid anslutningen till huset i Perilex eller en fast kopplingsdosa.
Precis, så man ansluter båda N ledarna oavsett för när man undersöker hällen lite för att se om den går att öppna på ett litet snabbt och smidigt sätt så inser man att det var en kortlivad förhoppning.

Jag förstår inte hur man kan ha en så otroligt jävla korkad design på saker och ting :thinking:

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Precis, så man ansluter båda N ledarna oavsett för när man undersöker hällen lite för att se om den går att öppna på ett litet snabbt och smidigt sätt så inser man att det var en kortlivad förhoppning.

Jag förstår inte hur man kan ha en så otroligt jävla korkad design på saker och ting :thinking:
Genom att skippa plinten sparar man några Kronor, det blir många miljoner/ år.:worried:

L Leif i Skåne skrev:
Det går med 2 kablar i nollplinten.

[bild]
Men effekten skall ändå vara totalt 7400W
På 230V på 2 fas

Men effekten skall ändå vara totalt 7400W
På 230V på 2 fas
Ja! 230V x 16A = 3680W x 2 delar = 7360W total.

L Leif i Skåne skrev:
Ja! 230V x 16A = 3680W x 2 delar = 7360W total.
och det funkar bra

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
och det funkar bra
och det funkar bra med en nolla på matningen fram till två olika faser

Ja, efter som faserna ligger 120grader förskjutna så blir aldrig summan av strömmarna mer än en av fasströmmarna. Så om man matar halvorna med två olika faser behövs bara en nolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.